خشم و عصبانیت شما را چاق می کند!

خشم و عصبانیت علاوه بر اثراتی که بر روان فرد می گذارد، می تواند دارای اثرات ظاهری هم باشد.

به گزارش ایمنا، عصبانی شدن فقط دادکشیدن و حالت‌های روحی بد نیست. سه نوع عصبانیت وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و نشانه‌های خاص خود را دارند. به طور مثال، سرزنش خود، رفتارهای ریسک‌محور، اشک ریختن و گریه کردن‌های نابه‌جا همه نوعی از حالات روانی هستند که در گروه رفتار عصبی جای می گیرند.

تاثیر عصبانیت بر سلامت جسم و روان آن‌طور که تصور می‌کنید ساده نیست. عوارض جانبی عصبانیت کوتاه مدت خیلی بیشتر از حرص خوردن مداوم و پشت سر گذاشتن چندین ساعت در خشم و نفرت است.

یکی از عوارض جانبی عصبانی شدن که کمتر کسی از آن باخبر است، ایجاد اضافه وزن می باشد. اینکه انسان‌ها هر چند وقت یک بار عصبانی شوند، بسیار طبیعی است اما اینکه همیشه در چنین حالتی باشند به هیچ وجه عادی نیست. به همین خاطر در ادامه این مطلب شما به این نکته که چرا باید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید، اشاره می کنیم.

همه چیز با آدرنالین شروع می‌شود

عصبانیت نه تنها برانگیخته شدن احساسات و بروز تغییر در حالات روانی فرد است، بلکه فرایندهای شیمیایی بدن را هم دستخوش تغییر می‌کند. در هنگام عصبانیت، میزان ترشح هورمون آدرنالین در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون انسان را برای روبه‌رو شدن با هیجانات شدید مثبت یا منفی آماده می‌کند و عامل اصلی اضطراب است.

از آنجا که جریان خون از اندام های داخلی به سمت ماهیچه‌های بدن جریان دارند، هنگام عصبانیت نمی‌توانیم گرسنگی را احساس کنیم. اما این یک اثر کاملا موقتی و کوتاه‌مدت و در واقع آتشی است زیر خاکستر.

از این رو پس از رفع عصبانیت و هنگامی که میزان آدرنالین کاهش می‌یابد، احساس می‌کنیم که انرژی لازم را نداریم و لازم است با خوردن غذا و خوراکی این کمبود انرژی را تامین کنیم. اما واقعیت این است که ما فقط عصبی و مضطرب هستیم و این حس باعث می‌شود تا اشتهای عصبی پیدا کنیم و بدون فکر و بی‌وقفه غذا و خوراکی بخوریم.
بدین ترتیب به سراغ خوراکی‌های مضری می‌رویم که احساس می‌کنیم باعث آسایش و راحتی ما می‌شوند و در چنین شرایطی به هیچ عنوان به سالم یا ناسالم بودن غذا توجهی نداریم.

نگرانی و اضطراب باعث افزایش میزان استرس می‌شود و دلیل آن هم این است که میزان هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد. همچنین از آنجا که این اختلال برای قلب و فشار خون مضر است، ی‌تواند روی وزن انسان هم تاثیر بگذارد.

کورتیزول، قند خون را به چربی تبدیل می‌کند و از گوارش غذا جلوگیری می‌کند. بنابراین، فرد دچار اضافه وزن می‌شود و این چاقی هم می‌تواند برای سلامت عمومی بدن به‌شدت مضر باشد.

سعی کنید در مواقعی که استرس دارید سراغ غذا و خوراکی نروید یا مثلا می‌توانید با پیگیری یک رژیم غذایی سالم خود را در محدودیت قرار دهید تا وقتی سیر هستید سراغ هیچ خوراکی یا نوشیدنی اضافه نروید. این دستورالعمل ها کمک می‌کنند که دچار اضافه وزن نشوید.

کد خبر 391970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.