محدودیتی برای پذیرش کودکان معلول نداریم/فعالیت ۸۰۰ مهدکودک استان تحت پوشش بهزیستی

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: کودکان معلول نباید دچار انزوا شوند و اگر کودکی دچار مشکلات جسمی حرکتی است نباید از حضور در اجتماع منع شود به همین دلیل مهدهای کودک بهزیستی هیچ محدودیتی برای پذیرش کودکان دارای معلولیت ندارند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شرایط پذیرش کودکان معلول در مهدهای کودک اظهار کرد: معلولیت انواع مختلفی دارد و کودکانی که دارای معلولیت جسمی هستند و می‌توانند از نظر یادگیری با دیگر کودکان همگام شوند در مهدهای کودک ثبت‌نام می‌شوند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها با وجود سختی ایاب و ذهاب این کودکان،  همچنان دلسوزی‌های لازم را برای آموزش آنها دارند، افزود: با وجود همه این مشکلات اعتقاد ما این است که این کودکان باید در جامعه ادغام شوند و نباید دچار انزوا شوند و اگر کودکی دچار مشکلات جسمی حرکتی است نباید از حضور در اجتماع منع شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تفکر محدودکننده‌ افراد در مورد معلولین باید اصلاح شود، تصریح کرد: حضور در جمع برای افزایش رشد اجتماعی این کودکان لازم است و مهدهای کودک بهزیستی هیچ محدودیتی برای پذیرش کودکان دارای معلولیت ندارند مگر اینکه دچار برخی معلولیت‌های ذهنی شدید حاد باشند که خود کودک توان حضور در مهد را نداشته باشد.

برای برچسب زدن به کودکان عجله نکنیم

وی با بیان اینکه تا آنجا که مقدور است باید پذیرش کودکان دچار معلولیت جسمی یا ذهنی انجام شود، اظهار کرد: در سن زیر شش سال نمی‌شود به کودک برچسب زد، حتی اگر کودک معلولیت ذهنی خفیف داشته باشند قرار گرفتن در همین جمع‌های تربیتی و پرورشی در کنار همسالان خود به استفاده از دیگر استعدادهای این کودکان کمک می‌کند.

ناجی با تاکید بر اینکه کودکانی که از نظر هوشی در وضعیت پایین‌تری قرار دارند می‌توانند از خدمات پیش دبستانی استفاده کند، تصریح کرد: برای برچسب زدن به کودکان عجله نمی‌کنیم و زمانی برچسب اوتیسم یا دیگر اختلالات را به کودکی می‌زنیم که به مهدکودک رفته اما نتوانسته از خدمات آنجا استفاده کند و در این زمان است که با بررسی‌های کامل، این کودک به مراکز خاص راهنمایی می‌شود.

وی در خصوص آمار کودکانی که در سال تحصیلی جدید در مهدهای تحت پوشش بهزیستی ثبت‌نام کردند، گفت: در سال تحصیلی جدید برآورد ما این است که در ۸۰۰ مهدکودک تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان ۳۶ هزار کودک وارد شوند این در حالی است که در کل استان ۴۸۸ هزار کودک زیر شش سال وجود دارد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعداد مهدهای کودک در سطح استان تصریح کرد: حدود ۳۲۰ مهدکودک در شهر اصفهان و ۴۵۰ مهدکودک هم در شهرستان‌ها وجود دارد که در نهایت با برآورد نسبی حدود ۸۰۰ مهدکودک در استان تحت پوشش بهزیستی فعالیت دارند.

عدم رعایت تعرفه ثبت‌نام بیشترین تخلف مهدهای کودک است

وی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهدهای کودک اظهار کرد: بخشی از تعیین شهریه مهدهای کودک مربوط به چندستاره بودن آنهاست و موضوع ستاره‌دار بودن آنها بر مبنای تعداد نیروی انسانی، سابقه فعالیت، فضای آموزشی و کیفیت آموزشی است اما تعرفه بهزیستی برای نه ماهه سال تحصیلی حداکثر بین چهار تا پنج میلیون برای مهدهای درجه یک و برای مهدهای متوسط دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است اما در واقعیت این مبالغ در مهدهای کودک کمتر دریافت می‌شود.

ناجی در خصوص مهمترین و بیشترین تخلف مهدهای کودک در استان گفت: مهمترین تخلف مهدهای کودک استان عدم رعایت تعرفه ثبت‌نام مصوب در این مراکز است اما لزوما هم تمام شکایات از این موضوع به جا نبوده چرا که تعرفه مهدهای کودک با توجه به آیتم‌های مختلف بسیاری مانند ارائه خدمات جنبی به کودکان شهریه دریافت می‌کنند که والدین می‌توانند شکایات خود را در شهرستانها به ادارات شهرستانی و در استان به اداره کل بهزیستی ارجاع دهند.

کد خبر 390746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.