پامپئو هم در ماجرای «اوکراین‌گیت» حضور داشت

منابع مطلع می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا نیز جزو مقاماتی بوده که به تماس تلفنی رئیس‌جمهور این کشور با همتای اوکراینی خود و فشار به وی برای دستاوردهای سیاسی، گوش داده است.

به گزارش ایمنا، نشریه «وال استریت ژورنال» بامداد سه‌شنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد پامپئو نیز جزو مقاماتی بوده که در تاریخ بیست‌وپنجم جولای در زمان تماس ترامپ با زلنسکی حضور داشته و به درخواست وی برای فشار آوردن به «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گوش می‌داد.

حدود دو هفته پیش یک مقام امنیتی آمریکا شکایتی را علیه ترامپ به دادگاه فدرال این کشور ارائه کرد که در آن گفته شده بود رئیس‌جمهور آمریکا، همتای اوکراینی خود را تحت فشار قرار داده تا در ازای دریافت حمایت نظامی، اطلاعاتی را علیه پسر بایدن و با هدف تخریب رقیب انتخاباتی خود، در اختیار وی قرار دهد. در آن زمان اما حرفی از حضور پامپئو در این تماس به میان نیامده بود.

ترامپ در مکالمه تلفنی خود از زلنسکی درخواست می‌کند تا احتمال فساد اقتصادی پسر بایدن را که برای یک شرکت انرژی در اوکراین کار می‌کرده است، پیگیری کند. بنا به گزارش شبکه «بی بی سی»، در متن شکایت افشاگر این اطلاعات آمده است که ترامپ در ازای دریافت این اطلاعات علیه رقیب سیاسی خود، وعده افزایش کمک نظامی را به اوکراین داده بود.

در پی افشای مکالمات ترامپ با زلنسکی، مجلس نمایندگان آمریکا،‌فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کرده است و درخواست ترامپ از زلنسکی برای کمک سیاسی به وی به عنوان موضوع اصلی استیضاح ترامپ بررسی می‌شود.

«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دو روز پیش گفته بود کنگره باید به متن مکالمات رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روس و دیگر رهبران جهان دسترسی داشته باشد.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه با اعلام آمادگی برای انتشار متن تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود انتشار هر متنی از گفت‌وگوهای میان ترامپ و پوتین منوط به توافق طرفین است، اما روسیه تمایل دارد چنین پیشنهاداتی را چنانچه از طرف آمریکا مطرح شود مورد بررسی قرار دهد. 

شامگاه دوشنبه نیز قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ را برای ارائه توضیحات درباره اسناد به دست آمده درباره ماجرای اوکراین‌گیت احضار کردند.

پیش از این نیز سه مقام مطلع پیشین دولت آمریکا به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفتند ترامپ در سال ۲۰۱۷ طی دیداری با دو مقام ارشد روسی در دفتر کار خود در کاخ سفید گفته بود هیچ نگرانی درباره دخالت ادعایی مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ ندارد زیرا واشنگتن نیز همین کار را علیه دیگر کشورها انجام می‌دهد.

منبع: فارس

کد خبر 391621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.