علت مهاجرت کارگران ایرانی به عراق کاهش قدرت پول ملی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق در حالی است که کمبود نیروی کار جوان در کشور خودمان در حوزه‌های مختلف کاملا محسوس است، گفت: تفاوت قدرت خرید ریال و دلار، کارگران ایرانی را به عراق کشانده تا بجای دریافت حق الزحمه به ریال، دلار دریافت کنند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش مهاجرات کارگران ساختمانی ایرانی به کشور عراق، اظهار کرد: دلیل اصلی مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق، افزایش نرخ ارز به‌ویژه دلار است و دولت به عنوان قیمت‌گذار اصلی ارزهای مهم باید پاسخگوی این حجم از مهاجرت باشد.

وی به شرایط رکود اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از علت های مهاجرت نیروی کار ایرانی به کشور عراق نیز مشکلات طرح های مسکن مهر در کشور است زیرا امروزه صنعت مسکن ایران به عنوان یک صنعت پیشرو و محرک اقتصادی به آسیب‌پذیرترین موقعیت خود در سال های گذشته رسیده و بیش از ۱۰۰ رشته شغلی که ارتباط مستقیم با این صنعت دارند در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: نیروی کار ایرانی از کارگاه هایی که در بستر بازار کار شکل گرفته بود اخراج شده و چون درآمدی ندارد به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر است. کارگر ایرانی نمی تواند با دستمزد روزانه ۸۰ هزار تومان که هزینه خرید نیم کیلو گوشت هم نمی شود، فعالیت شغلی داشته باشد.

شیخی اضافه کرد: هر کارگر برای کار روزانه باید پنج هزار کالری مصرف کند و دستمزد ۸۰ هزار تومانی آنها در پایان روز هزینه خرید سه هزار کالری هم نیست بنابراین کارگران مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی گفت: اصل مهاجرت نیروی مازاد کار از کشور یا به کشور منفی نیست و تاثیرات آن بر اقتصاد جامعه وابسته به شرایط اقتصادی است. برای پی بردن به علت این مهاجرت‌ها باید ابتدا بررسی کنیم که چرا اقتصاد ما ظرفیت اشتغال مهاجرت افغان‌ها در ایران را داشته است؟

این کارشناس اقتصادی افزود: دلیل اصلی مهاجرت کارگران ساختمانی افغانستانی به ایران، فرهنگ عمومی جامعه است زیرا نیروی جوان کار ایرانی علاقه ای به انجام دادن و مشغول شدن به کارهای سخت ندارد و همواره به دنبال استخدام در سازمان ها و نهاد های دولتی و حکومتی بوده است.

شیخی با بیان اینکه برای به حداقل رساندن مهاجرت نیروی کار ایرانی از کشور باید تا حدودی سطح انتظارات کارگر از کارفرما را اصلاح کنیم، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل مهاجرت نیروهای کار افغان به ایران در گذشته، شرایط نابسامان اقتصادی و امنیتی این کشور بوده و علت دیگر وجود ظرفیت‌های کاری برای نیروی های خارجی در ایران است.

وی افزود: کارگران ایرانی همچون کارگران اتباع خارجی تمایلی به انجام دادن کارهای سخت ندارند و بیشتر کارگران خارجی در ایران به شغل‌های بسیار سخت مشغول هستند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: اگر کارگران خارجی نباشند، بسیاری کارهای سخت در حوزه پروژه های عمرانی کشور روی زمین می ماند زیرا کارگر ایرانی به راحتی آنها را انجام نمی دهد. جوانان نسل امروز حاضر نیستند همچون نسل گذشته به کارهای سخت و طاقت فرسا و اشتغال در حوزه های دشوار تن دهند.

شیخی تصریح کرد: فعالیت شغلی کارگران تابعه کشورهای دیگر در ایران هیچگاه اثر منفی بر اقتصاد کشور نگذاشته و همواره استفاده از آنها اقدام مثبتی برای کارفرمایان ساختمانی بوده است.

وی ادامه داد: وجود نیروهای کار خارجی در بازار ایران، نیاز کشور به نیروهای کار غیر ماهر، نیمه ماهر و ماهر را به حداقل رسانده و همین موضوع اثر مثبت حضور این نیروها در کشور است. فرهنگ مردم ایران در حوزه اشتغال و کار نیاز جدی به اصلاحات اساسی دارد و برخی باورهای نادرست در میان نیروی کار ایرانی موجب شده که فضای خالی بازار کار ایران با نیروهای خارجی تکمیل شود.

کد خبر 391163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.