درمان سرطان پروستات با داروی جدید/ ‌دوری از آلزایمر با ایروبیک

خطرات ‌کمبود کمبود ویتامین B-۱۲ برای بدن، دوری از آلزایمر با ایروبیک، سالمندی ۸/۳ درصد جمعیت ایران، مضرات شیرهای گیاهی برای سلامت کودکان و تحولی در درمان سرطان پروستات با دارویی جدید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ وزیر بهداشت با اشاره به روند پیر شدن ‌جمعیت کشور، گفت: ایجاد نشاط اجتماعی ‌در سالمندان و ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه این ‌قشر از جامعه ضروری است.

سعید نمکی ‌در مراسم بزرگداشت روز سالمند، ‌اظهار کرد: امیدوارم همه افراد قدر سالمندان خانواده خود را بدانند. امروزه یکی از روندهای موجود در هرم جمعیتی کشورهای در حال توسعه، افزایش سن افراد است که با توجه به افزایش امید به زندگی اتفاق می‌افتد.

افزایش جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان

وی ‌با تاکید بر اینکه در این میان چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، گفت: جمعیت کشور ما در حالی به سوی پیر شدن پیش می‌رود که با همزمان با کاهش زاد و ولد روبرو هستیم. جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان سالخورده در حال افزایش است. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و اقدام به چکاپ ماهیانه و بررسی وضعیت خود می‌کنند.

۸.۳ درصد ایرانی‌ها سالمند هستند

وی ‌با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، گفت: اگر بر طبق این هرم پیش برویم با توجه به کاهش میزان زاد و ولد، دچار نقصان خواهیم شد. در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این آمار در سالیان آینده به بالای ۱۶ درصد و سرانجام به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید.

نمکی تصریح کرد: تفاوت جمعیت سالمندان ایران با سایر کشورها در نوع رفتار سالمندی میان این جمعیت است. ما با افرادی روبرو هستیم که جوانی نکرده، پیر می‌شوند و همین امر باعث ایجاد احساس افسردگی و سرباری در آنها خواهد بود. درست همانگونه که کودکی نکرده به سن جوانی می‌رسند.

لزوم ایجاد نشاط اجتماعی برای سالمندان

وزیر بهداشت ادامه داد: باید به فکر اصلاح زیرساخت‌های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی‌دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقاء پیدا کند.

نمکی ‌با اشاره به اینکه باید به سنت‌های گذشته ‌خود بازگردیم، گفت: باید به دنبال ایجاد انس و الفت میان ‌دو نسل کودک ‌و سالمند باشیم. این فاصله‌ای ‌که ایجاد شده باید پُر شود. وجود سالمند در هر خانه وجود نور است.

ضرورت ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه سالمندان

وی ‌افزود: ‌از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کردم، در نظر داشتم ‌تا ‌به ‌جای آسایشگاه‌های ‌سالمندان ‌در هر محل ‌با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های ذیربط خانه‌های محله‌ای برای سالمندان ایجاد کنیم تا در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب نیز در کنار خانواده زندگی کنند.

ادغام خدمات سلامت سالمندان در شبکه بهداشتی و درمانی

نمکی اظهار کرد: ادغام ‌خدمات سلامت سالمندان در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از نیمه دوم سال جاری تسهیل شده است. در نظر داریم هر خانه را به عنوان یک پایگاه سلامت در نظر بگیریم تا سه خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی توسط خانم خانه تحت عنوان سفیر سلامت اجرا شود. مادر باید بداند چگونه می‌تواند به بهترین نحو از سالمند مراقبت کند. این طرح در هر شهر از هر استان به شکل پایلوت اجرا خواهد شد.

سند ملی سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

وی با تاکید بر رونمایی از سند ملی سالمند، گفت: دنبال کردن اهداف این سند از کارهای مهم بین بخشی خواهد بود که می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی سالمندان شود.

وی افزود: در ‌حال حاضر مشکلات سالمندان تنها به حوزه سلامت ختم نمی‌شود، بلکه در حوزه اشتغال، آرامش روانی و اجتماعی نیاز به توجه دارند. .

از مکمل‌های ایرانی استفاده شود

وی در خصوص داروهایی ‌که سالمندان مصرف می‌کنند، گفت: تاکنون مشکلی برای تامین دارو نداشته‌ایم، اما یکی از گلایه‌های این قشر هزینه‌هایی است که تامین دارو برایشان دارد. سالمندان بیشتر اقدام به مصرف مکمل‌های خوراکی می‌کنند که قیمت بالاتری نسبت به سایر داروها دارند. باید یکی از اهداف ما اصلاح سبک زندگی و تشویق به ورزش و تحرک باشد تا نیاز کمتری به مکمل در این گروه سنی احساس شود، اما در صورت نیاز به مصرف مکمل‌ها، توصیه می‌کنیم از مکمل‌های ایرانی استفاده کنند.

شیرهای گیاهی برای سلامت کودکان مضر است

به گفته محققان، رژیم غذایی کودکان زیر ۵ سال نباید حاوی شیرهای گیاهی باشد. شیرهای گیاهی حاصل از برنج، نارگیل، جودوسر یا سایر ترکیبات دیگر (البته بجز شیر سویا غنی شده) فاقد مواد مغذی اصلی برای رشد ابتدایی کودکان هستند.

همچنین کودکان این گروه سنی باید از نوشیدنی های رژیمی، شیر طعم دار و نوشیدنی های قندی اجتناب نمایند. «مگان لات»، عضو تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «اکثر والدین فکر می کنند که شیرهای گیاهی از لحاظ خاصیت با شیرگاو برابری دارند درحالیکه دقیقا اینطور نیست.»

وی افزود: «اکثر شیرهای گیاهی قادر به تامین مقدار کافی مواد مغذی موردنیاز نظیر ویتامین D و کلسیم نیستند.». همچنین توصیه می شود کودکان به دور از مصرف نوشابه های قندی کافئین دار باشند.

مطابق دستورالعمل جدید سلامت، کودکان زیر یک سال نباید هیچ نوشیدنی ای بنوشند. کودکان ۱ تا ۵ سال، مجاز به نوشیدن بیش از نصف فنجان نوشیدنی در روز نیستند. توصیه می شود کودکان ۱ و ۲ سال، دو تا سه فنجان شیر در روز بنوشند. در سن ۲ و ۳ سال نباید بیش از ۲ فنجان شیر کم چرب در روز بنوشند. برای سن ۴ و ۵ سال، نوشیدن حداکثر ۲.۵ فنجان در روز شیر کم چرب توصیه می شود.

دوری از آلزایمر با ایروبیک

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است انجام منظم ورزش ایروبیک یا هوازی می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر در سالخوردگان مؤثر باشد. در این تحقیق همچنین مشاهده شد ایروبیک توانست موجب کاهش سرعت پیشرفت زوال شناختی در مبتلایان به آلزایمر شود. این اثرات مثبت به‌طور خاص در مبتلایانی مشاهده شد که چهار تا پنج‌بار در هفته به‌مدت نیم‌ساعت ایروبیک انجام می‌دادند.

تحقیق مذکور روی ۷۰ سالخورده ۵۵ سال به بالا و مبتلا به اختلال شناختی خفیف صورت گرفت. شرکت‌کنندگان در این تحقیق در دو گروه آزمایش شدند. یک گروه به‌مدت یک سال طبق برنامه‌ای مشخص ورزش ایروبیک انجام می‌دادند و گروه دوم ورزش‌شان ترکیبی از حرکات کششی و تونینگ بود. هر دوی این برنامه‌های ورزشی به پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت زوال شناختی کمک کردند، اما روند انحطاط و تحلیل نواحی مغزی مربوط به حافظه در گروه ایروبیک کندتر گزارش شد. محققان می‌گویند ورزش ایروبیک و کشش‌ها کمکی به جلوگیری از تشکیل توده‌های آمیلوئید که مسبب آلزایمر هستند، نکردند ولی ایروبیک توانست حافظه مبتلایان را تقویت کند.

این تحقیق نشان داده ورزش منظم می‌تواند در کاهش تحلیل مرکز حافظه در مغز مؤثر باشد. آن هم به‌خصوص در کسانی که علائم اولیه آلزایمر به سراغ‌شان آمده است. بسیاری از پزشکان بر این باورند که ورزش به سلامت کلی مغز کمک می‌کند، اما این جزو نخستین تحقیقاتی است که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند به‌خصوص روی کسانی که در مراحل آغازین آلزایمر هستند اثر بگذارد. البته هنوز هم جامعه پزشکی برای درک بهتر این تأثیر به شواهد بیشتری نیاز دارد.

کمبود ویتامین B-۱۲ چه خطراتی برای بدن دارد؟

ویتامین B-۱۲ یک ویتامین مهم گروه B است. این ماده برای سلامتی بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید گلبول های قرمز مورد نیاز است. کوبالامین نام دیگری برای ویتامین B-۱۲ است. کمبود سطح ویتامین B-۱۲ معمولا بسیار کم و ناچیز است که می تواند منجر به علائم عصبی برگشت ناپذیر و کم خونی شود. ویتامین B-۱۲ به طور طبیعی در گوشت موجود است، اما افرادی که گوشت نمی خورند، مانند گیاهخواران، می توانند ویتامین B-۱۲ را به صورت مکمل دریافت کنند.

ویتامین B-۱۲ مانند سایر ویتامین های B یک ویتامین محلول در آب است که می تواند در آب حل شود و از طریق جریان خون حرکت کند. بدن انسان می تواند ویتامین B-۱۲ را تا چهار سال ذخیره کند. هرگونه ویتامین B اضافی ناخواسته در ادرار دفع می شود.

ویتامین B-۱۲ بزرگترین ساختارپیچیده ویتامین است. این ماده به طور طبیعی در محصولات گوشتی مشاهده می شود و فقط از طریق سنتز تخمیر باکتری ها می تواند به صورت صنعتی تولید شود.

ویتامین B-۱۲ را می توان به طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات یافت. به طور معمول در غذاهای گیاهی موجود نیست. ویتامین B-۱۲ برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی بسیار مهم است. همچنین در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد و به ایجاد و تنظیم DNA کمک می کند.

متابولیسم هر سلول بدن به ویتامین B-۱۲ بستگی دارد، زیرا در سنتز اسیدهای چرب و تولید انرژی نقش دارد. ویتامین B-۱۲ با کمک به بدن انسان در جذب اسید فولیک، باعث آزاد شدن انرژی می شود.

بدن انسان هر دقیقه میلیون ها گلبول قرمز تولید می کند. این سلول ها بدون ویتامین B-۱۲ نمی توانند به درستی تکثیر شوند. اگر ویتامین B-۱۲ خیلی کم باشد، تولید گلبولهای قرمز کاهش می یابد. در صورت افت تعداد گلبول های قرمز کم خونی ایجاد می شود.

کمبود ویتامین B-۱۲ می تواند به خصوص به سیستم عصبی و مغز آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. حتی مقادیر کمی پایین تر از حد طبیعی ویتامین B-۱۲ می تواند علائمی مانند افسردگی، سردرگمی، مشکلات حافظه و خستگی را ایجاد کند. با این حال، این علائم به تنهایی به اندازه کافی خاص برای تشخیص کمبود ویتامین B-۱۲ نیستند. علائم دیگر کمبود ویتامین B-۱۲ شامل یبوست، کاهش اشتها و کاهش وزن است.

تحولی در درمان سرطان پروستات با دارویی جدید

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس اعلام کرده‌اند که داروی "اولاپاریب"، اولین داروی هدفمند ژنتیکی برای مبارزه با سرطان پروستات، می‌تواند به یک درمان انقلابی برای این بیماری تبدیل شود.

سرویس سلامت همگانی انگلیس پیش‌تر این دارو را برای سرطان تخمدان استفاده می‌کرد و هم‌اکنون متخصصان سرطان آن را دارویی انقلابی برای مبارزه با سرطان پروستات تشخیص داده‌اند.

مطابق اعلام کارشناسان در یک کنفرانس مربوط به سرطان،  آزمایش‌ها نشان داده داروی اولاپاریب رشد تومور در مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات را کند می‌کند. متخصصان امیدوارند این امر بتواند شانس بقا را در برخی از مردان مبتلا به این بیماری بهبود بخشد.

به گفته کارشناسان این امکان وجود دارد که اولاپاریب ظرف دو سال آینده در دسترس بیماران قرار گیرد. این دارو که ساخت شرکت دارویی "آسترازنکا" است، پیش‌تر در دسترس بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در انگلیس قرار گرفته بود.

اولاپاریب که "لینپارزا" نیز نامیده می‌شود از طریق هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی با کد ژنتیکی معیوب ضمن محافظت از سلول‌های عادی با DNA سالم کار می‌کند.

بر اساس گفته‌های متخصصان این دارو برای همه افراد مبتلا به سرطان پروستات موثر نخواهد بود و تنها برای برخی از مردان مبتلا به این بیماری موثر است. بیماران می‌توانند پیش از استفاده از این دارو با انجام آزمایش‌هایی وجود خطاهای ژنتیکی را در خود بررسی کرده و در صورت داشتن چنین خطاهایی از آن استفاده کنند.

این رویکرد دقیق به این معناست که بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند در عین بهره‌مندی از مزایای درمانی این دارو از عوارض جانبی احتمالی سایر داروهای دیگری که ممکن است برای آن‌ها به این اندازه مفید نباشند، دور می‌مانند.

متخصصان در آزمایشی اولاپاریب را با ابیراترون و انزالوتامید،  دو داروی معمول تجویزی برای پروستات که در دسته هورمون‌تراپی‌ها قرار دارند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که استفاده از اولاپاریب رشد سرطان را تا ماه‌ها به تأخیر می‌اندازد و این بدان معناست که حتی در صورت پیشرفت بیماری، شانس بقای بیمار طولانی‌تر خواهد شد. متخصصان برای تأیید این موضوع، بیماران را تحت نظر دارند.

آمار به دست آمده در کشور انگلیس نشان می‌دهد که از هر هشت مرد یک نفر در طول زندگی به سرطان پروستات مبتلا می‌شود.  این بیماری عمدتا در مردان بالای ۵۰ سال بروز یافته و خطر ابتلا به آن با افزایش سن تشدید می‌شود.

همه این تومورها نیازی به درمان فوری ندارند.  اگر سرطان در مراحل اولیه باشد و علائمی ایجاد نکند، پزشکان به جای درمان فوری ممکن است نظارت دقیق را پیشنهاد کنند. اما برخی از تومورها نیز تهاجمی بوده و نیاز به درمان دارند که در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شوند.

تمام درمان‌ها از جمله درمان با اولاپاریب می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد و از همین رو پزشکان با بررسی شرایط بیمار باید کم‌عارضه‌ترین نوع درمان را برای او به کار گیرند.

این نوع از روش‌های پزشکی دقیق از پیش‌تر نیز برای معالجه انواع سرطان‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. کارشناسان امید دارند اولاپاریب بتواند اولین روش درمانی در مورد سرطان پروستات باشد که مبتنی بر این نوع درک دقیق از تومور یک فرد است.

کد خبر 391705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.