آشنایی با بیماری زونا و علائم آن

بیماری زونا یک عفونت ویروسی است و افرادی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده‌اند در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا،  بیماری زونا به صورت جوش‌های برجسته خوشه‌ای مانند روی پوست بدن پدیدار شده، به گونه‌ای که این جوش‌ها به‌تدریج در یک ناحیه از بدن متراکم می‌شوند. زونا در هر قسمت از بدن ممکن است به وجود بیاید. این بیماری معمولا بزرگسالان و افرادی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع قابل توجه اینکه ویروس بیماری در بدن افرادی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، به صورت نهفته وجود دارد و ممکن است در دوران بزرگسالی این ویروس‌ها دوباره فعال شده و باعث بروز زونا شود. در ادمه شما را با علائم این بیماری و عوارض ناشی از آن بیشتر آشنا می‌کنیم:

علائم بیماری

نشانه‌های این بیماری شامل تب، احساس سرما، سردرد، آشفتگی در معده و سیستم گوارش، درد، خارش، سوزش و سوزن‌سوزن شدن بدن است. بعضی از این علائم ممکن است خود را قبل از بروز جوش‌ها روی پوست نشان دهد؛ این نشانه‌ها معمولا کمتر از یک ماه از بین می‌رود. بیماری زونا مسری است و اگر شخصی از اطرافیان فرد به آبله مرغان مبتلا نشده و واکسن مربوط به آن را نیز تزریق نکرده است، احتمال دارد به آن مبتلا شود. بنابراین فردی که به زونا مبتلا می‌شود باید از زنان باردار، نوزادان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، دوری کند. شایع‌ترین عارضه زونا دردهای عصبی بعد از آن است، حتی پس از این که دانه ‌ها و خارش آن‌ها از بین برود. بنابراین حتی پس از ماه‌ها ممکن است فرد مبتلا احساس درد، سوزش و خارش کند. گاهی اوقات این عوارض پس از گذر چند ماه بهبود پیدا می‌کند، اما در بعضی مواقع سال‌ها طول می‌کشد و حتی ممکن است همیشگی باشد.

عوارض بیماری

با وجود اینکه زونا، بیماری  مهلکی نیست، اما ممکن است باعث بروز مشکلات جدی مانند از دست‌دادن بینایی شود. اگر دانه‌های زونا داخل چشم یا نزدیک چشم، پیشانی یا بینی فرد قرار داشته باشد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند، زیرا اگر این علائم به موقع درمان نشود باعث درد، قرمزی، تورم و حتی آب‌آوردن چشم شده، به عصب‌های چشم آسیب وارد می‌کند و در نهایت فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.

سندروم "رامسی هانت" (Ramsay Hunt Syndrome) نیز زمانی رخ می‌دهد که عفونت زونا به اعصاب نزدیک گوش‌ها آسیب وارد ‌کند؛ این سندروم باعث فلج صورت یا حتی ناشنوایی می‌شود. البته در موارد نادر این اتفاق رخ می‌دهد، اما بهتر است فرد در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کند. همچنین بیماری زونا می‌تواند مشکلات پوستی یا تورم نیز به وجود بیاورد.

تجویز دارو

 فرد مبتلا با مصرف داروهایی مانند آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر، مخصوصا در ۷۲ ساعت اول می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کرده و خطر ابتلا به مشکلات بعدی این بیماری را نیز کاهش دهد. بیماری زونا باعث التهاب و درد می‌شود، بنابراین پزشکان داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن را برای بیماران تجویز می‌کنند که باعث کاهش درد می‌شود. در صورتی که باکتری، پوست و زخم‌های فرد مبتلا را عفونی کرده باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است موثر واقع شود.

کد خبر 391456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.