حدود ۹۰ درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی شیراز مزاحمت تلفنی است

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: در شش ماهه نخست امسال، ۱۶۵ هزار تماس تلفنی در سامانه آتش‌نشانی این کلانشهر ثبت شده که ۱۴۰ هزار تماس از این تعداد مزاحمت تلفنی بوده است.

به گزارش ایمنا، محمدهادی قانع در نشست خبری با گرامیداشت هفتم مهر روز ایمنی و بزرگداشت مقام آتش‌نشان اظهار کرد: سازمان آتش نشانی شیراز برای رهایی از مزاحمان تلفنی قصد قرار دادن شماره‌های آن‌ها در لیست سیاه را داشت، اما ممکن بود در زمانی که به واقع برای این افراد حادثه‌ای رخ دهد نیز دیگر نتوانند با شماره ۱۲۵ تماس برقرار کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در روزهای اخیر کارشناسان آتش‌نشانی شیراز یکی از این مزاحمان تلفنی که در یک روز بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تماس برقرار کرده بود را شناسایی کردند که پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد این فرد دچار اختلالات روانی است.

 ۶۷ درصد مراکز تجاری شیراز غیرایمن است

قانع تصریح کرد: ۱۳۰ مرکز تجاری شیراز مورد بازدید کارشناسان آتش‌نشانی قرار گرفت و از نظر ۱۶ شاخص بررسی شد که ۶۷ درصد این مراکز تجاری از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری مجددا این ۱۳۰ مرکز تجاری شیراز مورد بازدید قرار خواهد گرفت و مراکزی که موارد ناایمن را رفع نکرده باشند مشخصات آن در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: طی شش ماهه امسال، در ۲۱ ایستگاه آتش‌نشانی شیراز هشت هزار و ۷۴۸ عملیات انجام شده که از این تعداد دو هزار و ۹۴۲ عملیات آتش سوزی بوده است. پنج هزار و ۴۹ عملیات در شیراز طی شش ماه ابتدای سال جاری مربوط به ۲۳ نوع امداد و نجات بوده که در این عملیات ها هفت هزار و ۹۲۰ شهروند نجات داده شده است.

قانع اظهار کرد: در بخش پیشگیری و کارشناسی این سازمان نیز دو هزار و ۱۷۹ بازدید پیشگیرانه انجام شده که اغلب در حوزه پایان کار و پروانه ساختمانی بوده است. ۱۰ هزار و ۲۳۷ بازدید از واحدهای مسکونی نیز انجام شده که در قالب دومین طرح شهر ایمن و شناسنامه‌دار کردن منازل بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار عملیات توسط آتش‌نشانان در سال گذشته در شیراز انجام شده، گفت: بیش از ۹۰ درصد این موارد بر اثر آگاه نبودن شهروندان از اصول ایمنی رخ داده است که در همین راستا با هدف کاهش زمان رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه دردستور کار این ارگان قرار گرفت که افزایش تعداد ایستگاه‌ها در سطح شیراز از جمله اقدامات مورد نیاز تحقق این هدف بود که یک ایستگاه آتش‌نشانی در سال گذشته افتتاح و دو ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: افزایش تعداد پرسنل نیز در دستور کار این نهاد قرار دارد که ۱۵۸ نفر تا پایان سال جاری به تعداد آتش‌نشانان شیراز افزوده می‌شود.

قانع افزود: در حال حاضر میانگین رسیدن آتش‌نشانان شیرازی در صحنه حادثه پنج دقیقه است که استاندارد جهانی آن بین سه تا پنج دقیقه است.

قانع از شروع به‌کار تیم تخصصی واکنش اضطراری شیراز در هفته جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: این تیم تخصصی متشکل از شش نفر نیروی متخصص که دوره‌های آموزشی کافی را گذرانده‌اند تشکیل شده که در مواجهه با مواد خطرناک و شیمیایی دانش لازم را دارند.

وی با اشاره به شرح اقدامات پیش‌بینی شده برای روز آتش‌نشان، گفت: نمایشگاه توانمندی‌های آتش‌نشانی از روز گذشته (شنبه) به مدت چهار روز در بلوار چمران نبش کوچه ۲۸ برگزار شد که آموزش لازم به خانواده‌ها نیز در مواجه با خطرات و آتش‌سوزی‌ها در طول دایر بودن این نمایشگاه داده و همچنین جذب آتش‌نشانان داوطلب نیز انجام می‌شود.

کد خبر 391339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.