سهم اجاره‌بها در سبد خانوارها بیش از ۵۰ درصد شده است

رویدادهای اقتصادی متعددی کلانشهرهای کشور را در روزهای اخیر درنوردیده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به اعلام ساماندهی بازار اجاره با اخذ مالیات و رشد ۱۷۴ درصدی قیمت فروش یک متر مربع زمین در تهران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهردار تهران در یکصد و دومین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اعلام کرده است که "سهم اجاره‌ بها در سبد خانوار ایرانی به بیش از ۵٠ درصد رسیده است و این یعنی رسیدگی به چالش مسکن از ضرورتی سرنوشت‌ساز برخوردار است. موضوع توسعه مسکن استیجاری توسط شهرداری‌ها می‌تواند یک نقطه‌ عطف باشد زیرا شهرداران معمولا بزرگترین موجران شهر هستند و قدرت مانور بالایی دارند.

همچنین پیروز حناچی با اشاره به جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری برای موضوع مسکن، گفته است: تأکید رییس جمهور بر ضرورت توسعه مسکن در داخل شهرها بود؛ پیشنهاد ما هم این بود که شهرداری‌ها در حریم شهرها بیشترین قدرت مانور را دارند و توسعه مسکن حیطه‌ای است که بسیاری از شهرداری‌های کلان‌شهرهای جهان در آن فعال هستند."

اما معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه طرح‌های "تام کاد"، "تام فاز" و "تام‌اج" برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه در نظر گرفته شده‌ و برخی از آنها وارد فاز عملیاتی شده‌است، از رونمایی طرح "تام تز" در آینده نزدیک خبر داد.

مازیار حسینی در خصوص طرح‌های مسکن، نحوه اجرای آنها و همچنین واگذاری آنها به متقاضیان که تحت‌عنوان‌های تام کاد، تام فاز و تام اج معرفی شده‌اند، با اعلام این مطلب که طرح دیگری تحت‌عنوان تام تز (تهاتر واحدهای مسکونی آماده با زمین) به زودی رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تام کاد (تامین مسکن کارکنان دولت) در جلسات شورای مسکن بررسی و تصویب شده است. سازمان برنامه و بودجه متولی تهیه آیین‌نامه اجرایی تام کاد است که به محض تصویب در دولت، کار آغاز خواهد شد.با اجرای طرح تام کاد بخشی از اهداف و سیاست‌ها در خصوص خانه دار کردن اقشار متوسط جامعه که جزو کارمندان دولت هستند تامین خواهد شد. اما در خصوص بخش عمده‌ای از اقشار متوسط و کم درآمد که جزو کارمندان دولت نیستند از طریق اجرای طرح تام فاز (تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین) اقدام می‌شود.

دیگر رویدادهای اقتصاد شهری به شرح زیر است:

** رشد ۱۷۴.۶ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زمین در تهران

قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ٩٧، افزایش ۱۷۴.۶ درصدی را تجربه کرده است.

** متوسط هزینه و درآمدهای سالیانه خانوار شهری ۳۹ و ۴۳ میلیون تومان اعلام شد

براساس اعلام مرکز آمار کشور سال گذشته متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ خانوار شهری ٣٩٣ میلیون و ٢٢٧ هزار ریال بود و متوسط درآمد ‌ خانوار شهری ٤٣٤ میلیون و ٩٠٥ هزار ریال بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) به ترتیب ۱۹.۳ و ۱۸.۶ درصد افزایش داشت.

** افزوده شدن ۸۰ هزار نفر به جمعیت شهرهای جدید کشور

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید، جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ به شهرهای جدید اضافه و نزدیک به ۳۵۴ پروژه مطالعاتی در حوزه شهرسازی و معماری مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است. با توجه به آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های تابعه، در حال حاضر بیشترین جمعیت متعلق به شهر جدید پرند با جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار و ۲۵ نفر و کمترین آن پس از تیس برای شهر جدید رامشار با جمعیتی ۲۱۸ نفری ثبت شده است.

**انتشار فراخوان احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی

رییس اداره سرمایه گذاری های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد از انتشار فراخوان احداث مجموعه بازیافت نخاله های ساختمانی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال خبرداد.

**اجرای ۱۵۸۰ پروژه بازآفرینی شهری در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۷۵۰ پروژه نیمه تمام اقدام ملی و مشارکتی در کشور وجود دارد، گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه بازآفرینی شهری در دست اجرا داریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر کارشناسی ضعف های موجود در بازآفرینی شهری گفت: تنها راه حل پیش رو، حضور و مشارکت مردم در اجرای طرح ها در کنار ارائه مشوق های دولت است تا برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به توفیق برسد.

** تامین اعتبار قطار شهری با اختصاص بخشی از عوارض ساختمانی

یک کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه گفت: اختصاص درآمد های شهرداری از محل عوارض ساختمانی تا شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه و خطوط ریلی قطار شهری موجب افزایش سرعت توسعه خطوط مترو در سراسر شهر می شود.

علیرضا مروج الاحکامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توسعه مترو و خطوط ریلی قطار شهری یکی از مهم ترین نیاز های شهرهای بزرگ است، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند، توسعه خطوط ریلی قطار شهری در شهر موجب از بین رفتن مشکلات شهری زیادی همچون ترافیک، آلودگی هوا و ... می شود و بستری برای توسعه اقتصاد شهری فراهم می کند.

وی افزود: توسعه مترو در سرتاسر شهر هزینه زیادی را به سیستم مدیریت شهری به ویژه شهرداری تحمیل می کند و وضعیت درآمد شهرداری ها اجازه نمی دهد که سیستم مدیریت شهری بتواند، خطوط مترو را با سرعت توسعه دهد. بر این اساس باید قسمتی از مهم ترین درآمدهای شهرداری که مربوط به مسائل تغییر کاربری و صدور پروانه می شود را برای توسعه خطوط ریلی قطار شهری در نظر بگیریم تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

** ۹۶ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‏‌شرقی از وجود ۹۶ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌‏های غیررسمی تبریز خبر داد و گفت: حدود ۳۸۴ هزار نفر جمعیت در این سکونتگاه‏‌ها زندگی می کنند.

** جذب سرمایه‌گذاری و تبادل تجربیات با گسترش دیپلماسی شهری

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، حضور شهردار تهران در اتریش و آلمان را سبب گسترش دیپلماسی شهری عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های اقتصادی ایران به خصوص شهر تهران می تواند در حوزه مبادلات اقتصادی نظر شهرداران کلانشهرهای بزرگ دنیا را جلب کند.

** مبنای اداره اقتصاد شهر از دیدگاه اسلام تلاش مولد است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: بر اساس آموزه‌های اسلام، کسب درآمدهای شهری باید مبتنی بر ارائه خدمات، رعایت انصاف و عدالت، حاکمیت مردم و رقابت عادلانه بین واحدهای شهری باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد شهر نیز اگر مبتنی بر چیزی مشابه نفت باشد اقتصاد رانتی است و از آموزه‌های اسلام فاصله گرفته، فروش تراکم یا فروش قانون در شهر مخالف آموزه‌های اسلام است، تراکم فروشی، درواقع فروش هوا است.

** صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران از زیان خارج و سودآور شد

اجرای طرح ساماندهی موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران به بار نشست و با اصلاح ساختارهای مالی، شفاف سازی قراردادها و تعهدات طرف‌های تجاری، زیان انباشته گروه موسسه سرانجام به "سود انباشته" تبدیل شد.

** وصول ۹۰ درصد مطالبات معوق صندوق ذخیره شهرداری تهران

حجم مطالبات معوق موسسه صندوق ذخیره کارکنان از سازمان های و زیرمجموعه های شهرداری تهران در آغاز تابستان سال گذشته به بیش از ۲۰ میلیارد تومان می رسید که با پیگیری به کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان و به عبارتی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

یکی از عمده ترین دلایل تاخیرهای طولانی گذشته در پرداخت مطالبات اعضای صندوق ذخیره، واریز نشدن درصدهای کسر شده از حقوق کارکنان برخی سازمان های شهرداری  به حساب صندوق بود، اقدامی که موسسه صندوق ذخیره را با کمبود منابع در پرداخت و تسویه مطالبات اعضا رو به رو می کرد.

** بیشترین هزینه شهرداری‌ها صرف حمل‌ونقل عمومی می‌شود

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: حمل و نقل شهری یکی از هزینه‌هایی است که به شهرداری‌ها تحمیل شده است زیرا در دنیا دولت‌ها برای حمل و نقل شهری هزینه می‌کنند و اگر این هزینه از دوش شهرداری‌ها برداشته شود درآمدهای آنان پاسخگوی هزینه‌هایشان خواهد بود.

رضا خواجه نایینی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بودجه شهرداری مشهد ۱۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: چهار هزار میلیارد تومان از این بودجه نقد بوده و از فروش پروانه ساختمانی تامین می‌شود و شش هزار میلیارد تومان آن نیز باید از سایر منابع تامین شود.

** ارائه مشوق‌های ساخت‌وساز شهرداری مشهد برای توسعه متوازن

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز در شهر مشهد، گفت: با اجرای این مشوق‌ها می‌خواهیم توسعه متوازن را در شهر مشهد ایجاد کنیم، در طرح جامع شهرداری مشهد سرانه فضاهای مسکونی آموزشی، خدماتی، مذهبی و تجاری در هر منطقه از شهر مشخص شده است.

** افزایش ۲.۶ درصدی شهرنشینی در سال‌های ۹۰ تا ۹۵

نتایج نشریه تحلیل تبیینی شاخص‌های عمده جمعیتی نشان می‌دهد که شهرنشینی در کشور از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، به میزان ٢,٦ درصد افزایش داشته است.

** انتشار فراخوان احداث مجموعه بازیافت نخاله‌های ساختمانی

رییس اداره سرمایه گذاری های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد از انتشار فراخوان احداث مجموعه بازیافت نخاله های ساختمانی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال خبرداد و اظهار کرد: وجود تسهیلات ویژه در پروژه های حوزه بازیافت و مدیریت پسماند در کشور و بازار مناسب مصالح ساختمانی که طی فرآیند بازیافت تولید می شوند، سرمایه گذاری در این پروژه را پرسود و مطمئن کرده است.

کد خبر 389715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.