طراحی پیاده‌روهای سان‌فرانسیسکو برای رونق منطقه

بسیاری از مالکان فروشگاه‌ها از سیاست زیباسازی پیاده‌روها و فضاهای مقابل محل تجارت خود برای رونق کسب‌وکار خود بهره می‌گیرند. ساخت پارک‌های کوچک در سان‌فرانسیسکو از جمله موفق‌ترین این سیاست‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها زیباسازی پیاده‌روهای شهری یکی از مهم‌ترین اقدامات مسئولان و معماران شهرهای سراسر دنیا به شمار می‌رود. این افراد در تلاشند پیاده‌روها را به بهترین شکل ممکن مزین کنند تا در نتیجه ساکنان شهر را به سمت پیاده‌روی بیشتر و رونق بازار جذب کنند. استفاده از پارک‌های کوچک موقتی و دائمی، کاشت درختان و بیشه‌های سرسبز و همچنین وسایل روشنایی و آباژورها از مهم‌ترین اقداماتی است که تا کنون برای زیباسازی پیاده‌روها صورت گرفته است. 

سان‌فرانسیسکو، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا و از جمله موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه زیباسازی پیاده‌روهای شهری به حساب می‌آید که از پارک‌های کوچک بیشترین بهره را در این خصوص برده است. پیدایش پارک‌های کوچک به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد، زمانی که گروهی از معماران و کسبه اهل سان‌فرانسیسکو برای اولین بار تصمیم گرفتند از فضاهای خالی پیاده‌روهای شهر به عنوان مکان‌هایی برای جذب بیشتر مردم به پیاده‌روی و بازدید از فروشگاه‌های خود ترغیب کنند. در ادامه به برخی از جذاب‌ترین پیاده‌روهای شهری در سان‌فرانسیسکو  که در مقابل  فروشگاه‌های مختلف ایجاد شده است پرداخته می‌شود.

Cumaica
مالک قهوه‌خانه Cumaica با تلفیق مبلمان مجسمه‌مانند چوبی دست‌ساز و بیشه‌های خارق‌العاده پر از گل، زیبایی منحصر به‌فردی به خیابان شلوغ و پرتردد Clement در سانفرانسیسکو بخشیده است. زیبایی اعجاب‌انگیز این فضای عمومی موقتی عابران را از تمام نقاط اطراف خیابان به سمت خود می‌کشاند که همین امر باعث رونق فروشگاه‌های اطراف، نظیر قهوه‌خانه‌ها، شیرینی‌پزی‌ها و بوتیک‌ها نیز شده است. 


 Cinderella
قهوه‌خانه و شیرینی فروشی Cinderella میزبان یکی از زیباترین و جدیدترین پیاده‌روهای سان‌فرانسیسکو است. این پیاده‌رو مملو از درختان، ساکولنت‌ها و گل‌های رنگارنگی است که از داخل جعبه‌های چوبی تعبیه شده در مقابل فروشگاه سر درآورده است. تلفیق فضای سبز جدید با صندلی‌ها و نیمکت‌های چوبی در این پیاده‌رو جذابیت خاصی به آن بخشیده است و در نتیجه تردد شهروندان و رونق بازار افزایش یافته است.

 Devil’s Teeth
صاحبان یکی از نانوایی‌های معروف شهر سانفرانسیسکو به نام Devil’s Teeth، واقع در محله Outer Sunset  به منظور زیباسازی پیاده‌روی مقابل نانوایی و رونق کسب‌و کار خود پارکلتی چوبی، مدرن و به شکل مثلث طراحی کرده‌اند. این پارکلت بی‌نظیر خانواده‌ها، کودکان، حیوانات اهلی و کارگران محلی زیادی را گرد هم می‌آورد تا علاوه‌بر برقراری تعامل اجتماعی با یکدیگر از خوردن نان‌های خوش‌طعم نانوایی لذت ببرند.

Mojo
پیاده‌روی مقابل رستوران و فروشگاه دوچرخه Mojo میزبان یکی از اولین فضاهای سبز عمومی دائمی شهر سانفرانسیسکو، واقع در خیابان  Divisadero است. از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های این پارک کوچک، که توسط گروهی از معماران مشهور اهل سان‌فرانسیسکو طراحی شده است، می‌توان به دیواربندی‌هایی اشاره کرد که پوشیده از درختچه‌های بلند است و بازدیدکنندگان را از تردد زیاد در مجاورت مبلمان رنگارنگ قهوه‌خانه در امان می‌دارد.

فضای سبز تعبیه شده در مقابل رستوران Mojo در بیشتر ساعت‌های روز مملو از افرادی است که گرد هم می‌آیند، در آن‌جا به تعامل با یکدیگر می‌پردازند و از نوشیدنی‌ها و غذاهای لذیذ رستوران لذت می‌برند. از زمانی که پارکلت مورد نظر در مقابل فروشگاه دوچرخه Mojo احداث شده است فروش دوچرخه‌ها و همچنین فروشگاه‌های اطراف آن بسیار افزایش یافته است و در نتیجه تجارت منطقه رونق یافته است.

Outerlands
صاحبان یکی از رستوران‌های جدید امریکایی به نام Outerlands بخشی از پیاده‌رو و فضای پارک خودرو در مقابل رستوران را به مکانی پایدار تبدیل کرده‌اند که به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده عموم مردم سان‌فرانسیسکو قرار می‌گیرد. معماران برای ساخت این فضای جدید از بتن و تخته چوب بهره گرفته‌اند تا بیشترین سازگاری را بین این سازه و هوای منطقه ایجاد کنند. صندلی‌های چوبی و بوته‌های سرسبز تعبیه شده در فضای عمومی مقابل رستوران Outerlands هر عابر پیاده‌ای را در هنگام عبور به سمت خود جذب می‌کند که بخش اعظمی از این بازدیدکنندگان پس از تماشای این چشم‌انداز زیبا به سفارش نان و غذاهای خوش‌طعم رستوران می‌پردازند. 
 

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 388733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.