زنان نقش موثری در ترویج فرهنگ قرآنی دارند

مسئول کمیته بانوان مسابقات ملی قرآن کریم گفت: به دلیل اینکه زنان ستون تربیتی جامعه هستند نقش پررنگتری در تربیت و ترویج فرهنگ قرآنی دارند.

 حامده نکوفال در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسابقات بانوان با این حال که سال‌ها بعد از مسابقات آقایان شروع شد روند روبه رشدی داشته است این مسابقات برای بانوان با رشته‌های محدودی همچون حفظ سوره‌ای شروع شد و به گستردگی مسابقات آقایان نبود اما امروز رشته‌های بانوان و آقایان با هم برابر و مشابه است.

سه سال از برگزاری مسابقات بانوان می‌گذرد

وی با بیان اینکه سه سال از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان می‌گذرد، افزود: مسابقات بانوان در این سه سال، هم در بخش بزرگسالان و هم در بخش دانش‌آموزی به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و در بخش بزرگسالان در رشته حفظ کل قرآن و در بخش دانش‌آموزی در بخش حفظ کل و قرائت البته به شرط کسب حد نصاب است که امسال این حد نصاب را نداشتند و دانش‌آموزان تنها در رشته حفظ کل قرآن شرکت کردند که این مسابقات در مراحل شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود.

مسئول کمیته بانوان مسابقات ملی قرآن کریم با بیان اینکه مباحث آموزشی قبل از مسابقه وجود داشت، تصریح کرد: به دلیل اینکه قبل از مسابقات، آموزش در شرکت‌کننده‌ها نقش معکوس و استرس‌زا دارد بحث آموزش را محدود به توجیه آیین‌نامه کردیم اما بعد از تلاوت شرکت‌کننده از طریق استاد راهنما بحث تحلیل تلاوت برای آنها صورت می‌گیرد.

برخی رشته‌های بانوان در قم برگزار شده است

وی در خصوص بالا بودن آمار بانوان در این مسابقات اظهار کرد: دلیل این امر این است که آقایان یک مرحله مقدماتی را در شهر قم برگزار کردند و در استان اصفهان تنها مسابقات فینال است و به دلیل نظرسنجی که از خانم‌ها انجام شد چندان مایل به حضور مراحل مقدماتی در شهر دیگر و حضور در شهر دیگری برای فینال نبودند.

نکوفال در تشریح این موضوع گفت: مشغله‌های بانوان به دلیل حضور در خانواده بیشتر است و به همین دلیل مسابقات به دو بخش تقسیم شد که بخش معارفی و رشته‌های دعاخوانی و تواشیح در قم برگزار شد و این دسته شرکت‌کنندگان دیگر به اصفهان نمی‌آیند.

وی در خصوص رشته‌های بانوان که در اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: رشته‌هایی چون ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، ترتیل، قرائت و حفظ کل به صورت صفر تا صد در اصفهان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان این رشته‌ها هم در سه گروه وارد اصفهان خواهند شد چرا که ظرفیت میزبانی استان اصفهان این شرایط را تعیین کرد به نحوی که ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰۰ نفر به طور همزمان در اصفهان نبود به همین دلیل مسابقات به صورت گروهی با سه اختتامیه خواهد بود.

مسئول کمیته بانوان مسابقات ملی قرآن کریم با اشاره به اینکه مسابقات در بخش‌های مختلفی در هر رشته برگزار می‌شود تا بهترین افراد نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی مشخص شود، گفت: به دلیل اینکه همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند سطح تحصیلات مختلف و متنوعی در بانوان شرکت‌کننده وجود دارد اما تعداد دانشجویان دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و حوزوی در این بانوان بالاست.

سطح مسابقات امسال تقویت شده است

وی در خصوص سطح مسابقات تصریح کرد: سطح مسابقات بسیار تقویت شده چرا که افراد خواهان رتبه در سطح کشوری مجبور به آمادگی خود است تا بتواند با بهترین‌های کشور رقابت کند اما در شهرستانی و استانی موضوع متفاوت است.

نکوفال نقش زنان را در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار موثر دانست و افزود: تفاوتی که زنان با مردان دارند این است که مردان تنها در صورت مربی شدن به حوزه تربیتی وارد می‌شوند اما زنان ناخودآگاه و از ابتدا در عرصه تربیت حضور دارند و حداقل این نقش را به عنوان مادر، خواهر یا همسر در خانواده خود ایفا می‌کنند و به دلیل اینکه زنان ستون تربیتی جامعه هستند نقش پررنگتری در تربیت و ترویج فرهنگ قرآنی دارند چرا که همه این زنان مادر هستند و فرزندان مادرانی که با قرآن انس دارند قطعا با دیگر مادران متفاوت خواهند بود.

گفتنی است چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهر ماه در بخش برادران و از ۱۱ تا ۱۹ مهر ماه در بخش خواهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 390903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.