علت بازگشت دوباره سرطان سینه چیست؟

محققان به تازگی تاثیر هورمون‌درمانی را بر نابودی سلول‌های سرطان سینه و بازگشت دوباره این نوع سرطان مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان سینه (Breast Cancer) نوعی از سرطان است که از بافت سینه آغاز می‌شود؛ هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده‌ شده و مراحل درمان انجام شود، میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود، اما چرا گاهی اوقات این نوع سرطان دوباره عود می‌کند؟ پاسخ این پرسش ممکن است در شیوه هورمون درمانی نهفته باشد. 

برای سال‌های زیاد این موضوع مورد بحث دانشمندان بود که آیا  هورمون‌درمانی با نابودی سلول‌های سرطان سینه، یک روش بسیار موثر برای درمان این نوع سرطان محسوب می‌شود یا خیر. گروهی از محققان کالج امپریال در انگستان با همکاری پژوهشگران ایتالیایی و کره‌ای به بررسی این موضوع پرداختند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۵۰ هزار سلول سرطانی را در مبتلایان به سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند. محققان تاثیرات درمان غدد درون ریز را که یک نوع هورمون‌درمانی محسوب می‌شود، بر سلول‌های سرطان سینه ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد داروهای هورمون‌درمانی بعضی از سلول‌های سرطانی را نابود کرده و بقیه سلول‌ها را به حالت خواب می‌برد؛ البته این شرایط موقتی است، به این معنا که ممکن است سلول‌های سرطانی که به خواب رفته‌اند، پس از مدتی بیدار شده، به فعالیت خود ادامه دهند و باعث بروز تومورهای جدید شوند. دانشمندان معتقد هستند اگر در آینده راز این سلول‌های خفته آشکار شود، می‌توانیم با نگه‌داشتن  سلول‌های سرطان سینه در وضعیت خواب دائم یا بیدار کردن و بلافاصله از بین بردن آن‌ها، مانع بروز این نوع سرطان و گسترش آن شویم.

به گفته محققان، احتمال این که این سلول‌ها در تمام نقاط بدن حرکت کرده، در قسمت‌های دیگر بیدار شوند و سرطان‌های ثانویه را به وجود آورند، زیاد است. این موضوع که سلول‌های سرطانی، چگونه و چرا به خواب می‌روند و چه عواملی باعث بیدار شدن آن‌ها می‌شود، هنوز مشخص نشده است. یافته‌های جدید باعث می‌شود محققان سلول‌های سرطانی خفته را مورد بررسی قرار دهند که ممکن است حتی سال‌ها بعد از درمان نیز بیدار شده و به فعالیت خود ادامه دهند؛ بدین ترتیب جان بسیاری از  مبتلایان به سرطان سینه نجات می‌یابد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 388290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.