«باغ فردوس» در بلاتکلیفی به سر می‌برد

مدت‌ زیادی است که اهالی خیابان باغ فردوس از هرج و مرج تردد خودروها گلایه دارند، گلایه‌ای که در روزهای خوش آب و هوای تابستان و استقبال بیشتر گردشگران از این منطقه و ریه شهر اصفهان شدت گرفته، اما علی رغم پیگیری‌های متعدد هنوز راه به جایی نبرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان باغ فردوس معروف به خیابان لوله واقع در بلوار کشاورز دو هزار مترمربع طول دارد که ۶۰۰ متر آن در منطقه ۱۳ و ۱۴۰۰ متر در منطقه ناژوان واقع شده است، در حال حاضر عرض این خیابان ۱۶ متر و در بعضی نقاط به ۱۵ متر می‌رسد که این خیابان باریک ساکنان خود را به تنگ آورده است.

گاهی به قدری ترافیک در خیابان سنگین می‌شود که خودروهای عبوری به کوچه پس کوچه‌های آن پناه می‌برند و البته امنیت خانواده‌ها و کودکان را به خطر می‌اندازند.

قصّه برداشتن قانون فاصله صنفی نیز باعث شده تعداد زیادی از مغازه‌های اغذیه‌فروشی و حتی عرضه قلیان در کنار هم قرار گرفته و علاوه بر ترافیک، مشکلات بهداشتی زیادی را به وجود آورند.

باغ فردوس تعریض نمی‌شود

«محمدشرفا» مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های در نظر گرفته شده برای خیابان باغ فردوس معروف به خیابان لوله، اظهار می‌کند: یکی از مشکلات این منطقه، شرایط ایجاد شده در خیابان باغ فردوس است که البته در یکسال گذشته اقداماتی از سوی شهرداری برای ساماندهی این خیابان انجام شد.

وی با بیان اینکه خیابان باغ فردوس در دو قسمت شکل گرفته است، ادامه می‌دهد: قسمت اول ۶۰۰ متر تا کوچه نوبهار است که در محدوده شهرداری منطقه ۱۳ قرار گرفته و مابقی تا انتهای خیابان در محدوده مدیریت ناژوان قرار دارد.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: بعضی از مشاغل در  خیابان باغ فردوس شکل گرفته که معضلاتی در تردد خودروها و شهروندان ایجاد کرده است، از این رو برای نظم دهی به ترافیک اقداماتی انجام شده، اما نمی‌تواند مشکل ترافیک را به طور کامل برطرف کند بلکه باید مسیرهای جایگزین برای کاهش ترددها از خیابان باغ فردوس در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای نظم‌دهی به ترافیک خیابان باغ فردوس در گام نخست ساماندهی انجام شده است، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه از کوچه ۲۴ به بعد پیاده‌روها نابه سامان و جدول کشی انجام نشده بود که باعث می‌شد پارک خودروها در تمام بخش‌های خیابان انجام شود، مسیرهای ویژه برای عابران پیاده، تردد خودروها و مغازه‌ها تعریف شده و اجرا خواهد شد تا شاهد نظم ترافیکی باشیم و امکان اینکه خودروها هرکجا دوست داشتند دور بزنند یا پارک کنند، وجود نداشته باشد.

شرفا ادامه می‌دهد: در کنار این موضوع، طرح جایگزینی خیابان باغ فردوس برای تخلیه ترافیک این خیابان مد نظر است که در این ارتباط مشاور در حال بررسی پیشنهاد یک طرح است.

وی در توضیح طرح پیشنهادی خیابان کمکی باغ فردوس، می‌گوید: در این طرح یک خیابان به صورت عرضی از اتوبان به سمت باغ فردوس و سپس به خیابان قائمیه منتهی می‌شود که در صورت تصویب می‌تواند بخشی از مشکلات ترافیکی باغ فردوس را کاهش دهد.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان بازگشایی گلوگاه‌های خیابان باغ فردوس را از دیگر اقدامات مورد توجه شهرداری می‌داند و تصریح می‌کند: برای احداث پارکینگ در خیابان باغ فردوس با محدودیت‌هایی مواجه هستیم زیرا با توجه به عبور لوله اصلی شرکت آب و فاضلاب از زیر این خیابان، شرکت آب برای مالکیت آن حرف دارد و تاکید می کند شهرداری نباید در این خیابان اقدامی انجام دهد زیرا اگر اتفاقی رخ دهد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

وی تاکید می‌کند: پیشنهاد شهرداری برای کاهش ترافیک خیابان باغ فردوس تعریض این خیابان نیست، بلکه باید خیابان‌های جایگزین در نظر گرفته شود.

بررسی ۳ ضلع انتظام‌بخشی و امنیت باغ فردوس و ناژوان

«سرهنگ محمدرضا خدادوست»، فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در این باره می‌گوید: منطقه ناژوان به عنوان فضای تفرجگاهی برای شهروندان است، از این رو در همه ایام به ویژه روزهای پایانی هفته مسیرهای دسترسی به این منطقه از جمله خیابان باغ فردوس با حجم انبوهی از تردد خودروها مواجه می‌شود و پلیس برای انتظام بخشی و امنیت این نقاط ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند.

وی تاکید می‌کند: در صدد هستیم در ناژوان فضایی ایجاد شود تا خانواده‌ها با امنیت خاطر بیشتری به تفریح سالم بپردازند و اوقات فراغت خود را سپری کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان ادامه می‌دهد:  بخشی از مشکلات خیابان باغ فردوس، مسایل ترافیکی به ویژه در شب‌های تعطیل به دلیل عرض‌کم خیابان و فعالیت کسبه‌ای که با عنوان مشاغل کاذب شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در بخش انتظام بخشی و امنیت منطقه ناژوان، خیابان باغ فردوس و سایر مسیرهای دسترسی به آن باید سه ضلع مهم را  بررسی کرد، تصریح می‌کند: شهرداری باید بعضی اقدامات عمرانی اعم از پیش‌بینی پارکینگ، تعریض خیابان و بعضی اقدامات فیزیکی را برای تسهیل در بخش ترافیک معابر را انجام دهد.

سرهنگ خدادوست اظهار می‌کند: ضلع دیگر به امنیت بخشی به مردم باز می گردد؛ مردم باید به ماموران کمک کنند و خودشان بعضی نکات را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه ضلع سوم، امنیت و ترافیک خیابان باغ فردوس است، می‌گوید: در راستای کاهش این مشکل، پلیس هر شب به ویژه شب‌های تعطیل طرح‌های ترافیکی شامل محدودسازی ترافیک را اجرا می‌کند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان اضافه می‌کند: در ساعات پایانی شب محدودیت‌هایی برای ورود به منطقه ناژوان اعمال می‌شود تا بتوانیم خروج شهروندان از محدوده ناژوان را راحت‌تر مدیریت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت کسبه خیابان باغ فردوس، می‌گوید: در خصوص فعالیت کسبه باید گفت بر اساس طرح‌های انجام شده، بخش زیادی از کسبه فاقد پروانه را اخطار پلمب داده و یا پلمب کردیم.

سرهنگ خدادوست تاکید می‌کند: با کسبه قانونمند مشکلی نداریم، اما شهرداری برای برخورد با دست فروشان ورود پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بعضی از ساکنان و کسبه خیابان باغ فردوس برای تامین امنیت به پلیس پول می‌دهند؟، اظهار می‌کند: اینکه گفته می‌شود پلیس برای تامین امنیت خیابان وجهی دریافت می‌کند، به هیچ عنوان صحیح نیست؛ البته بخشی از انجام ماموریت‌ها را شرکت‌های انتظام تامین می‌کنند و بعضی از مغازه‌داران برای برقراری امنیت محیط فعالیت خود وجهی را به شرکت‌های انتظام پرداخت می‌کنند وگرنه ماموران نیروی انتظامی هرگز برای انجام ماموریت و وظایف خود وجهی را از شهروندان دریافت نمی‌کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان می‌گوید: طرح‌های متعددی را با هماهنگی دستگاه قضایی به صورت مستمر در خیابان باغ فردوس برای برخورد با اخلالگران نظم و امنیت در دست اجرا داریم.

وی تصریح می‌کند: در روزهای پایانی تابستان که هوا بهتر می‌شود و بالطبع میزان مراجعات به ناژوان افزایش می‌یابد، پلیس طرح‌های ویژه خود را اجرا می‌کند، دادستان و فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز بارها در این خیابان حضور یافته و برای تامین امنیت هر چه بیشتر آن دستوراتی را صادر می‌کنند.

سرهنگ خدادوست می‌گوید: به زودی طرح‌های جدی‌تر در برخورد با اراذل و اوباش، هنجارشکنان، کسبه مزاحم و اخلالگران نظم و ترافیک اجرا خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: خیابان باغ فردوس با توجه به عرض کم، نداشتن مسیر پیاده‌رو و سد معبر مغازه‌ها با مشکلات ترافیکی زیادی مواجه است که انتظار می‌رود شهرداری نسبت به اصلاح ساختاری خیابان باغ فردوس اقدام کند و البته نیروی انتظامی نیز با تمام توان همکاری لازم را انجام خواهد داد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان تصریح می‌کند: تا زمانی که فیزیک خیابان باغ فردوس اصلاح نشود و ساماندهی کسبه صورت نگیرد، مشکلات ترافیکی کاهش پیدا نخواهد کرد.

وی نبود پارکینگ را یکی از معضلات جدی خیابان باغ فردوس عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر دو پارکینگ در محدوده ناژوان درنظر گرفته شده که پاسخگوی نیاز مراجعه‌کنندگان نیست.

۴۶ عنوان تخلف صنفی زیر ذره‌بین بازرسی اصناف

«جواد محمدی فشارکی»، رییس بازرسی و نظارت اصناف اصفهان اظهار می‌کند: اتاق اصناف تنها می‌تواند تخلفات صنفی را پیگیری کند؛ البته بارها همکاران مراجعه و برخورد لازم را با واحدهای صنفی متخلف انجام دادند و یا نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن برای سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: واحدهای صنفی که پروانه کسب ندارند، یا از اتحادیه مربوطه نامه مربوطه را دریافت کرده‌اند، اما شرایط لازم برای دریافت پروانه کسب را نداشتند که باید از طریق اتحادیه مربوطه دستور لازم برای پلمب واحدهای صنفی غیرمجاز صادر شود؛ البته فک پلمب به تشخیص نیروی انتظامی انجام می‌شود.

رییس بازرسی اصناف اصفهان با اشاره به تعدد واحدهای صنفی اغذیه فروشی در خیابان باغ فردوس، تصریح می‌کند: براساس قوانین صنفی، از چند سال گذشته قانون مربوط به فاصله واحدهای صنفی برداشته شده از این رو نمی‌توان در این باره اقدامی انجام داد، اما در خصوص بررسی و رفع مشکلات این خیابان باید جلسه‌ای با حضور شهرداری، نیروی انتظامی، پلیس راهور، شبکه بهداشت و اتاق اصناف برگزار شود.

وی با بیان اینکه نظارت‌های بازرسی اصناف در خیابان باغ فردوس به صورت مستمر انجام می شود، می‌گوید: ۴۶ عنوان تخلف صنفی در قانون بیان شده که بازرسی اصناف بر اساس قانون برخورد لازم را با کسبه متخلف انجام داده است.

محمدی تاکید می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات صنفی می‌توانند مراتب را از طریق شماره ۳۲۳۵۲۰۱۲ و ۳۲۳۵۲۰۱۳ با واحد بازرسی اصناف در میان گذاشته و اطمینان داشته باشند که در اسرع زمان رسیدگی لازم انجام خواهد شد.

کد خبر 388660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.