شباهت خودسوزی نیوشا و سحر!

واکنش حسن روحانی به اتفاقات اخیر، موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و هجوم همسایگان ایرانی به کشور برای خرید ملک و زمین برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۱ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز را خود به اظهارات روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «غصه جدیدی بر مردم وارد نشود» رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت: در شرایطی که دشمن همه فشارهای اقتصادی را به کار گرفته است. نباید برخی از تندروی‌ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کند، چرا که مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود.

روحانی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید حرف و ندای مردم را بهتر بشنویم و اگر می‌خواهیم در خیمه‌گاه امام حسین(ع) قرار داشته و روبروی یزید باشیم، وظیفه داریم که مشکلات مردم را برطرف کرده و مردم را تقویت کنیم تا از این پیچ تند عبور کنیم و بی تردید با ایستادگی و مقاومت دشمن را مأیوس خواهیم کرد و همه باید آگاه باشیم که اگر خدای ناکرده دچار اختلاف و دوقطبی شویم، راه برای پیروزی دشمن هموار و آسان خواهد شد.

رئیس جمهوری در ادامه از ملت بزرگ ایران و همه شیعیان و مسلمانان جهان به واسطه گرامیداشت ایام محرم و بویژه روز عاشورا، قدردانی کرد و گفت: حرکت امام حسین(ع) نشان داد حتی در جامعه‌ای که در آن انقلاب پیامبر اسلام(ص) که بزرگترین حرکت تاریخی است، به وقوع پیوسته نیز احتمال انحراف وجود دارد، لذا همه باید یکی از وظایف اصلی خود را اصلاح جامعه و بازگشت آن به آرمان‌های بلند انقلاب بدانیم.

روحانی با اشاره به اینکه مردم در این روزها یکبار دیگر همه درس‌هایی که از تاریخ و از قیام امام حسین(ع) آموخته را بازآفرینی می‌کنند، گفت: برای بیان حادثه کربلا و فداکاری‌ های امام حسین(ع) بایستی همه ابعاد آن مورد توجه باشد، اینکه فقط یک بعد را مد نظر قرار داده و به ابعاد دیگر کمتر  یا اصلاً توجه نشود، ممکن است تابلوی ناقصی را در جلوی ما قرار دهد. 

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود امروز را به اظهارات  علی ربیعی سخنگو دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت اختصاص داده و در تیتر نوشته است: «موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها» ربیعی با بیان اینکه در حوزه مطالبات اجتماعی زنان اعتقاد به یک گام پیش ده گام به پس نداریم، تصریح کرد: خواست زنان در جایگاه‌های اجتماعی حرف درستی است. مسئولیت زنان در برخی وزارتخانه‌ها به سی درصد رسیده است. ۶۶ درصد اشتغال را زنان تشکیل می‌دهند. موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ یکشنبه پیش در دولت مطرح شد.دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان و سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملی و لیگ برگزار می‌شود، آماده است و ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد.

وی افزود: خانم‌ها فعلا می‌توانند در همه بازی‌های ملی حضور یابند. با رعایت ملاحظات شرایط دارد به سمتی پیش می‌رود که زنان در مسابقات لیگ حضور یابند. تاکید شد که تصمیم‌گیری‌ها باید سرعت داشته باشد. توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود. ما برای همه این نگرانی‌ها احترام قائل هستیم.
سخنگوی دولت در مورد خودسوزی دختری که از هواداران فوتبال بود،‌ گفت: گزارش‌هایی تهیه می‌شود و ابعاد موضوع بررسی می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اتهام شبنم نعمت زاده، اظهار کرد: اطلاعات من این است که وی بدهکاری در حوزه دارو دارد و اطلاعات بیشتر ندارم. امیدوارم قوه قضائیه اطلاعات بیشتری دهد.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با فساد بیان کرد: اولین گام برای مقابله با فساد، از بین بردن زمینه‌های فساد یعنی تفاوت قیمت‌ها، یارانه‌ها و وام‌های بانکی و همچنین گلوگاه‌های فساد مثل مزایده‌ها و مناقصه‌ها، مجوزها و اختیارات است. دولت بر گلوگاه‌ها و زمینه‌های فساد متمرکز شده است و همچنین قوانینی که زمینه‌ساز فساد شده‌اند نیز محدود شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره  احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی اظهار کرد: دولت مدافع حق الناس است و معتقد است نباید اجازه دهد رای مردم که حق‌الناس است از بین برود. وزارت کشور معتقد است که اشکالات انتخابات الکترونیکی رفع شده است و آمادگی در این زمینه وجود دارد، اما تصمیم‌گیر نهایی شورای نگهبان است. ما معتقدیم که انتخابات الکترونیک به شفافیت، شمارش سریع و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و سلامت انتخابات را تضمین می‌کند.

روزنامه آفتاب یزد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی هجوم همسایگان ایرانی به کشور برای خرید ملک و زمین اختصاص داده و در عکس یک خود نوشت: «مهمانانی که به راحتی صاحبخانه می‌شوند»روزنامه آفتاب یزد در ادامه توضیح داده است: کاهش ارزش پول ملی ایران باعث هجوم همسایگان ایرانی به کشور برای خرید ملک و زمین به خصوص در استانهای شمالی کشور شده است. عراقی‌ها و اماراتی‌ها مهمانانی هستند که این روزها در مناطق شمالی ایران تبدیل به صاحبخانه شده‌اند.

استان‌های سرسبز شمال کشور همیشه مقصد گردشگری مردم ایران بوده اند، ولی اخیرا این مقصد گردشگری برای اتباع کشورهای خارجی از جمله اعراب هم جذاب شده است. آن‌ها با حضور در مناطق گردشگری شمال کشور، از آب و هوای خوب و مناظر زیبای گیلان و مازندران لذت می‌برند و به خاطر توان اقتصادی بالایی که دارند، شروع به خرید املاک کرده اند، البته با واسطه دوستان ایرانی شان.

پیش از این، معدود گزارش‌های رسانه‌ای درباره حضور خریداران عرب در استان‌های شمالی منتشر شده بود که چندان مورد توجه مردم و مسئولان قرار نگرفت، با این حال، تغییرات اجتماعی و اقتصادی، منتظر توجه کسی نمی‌ماند. خریداران عرب خارجی در بخش‌های غربی استان مازندران و شرق استان گیلان، تمایل زیادی برای خرید املاک دارند. این نکته‌ای است که شهروندان بومی منطقه هم آن را تایید می‌کنند.هر تغییر اجتماعی از این دست، زیربنای اقتصادی ملموسی دارد. حضور خریداران عرب در شمال هم زیربنای ملموس اقتصادی یعنی کاهش ارزش پول ملی ما و رونق اقتصادی کشورهایی مانند عراق و امارات را به عنوان پشتوانه خود دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی  پشت صحنه تصمیم ترامپ و واکنش بازارها به این تصمیم  پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «سه سکانس از جدایی بولتون» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: سکانس اول؛ پشت پرده حذف بولتون از کاخ سفید چه بود؟ روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید: اختلاف ترامپ و مشاور امنیتی‌اش در چند روز اخیر به‌دلیل مذاکره با طالبان بالا گرفته بود. همزمان حمایت پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از مواضع بولتون بر شدت عصبانیت ترامپ افزود؛ چراکه چنین حمایتی جایگاه بولتون را در تصمیم‌گیری‌ها تقویت می‌کرد.

سکانس دوم؛ اثر این اخراج بر بازارها چه بود؟ این اثر را می‌توان از زاویه تاثیرگذاری بر بازارها نیز در دو سطح جهانی و داخلی تحلیل کرد. برخی بازارها مانند نفت، به خاطر خوش‌بینی به آینده و کاهش تنش‌های سیاسی در خاورمیانه بلافاصله کاهش قیمت را ثبت کردند؛ گرچه در ساعات بعدی این افت تعدیل شد. در بازار داخلی نیز برخی معتقد بودند، کنار رفتن بولتون، سرعت نزول نرخ ارز را قوت بخشید و زمینه‌ساز تقویت شاخص سهام از کانال خودرویی‌ها شد.

سکانس سوم؛ اخراج بولتون آینده تنش میان ایران و آمریکا را چگونه تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ تحلیلگران معتقدند این اقدام می‌تواند سیگنالی صریح به ایران تلقی شود. رسانه‌های خارجی نیز به تاثیر دیپلماسی ایران در برکناری این چهره رادیکال و جنگ‌طلب پرداختند و تاکید کردند سیاست‌خارجی تهران در این تصمیم ترامپ اثرگذار بود. اخراج بولتون اولین ضربه اساسی به «تیم بی» بود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی شباهت خودسوزی نیوشا (ازاعضای گروهک‌ فدائیان خلق) و سحر (دخترآبی) پرداخته و در تیتر خود نوشته است: «آیا شباهت خودسوزی نیوشا و سحر قابل بررسی نیست؟!» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: در اواخر دهه ۶۰ یکی از اعضای گروهک‌ فدائیان خلق  به نام نیوشا فرهی به عنوان اعتراض به جمهوری اسلامی ایران، در مقابل سازمان ملل در نیویورک دست به خودسوزی زد و در حالی که سایر اعضای این گروه اطراف او را گرفته و برای نجات وی اقدامی نمی‌کردند، در آتش سوخت و جان سپرد. یک هفته بعد از این ماجرا معلوم شد مرکزیت گروه یاد شده از بیماری افسردگی وی که در حال مداوا نیز بود سوء‌استفاده کرده و به او قبولانده بود خودش را به آتش بکشد و تاکید کرده بود که این اقدام یک حرکت نمادین خواهد بود و اعضای گروه بلافاصله دست به کار شده و بی‌آنکه آسیب چندانی ببیند آتش را خاموش کرده و او را نجات خواهند داد! ماجرای این جنایت با اعتراف یکی از اعضای گروه که دچار عذاب وجدان شده بود به پلیس اطلاع داده شد و از سوی دیگر خانواده وی هم که به اصل ماجرا و جنایت گروهک مزبور پی‌برده بودند، در یکی از دادگاه‌های نیویورک اقامه دعوا کردند و... 

ماجرای غم‌انگیز سحر خدایاری که به فریب دختر آبی معرفی شده است نیز از جهات مختلف با ماجرای خودسوزی نیوشا فرهی همخوانی و مشابهت جدی دارد. آن مرحومه به گفته پدر داغدارش، از نوعی بیماری عصبی رنج می‌برده و در حال مداوا نیز بوده است. با توجه به آلودگی برخی جریانات ضدانقلاب داخلی به انواع ترفندهای جنایت‌آمیز، احتمال اینکه ماجرای خودسوزی او هم از سوی برخی جریانات مورد ‌اشاره برنامه‌ریزی شده باشد وجود دارد و دستگاه قضایی نباید از کنار آن به آسانی عبور کند.
دستگاه قضایی و مراکز اطلاعاتی و امنیتی با بررسی دقیق ماجرا می‌توانند صحت یا نادرستی این احتمال را کشف و به آگاهی مردم برسانند.

کد خبر 389157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.