واکنش فراکسیون امید به خود سوزی "دختر آبی"

خودسوزی دختر آبی واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی از جمله معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، نمایندگان فراکسیون امید مجلس و برخی از بازیکنان فوتبال به همراه داشت، رسانه‌های ضدانقلاب نیز این موضوع را دستاویزی برای جنجال آفرینی خود کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سحر دختر جوانی که پس از حضور در ورزشگاه آزادی با مسائلی روبرو شده بود، هفته گذشته برای گرفتن تلفن همراه خود به دادسرا مراجعه می‌کند، که ظاهرا در آنجا متوجه می‌شود برای او در حکم اولیه ۶ ماه حبس در نظر گرفته شده، او پس از شنیدن این خبر، اقدام به خودسوزی کرد و با ۹۰ درصد سوختگی به بیمارستان منتقل شد و سرانجام در گذشت.

مرگ این دختر، واکنش‌های زیادی در اقشار مختلف جامعه از جمله معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، نمایندگان فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و ... به دنبال داشت. 

علی مطهری نماینده مردم تهران در واکنش به این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت: «مرگ سحر دختری که به خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیت‌اش به ۶ ماه زندان خودسوزی کرد، حاکی از بی تدبیری مسئول مربوط است. فرضا کار او غیر قانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به این کارها نیست.

پروانه سلحشوری عضو کمیسون زنان مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود آورده است: «او تنها ⁧‫دخترآبی‬⁩ نبود. سحر ⁧‫دخترایران‬⁩ بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آن‌ها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

احمدمازنی عضو کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید برگوشزد کردن این موضوع به دولت در صقحه توییتر خود نوشت: «بعد از اولتیماتوم فیفا درباره ورود بانوان به ورزشگاهها، به وزیر ورزش وجوانان تذکر دادم؛ اگر این تذکرات جدی گرفته می شد اکنون شاهد این حادثه تلخ نبودیم. دولت یا می تواند این مطالبه را عملی کند یا نمی تواند، در هر صورت شفاف به مردم توضیح دهد.»

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مچلس شورای اسلامی نیز در صفحه توییتر خود خاطرنشان کرد: «کمترین انتظار از اجرای اصل۲۰ ق.اساسی، حق رفتن به استادیوم برای زنان است، مثل رفتن به سینما، تئاتر و کنسرت.
‏مخالفین این حق و وزرایی که کوتاهی کردند پاسخ دهند
‏چرا باید چنین حقی به آرزویی هم‌قیمت جان یک زن تبدیل شود؟ وقتی آیندگان، قصه ⁧‫ سحر‬⁩ ها را بخوانند، درباره ما چه قضاوتی می کنند؟»

معاونت امور زنان ریاست جمهوری درباره فوت سحر خدایاری و اقدامات انجام شده برای رسیدگی به شرایط او اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با ابراز تاسف و تاثر شدید از درگذشت خانم سحر.خ، به اطلاع می رساند اقدامات این معاونت از زمان انتشار اخبار مربوطه در رسانه ها در پی خودسوزی نامبرده، به شرح زیر بوده است:

-معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هفته گذشته پس از اطلاع از موضوع خودسوزی خانم سحر.خ و بررسی صحت و سقم موضوع در جلسه چهارشنبه دولت، به دستیار ویژه حقوق شهروندی خود، خانم شهناز سجادی ماموریت داد تا در محل بیمارستان حاضر و موضوع را شخصا بررسی کند. خانم سجادی روز پنج شنبه 14 شهریور در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را همان روز به طور کتبی گزارش کرد؛ این گزارش روز شنبه به پیوست نامه ای رسمی به امضای معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای رئیس محترم قوه قضائیه ارسال شد؛ در جلسه روز یکشنبه نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم ها در مسابقات توضیح داد.

کد خبر 389049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.