سه روز عزای عمومی در عراق در پی شهادت شیعیان در کربلا

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

احضار سفیر رژیم صهیونیستی در امان

وزارت خارجه اردن سفیر رژیم صهیونیستی را برای ارائه توضیحی درباره بازداشت دو شهروند این کشور توسط مسئولان این رژیم احضار کرد و آزادی فوری آن دو را خواستار شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور را احضار کرده و آزادی فوری دو شهروند اردنی که مسئولان اسرائیلی آن دو را پس از عبور از پل الملک حسین بازداشت کردند، خواستار شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد، از تمامی راه‌های دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی ممکن برای آزادی عبدالرحمان مرعی و هبه عبد الباقی، شهروندان اردنی که پس از عبور از پل الملک حسین توسط مسئولان اسرائیلی بازداشت شده‌اند، تلاش می‌کند.

وزارت خارجه اردن در ادامه بیانیه خود اشاره‌ای به زمان بازداشت این دو شهروند توسط رژیم صهیونیستی نکرد و تنها از این رژیم خواست تمامی جزئیات بازداشت آن دو، اتهامات مطرح شده علیه آنها و روند تحقیقات را ارائه کرده و حقوق قانونی آنها را تضمین کند.

image.png

حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح امروز (چهارشنبه) حملات پراکنده‌ای به مواضعی در غزه داشتند.

بر اساس نوشته ای از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شاهدان عینی گفتند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مواضع وابسته به گروه‌های فلسطینی را در شهر دیر البلح در مرکز غزه و شهرک بیت لاهیا در شمال بمباران کردند بدون اینکه حملات مذکور زخمی برجای بگذارد.

این حملات به نظر می‌رسد در پاسخ به شلیک شب گذشته موشک‌هایی از غزه باشد که منجر به فرار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حین سخنرانی انتخاباتی‌اش به پناهگاه شد.

چه کسی مقصر وارد نشدن کارشناسان سازمان ملل به یمن است؟

رئیس کمیته بین‌المللی کارشناسان درباره یمن پس از انتشار اولین گزارش درباره این کشور در اوت ۲۰۱۸ عربستان، امارات و مصر را مقصر ممانعت از ورود کارشناسان به یمن دانست.

بر اساس نوشته ای از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمال الجندوبی، رئیس کمیته بین‌المللی کارشناسان امور یمن در چهل و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو دومین گزارش این کمیته درباره وضعیت حقوق بشر و موارد نقض این حقوق در یمن را ارائه کرد.

الجندوبی پس از انتشار اولین گزارش درباره این کشور در اوت ۲۰۱۸ عربستان، امارات و مصر را مقصر ممانعت از ورود کارشناسان به یمن دانست. هنوز کشورهایی که اسامی آنها در گزارش الجندوبی اعلام شده، واکنشی نداشته‌اند.

الجندوبی اظهار کرد، اسامی چهره‌هایی که در یمن مرتکب جرائم جنگی شده‌اند به ویژه چهره‌هایی از عربستان و امارات را به صورت محرمانه به میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر ارائه کرد و به او گفته جامعه بین‌الملل راهکاری برای مواخذه درباره جرائم جنگی در یمن بیابد.

رئیس کمیته یاد شده در ادامه گفت: حوثی‌ها پس از انتشار گزارش در اوت به اعضای کمیته اجازه دادند وارد مناطق تحت کنترل‌شان شوند اما عربستان، امارات و مصر به اعضای کمیته اجازه ورود به یمن و نیز مصاحبه با برخی یمنی‌ها در مصر را ندادند.

یمن

زندان مخفی بن سلمان در ریاض

حساب توییتری العهد الجدید اطلاعاتی از یک زندان مخفی در داخل یکی از کاخ‌های ولیعهد عربستان را افشا کرد.

سایت عربی ۲۱ به نقل از حساب کاربری "العهد الجدید" در توییتر مشهور به افشای اطلاعاتی محرمانه از عربستان اعلام کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد یک زندان مخفی را در یکی از کاخ‌های خود راه‌اندازی کند.

این حساب توییتری گزارش داد، زندان یاد شده در کاخ السلام در شهر جده ایجاد خواهد شد و دارای ۱۰ طبقه زیر این کاخ خواهد بود.

العهد الجدید اعلام کرد: زندان جدید شاهد اتفاقاتی مشابه ماجراهای هتل ریتز کارلتون خواهد بود و بن سلمان قصد دارد خودش شخصا بر تحقیقات و شکنجه‌ها در این زندان نظارت داشته باشد.

کاخ السلام در تاریخ دهم ژوئیه ۲۰۱۷ هدف حمله و یورش قرار گرفت که به کشته شدن یکی از نیروهای امنیتی منتهی شد.

بن سلمان

هلاکت مسئول ترور های داعش در موصل

یکی از عناصر تروریستی داعش که از فرماندهان امنیتی برجسته این گروه تروریستی و مسئول ترورهای داعش در موصل بود، در شمال شرق سوریه کشته شد.

شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کردند که یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش را از پای درآورده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «یگان‌های مبارزه با تروریسم وابسته به نیروهای ما، سه‌شنبه (روز گذشته) به یک تونل در شمال الشدادی در ریف الحسکه حمله کردند».

پایگاه خبری «باسنیوز» ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد که «أبو حارث العراقی» از سرکرده‌ها مسئولان امنیتی داعش در مرزهای سوریه و عراق که در این تونل حضور داشت، در جریان این عملیات کشته شد.

العراقی مسئول ترورهای داعش در جنوب موصل عراق و فرمانده امنیتی «ولایت دیاله» در سال ۲۰۱۳ بود.

در این بیانیه تأکید شد، پس از تحقیقات و گشت‌زنیهای شناسایی، وجود یک تونل در نزدیکی محل حضور العراقی، تأیید شد.

کشته شدن «مسئول ترورهای داعش در موصل»

سه روز عزای عمومی در عراق در پی شهادت زائران امام حسین در کربلا

نخست‌وزیر عراق در پی وقوع حادثه ازدحام و جان باختن زائران در مراسم عزاداری عاشورای حسینی (ع) در کربلا، برای پیگیری امور وارد این شهر شد. همچنین به دلیل وقوع این حادثه، در این استان سه روز عزای عمومی اعلام شد.

بر اساس گزارشی از سومریه نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، حادثه‌ای که بر اثر ازدحام روز عاشورا در شهر کربلا رخ داد، پیگیری می‌شود و مسؤولان ارشد برای اجرای اقدامات لازم در این باره، در آماده‌باش قرار دارند.

وی افزود: از همان لحظات نخستین حادثه در آستان حرم حضرت امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام اقدامات و همه تصمیمات اتخاذ شده را به همراه نیروهای امنیتی، وزارت بهداشت و مقامات محلی مورد پیگیری قرار دادیم.

عبدالمهدی در ادامه گفت، مسؤولان ارشد دولتی و امنیتی و مقامات استان به محل حادثه و بیمارستان‌ها رفتند و با اقدامات مطلوب به منظور کنترل اوضاع و درمان زخمی‌ها با زائران و اهالی همکاری داشتند.

همچنین دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، عبدالمهدی برای رسیدگی به این حادثه وارد کربلا شد و با آسیب‌دیدگان در بیمارستان "الحسین" در کربلا ملاقات کرد.

رهبر انصارالله: یمن کربلای زمان است

رهبر انصارالله در سخنانی تأکید کرد که ملت یمن در مقابل تداوم تجاوزات امارات و عربستان هرگز تسلیم نخواهد شد.

بر اساس گزارشی از شبکه المسیره، عبد الملک بدر الدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن در سخنرانی به مناسبت عاشورا خطاب به آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات گفت: هر چقدر بمباران، محاصره و جنایت کنید، ما تسلیم شما نخواهیم شد و همیشه به شعار "هیهات منا الذلة" پایبند می‌مانیم.

وی افزود: آزادی ما دینی است که به آن ایمان داریم، عزت ما ایمان و کرامتمان ارزش‌ها هستند و نمی‌توان در سازش‌های سیاسی هیچ کدام از آنها را نادیده گرفت.

الحوثی تصریح کرد: مواضع یمنی‌ها نسبت به مسائل بزرگ از مسأله فلسطین گرفته تا مقابله با سلطه‌گری آمریکا و استعمار مواضعی اصولی است.

رهبر انصارالله یمن همچنین هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تحریم‌ها علیه ایران، لبنان، فلسطین و اقدامات علیه ملت بحرین را محکوم کرد.

وی در ادامه افزود: اذیت و آزار مسلمانان کشمیر، میانمار و چین را محکوم می‌کنیم.

رهبر انصارالله ادامه داد: تاکید می‌کنیم که روابط ما با امت اسلامی از باب برادری اسلامی است و این نوع برادری، فریضه و واجب و برای ما افتخار و عزت است، در مقابل، هرگونه تلاش برای تفرقه افکنی و گسترش نفرت و عداوت میان امت اسلام که با عناوین نژادی، مذهبی و منطقه ای در دست اجراست نیز از جانب ما محکوم است.

این مقام یمنی همچنین گفت: با توجه به داشتن هزاران شهید و مجروح و آواره شدن میلیون‌ها شخص در یمن می‌توانیم بگوییم که یمن کربلای زمانه است.

تسلیت امیر قطر در پی شهادت شیعیان در کربلا

امیر قطر با ارسال پیام‌های جداگانه به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، شهادت شماری از عزاداران حسینی (ع) را در مراسم عزاداری عاشوراء در کربلا تسلیت گفت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر پیام‌های جداگانه‌ای به «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق ارسال کرد و طی آن شهادت شماری از عزاداران حسینی (ع) در مراسم عاشورا در کربلا را تسلیت گفت.

به نوشته روزنامه قطری«العرب»، امیر قطر همچنین برای زخمی‌های حادثه مراسم عاشوراء در کربلا، شفای عاجل از خداوند مسئلت کرد.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۳۰ نفر از عزاداران امام حسین (ع)، روز گذشته در شهر کربلای معلی و در حین برگزاری مراسم عزاداری به شهادت رسیدند.

ترکیه: پیگیر تشکیل منطقه امن در سوریه هستیم

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور اجازه تعلل در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نخواهد داد.

بر اساس گزارشی از شبکه روسیا الیوم، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از نشست دولت با ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور گفت: براساس اطلاعات آمریکایی‌ها نمی‌توان نسبت به تبدیل این منطقه به مکانی کاملا امن اطمینان حاصل کرد و ما باید از طریق منابع خود از این مسئله اطمینان حاصل کنیم.

وی گفت: ما اجازه تعلل در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و دور شدن از هدف اصلی را نمی‌دهیم. تدابیر مربوط به ایجاد منطقه امن در چارچوب توافق با آمریکا به شکل سریع پیش می‌رود. هدف ما تضمین امنیت در منطقه شرق فرات تا مرزهای عراق و پاکسازی آن از تمامی گروه‌های تروریستی مثل داعش و یگان‌های مدافع خلق کرد و مانند آن است نه فقط یک منطقه مشخص.

ابراهیم کالین

کد خبر 389100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.