خیابان‌های دوستدار پیاده‌روی جهان

جنبشی عظیم برای تبدیل خیابان‌های شلوغ به مکان‌هایی برای پیاده‌روی در سراسر دنیا در حال اتفاق است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به پیروی از جنبش مثبتی که در جهت تبدیل خیابان‌های پرتردد خودروها به مکان‌هایی برای پیاده‌روی آغاز شده است، بسیاری از شهرهای سراسر دنیا رفت وآمد وسایل نقلیه را به بعضی از خیابان‌های خود ممنوع کرده‌اند.

پس از آن، معماران و مسئولان شهر به سمت زیبا سازی هر چه بیشتر این مکان‌های پیاده‌روی گرایش پیدا کرده‌اند تا ساکنان شهر خود را به خودداری از استفاده از وسایل نقلیه و در عوض پیاده‌روی بیشتر ترغیب کنند. در ادامه به بعضی از بهترین خیابان‌های دوستدار پیاده‌روی جهان پرداخته می‌شود.

خیابان Stroget، کپنهاگ دانمارک

خیابان Stroget یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های جهان است که بیش از یک کیلومتر از مرکز تاریخی پایتخت دانمارک را می‌پوشاند. از سال ۱۹۶۲ مسئولان شهر تردد هرگونه وسیله نقلیه به این خیابان را ممنوع کردند که این اقدام باعث جذب گردشگران زیادی از سراسر جهان به خیابان Stroget شده ‌است. موفقیت چشم‌گیر خیابان Stroget در زمینه توریست پذیری، شهرهای بسیار دیگری را در بکارگیری سیاستی مشابه نیز تحت تأثیر قرارداده است. این روزها خیابان Stroget، که چند خیابان مختلف را در برمی‌گیرد، به خاطر تلفیق برندهای مشهور، فروشگاه‌های ارزان فروش، رستوران‌ها و جاهای دیدنی دانمارک در سراسر دنیا معروف است.

خیابان Carnaby، لندن انگلستان

خیابان Carnaby که بیش از صد فروشگاه و ۶۰ قهوه‌خانه و رستوران را در بر می‌گیرد یک مرکز پرشور در شهر لندن به شمار می‌رود که دارای قدمتی طولانی و پرفراز و نشیب است. این خیابان در طول تاریخ میزبان رویدادهای تاریخی بسیاری بوده‌ است که از جمله مهم‌ترین این رویدادها می‌توان به ظهور جنبش "دهه شصتی" در آن اشاره کرد؛ "دهه شصتی" عنوان جنبش و انقلاب فرهنگی جوانان بود که از میان دهه ۱۹۶۰ میلادی در بریتانیا آغاز گردید و درون مایه آن تأکید برنگرش مدرن شامل شکوفایی هنر، موسیقی و مد بود. خیابان Carnaby در سال ۱۹۷۳ به روی تمام وسایل نقلیه بسته شد و معماری منحصر به فرد آن، علاوه بر جذب عابران پیاده، بسیاری از هنرمندان، موسیقی دانان، طراحان، و فروشندگان را به سمت خود جذب کرد.

خیابانQianmen ، پکن جمهوری خلق چین

خیابان Qianmen با معماری سنتی چینی خود، به دوران دودمان‌های مینگ و چینگ ( از سلسله پادشاهی‌های جمهوری خلق چین) باز می‌گردد. تلفیق فروشگاه‌های بسیار قدیمی و فروشگاه‌های مدرن در این خیابان جذابیت آن را دوچندان کرده‌ و عابران زیادی را برای پیاده‌روی به سمت خود جذب کرده‌است. خیابانQianmen، که در سال ۱۹۶۵ با این عنوان نامگذاری شد، در سال ۲۰۰۸ و قبل از بازی‌های المپیک پکن بازسازی شد و شکل کنونی را به خود گرفت. در این خیابان علاوه بر فروشگاه‌ها با برندهای معروف، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های مجللی وجود دارد که باعث ترغیب افراد بیشتری به پیاده‌روی و بازدید از آن می‌شود.

خیابان Flower، کوریتیبا برزیل

خیابان Flower، واقع در شهر بندری کوریتیبا در کشور برزیل، به نام‌های Rua das flores یا Rua xv de Novembro نیز معروف است. این خیابان به خاطر داشتن باغ‌ها و بوته‌های سرسبز در سراسر محل عبور عابران پیاده، در میان مردم برزیل و به خصوص ساکنان شهر کوریتیبا از محبوبیت بالایی برخوردار است. علاوه بر مردم برزیل، گردشگرانی از سرتاسر دنیا به بازدید از این خیابان می‌آیند تا از مراکز خرید، مناطق تاریخی، فضاهای عمومی و فضای سرسبز خیابان Flower به طور همزمان لذت ببرند.

خیابان Buchanan، گلاسگو اسکاتلند

خیابان Buchanan که در گلاسگو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند، واقع شده است در سال ۱۹۷۸ به روی تمام وسایل نقلیه موتوری بسته شد. این خیابان به عنوان مرکز اصلی خرید در شهر گلاسگو در میان مردم شهرت گرفت و شامل مجموعه‌ای پرجنب وجوش نظیر فروشگاه‌ها، اجراهای خیابانی و معماری دوره ویکتوریا است.

وجود برخی از فروشگاه‌های معروف و گالری‌های هنری در این خیابان نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه بزرگ و معروف جان لوئیس، گالری‌های هنری Buchanan و سالن کنسرت رویال گلاسگو، محبوبیت این خیابان را در میان مردم اسکاتلند دو چندان کرده‌است. اگرچه تردد هر گونه وسیله نقلیه به خیابان Buchanan گلاسگو ممنوع است، با این حال ساکنان شهر و گردشگران می‌توانند به راحتی خود را از طریق مترو به این خیابان زیبا برسانند.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 389329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.