آب درمان سردرد/ ‌ ۱۰ غذای مفید برای ‌داشتن چشمان سالم

نبرد با فلــج اطفــال، آب چاره ای برای سردرد، نقش میکروب ها در حمله قلبی، ۱۰ غذای مفید برای داشتن چشمان سالم و مبتلایان به نقرس و خطر بیماری کلیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مطالعات اخیر محققان ‌انجمن ‌قلب ‌اروپا نشان ‌می‌دهد ‌میکروارگانیسم‌ها ‌در ‌حمله قلبی نقش دارند. مطالعات نشان ‌می‌دهد برخلاف باکتری‌های روده، باکتری‌های موجود در پلاک‌های عروق کرونر قلب التهابی هستند ‌و باکتری‌های روده بیماران مبتلا به سندرم ‌حاد کرونری (حمله قلبی) با افرادی که آنژین پایدار (stable angina) دارند متفاوت است. آنژین پایدار به درد قفسه سینه یا ناراحتی‌هایی ‌گفته می‌شود ‌که اغلب بر اثر فعالیت شدید یا استرس رخ می‌دهد. رژیم غذایی، ‌ ‌سیگار، آلودگی، ‌سن و انواع داروها تاثیر مهمی بر فیزیولوژی سلولی، ‌سیستم ایمنی ‌و متابولیسم دارد.

بر ‌اساس مطالعات قبلی ‌تمام این عوامل توسط میکروارگانیسم‌های روده تعدیل می‌شوند. محققان ۳۰ بیمار مبتلا به سندرم حادکرونری ‌و ‌آنژین پایدار را مورد بررسی ‌قرار دادند. باکتری‌های روده از نمونه مدفوع و باکتری‌های پلاک‌ کرونری از بالن‌های آنژیوپلاستی ‌استخراج شد.

مقایسه ‌میکروب‌های ‌مدفوع ‌و ‌پلاک‌های ‌کرونری ‌ترکیبات ‌متفاوتی ‌را ‌نشان ‌می‌دهد. ‌باکتری‌های ‌مدفوع ‌ترکیبات ‌ناهمگونی ‌دارد ‌و ‌حاوی ‌باکتری‌های ‌Bacteroidetes ‌و Firmicutes‌ است. ‌پلاک‌های ‌کرونری ‌میکروب‌هایی ‌با ‌خاصیت التهابی ‌هستند که به باکتری‌های Actinobacteria و Proteobacteria تعلق دارند. ‌ادامه مطالعات ‌نشان ‌می‌دهد ساختار و آرایش میکروب‌های روده در افراد مبتلا به آنژین پایدار و سندرم حاد کرونر متفاوت است؛ از طرفی مواد شیمیایی که توسط این باکتری‌ها تولید می‌شود می‌تواند به بی‌ثباتی پلاک‌ها و بروز حمله قلبی منجر شود. نتایج این مطالعه در کنگره جهانی قلب و عروق ارائه شده است.

نبرد با فلــج اطفــال

با وجود سالها ‌تلاش هنوز سالی ۲۰۰ هزار مورد فلج اطفال در دنیا اتفاق می افتد. تا ‌سال‌ها پیش که خبری از واکسن اش نبود، خیلی از کودکان در همان ‌طفولیت فلج می‌شدند و باید آرزوی راه رفتن را برای همیشه فراموش می‌کردند. می‌شدند سربار خانواده، افسرده می‌شدند و خانه‌نشین و مجبور بودند تا آخر عمر این بار سنگین را به‌دوش بکشند، اما پیدا شدن سر و کله دارویی ‌که بتواند این مشکل را برطرف کند، توانست امید تازه‌ای به خانواده‌ها بدهد و تعداد کودکان ناتوان جسمی را کاهش دهد. قطره فلج اطفال، دارویی است که تاکنون توانسته کودکان زیادی را از خطر فلج شدن نجات دهد. فلج اطفال بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند، به‌طوری که تقریبا از هر ۲۰۰ مورد عفونت، یک مورد به فلج غیرقابل برگشت منجر می‌شود. از این میان، ۵ تا ۱۰ درصد به دلیل فلج شدن ماهیچه‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.

ویروس این بیماری بسیار مهلک است ‌و ابتلای یک کودک می‌تواند تمام کودکان ‌یک منطقه ‌را مبتلا کند. با وجود تمام نظارت‌ها ‌و ‌سیستم‌های ایمن‌سازی که ‌در دستور ‌کار کشورهای مختلف قرار گرفته اما هنوز هم مواردی از این بیماری در دنیا وجود دارد، به‌طوری که طبق آمار ده ساله سازمان بهداشت جهانی، هر سال ۲۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به فلج اطفال‌ ‌در دنیا گزارش می‌شود. این در حالی است که ویروس مهاجم این بیماری در مقایسه با سال ۱۹۸۸ تاکنون تا ۹۹ درصد کاهش یافته است. با نزدیک‌شدن به ثبت‌نام مدارس ‌و دریافت واکسن خوراکی فلج اطفال در کودکانی که امسال باید راهی مدرسه شوند، آشنایی با این واکسن و عوارض احتمالی آن خالی از لطف نیست.

ویروس فلج‌کننده

ویروس فلج اطفال از انسانی به انسان ‌دیگر قابل انتقال است ‌و با ورود به بدن فرد، مغز و نخاع او را تحت تأثیر قرار داده و منجر به فلج شدن او می‌شود. با تلاشی که دانشمندان طی سال‌ها داشته‌اند، هنوز درمانی برای این بیماری کشف نشده و تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری واکسنی است که در قالب قطره از دوران کودکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قطره فلج اطفال از سال ۱۹۵۵ در آمریکا عرضه شده ‌و این بیماری تقریبا از بین رفته اما گهگاه شاهد ابتلای برخی افراد به این ویروس هستیم. به طورکلی، دو نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد: غیرفعال و خوراکی. در حال حاضر نوع واکسن غیرفعال آن تنها نوعی است که در آمریکا به کار می‌رود. در حالی که این واکسن باعث از بین رفتن این بیماری ‌در بسیاری کشورها شده، اما هنوز هم عوارض ناخواسته‌ای را به جا می‌گذارد. کاری که واکسن در بدن انجام می‌دهد این است که بدن را در مقابل دوز کمی ‌از ویروس بیماری قرار می‌دهد که باعث می‌شود بدن نسبت به آن آنتی‌بادی ساخته ‌و در مقابل بیماری مقاوم شود. در واقع، واکسن بیماری را درمان نمی‌کند و تنها از بروز بیماری پیشگیری می‌کند.

واکسن فلج اطفال در ‌چهار مرتبه، یک دوز در دو ماهگی، یک دوز درچهار ماهگی، ‌دوز دیگر در شش ‌تا ۱۸ ماهگی و چهارمین دوز هم در ‌چهار ‌تا شش سالگی به کودک تزریق یا خورانده می‌شود ‌و به همین دلیل معمولا تزریق این واکسن به افراد بزرگسال توصیه نمی‌شود، مگر در افرادی که به نقاطی از دنیا سفر می‌کنند که شیوع این ویروس بالاست، افرادی که در آزمایشگاه‌هایی کار می‌کنند که در معرض ویروس فلج اطفال قرار دارند ‌و نیز کارمندان مراکز درمانی که در تماس با افراد آلوده به این ویروس هستند؛ این افراد بهتر است با تزریق یا دریافت واکسن فلج اطفال در برابر این ویروس ‌ایمن شوند.

واکسن تزریقی فلج اطفال

نوعی از واکسن فلج اطفال هم مانند واکسن‌های دیگر به صورت تزریقی است. اگر جزو افرادی هستید که با دریافت اولین واکسن فلج اطفال دچار حساسیت شده‌اند، حتما این موضوع را با پزشک ‌در میان بگذارید و از دریافت دوباره آن خودداری کنید. حتی اگر حساسیت قبلی هم نداشته‌اید، مراقب هرگونه علائم هشداردهنده و ‌عوارض ‌جانبی بعد از دریافت واکسن باشید. بسیاری از واکسن‌ها بعد از تزریق علائمی چون قرمزی، تورم و خارش در ناحیه تزریق، تب، تحریک‌پذیری و احساس خستگی را نشان می‌دهند. اگر با هرکدام از این علائم روبه‌رو شدید که به مرور تشدید شد و دوام زیادی داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. در بعضی مواقع، ممکن است ‌بعد از واکسن فلج اطفال ‌با ‌علائمی چون غش کردن، احساس گیجی، سبکی سر، تغییرات و نوسانات بینایی، بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن اندام‌ها یا حرکاتی مانند ‌صرع مواجه شوید که باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بروز واکنش‌های ‌حساسیتی شدید در موارد نادر بروز می‌کنند و ممکن است فرد با خارش، ایجاد جوش و تورم به‌ویژه در ناحیه صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و تنفس دشوار مواجه شود.

بارداری و واکسن فلج

با وجود این که ‌دانشمندان معتقدند واکسن فلج اطفال به خودی خود هیچ عوارض جانبی به همراه ندارد، اما توصیه می‌کنند خانم‌های باردار تا ‌حد امکان از تزریق آن ‌خودداری کنند. در صورتی که خانم‌های باردار در هرکدام از گروه‌های در معرض ‌خطر ذکر شده قرار گیرند، باید ‌شرایط خود را به پزشک اطلاع دهند و در ‌صورت تشخیص پزشک، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

آب؛ چاره ای برای سردرد!

سردرد ناشی از ‌کم آبی بدن همراه با علائم شایع دیگر این شرایط، مانند دفع ادرار کم، سرگیجه، سردرگمی، اسهال، استفراغ، خستگی، تشنگی شدید، عدم تعریق، فشار خون پایین و افزایش ضربان قلب شکل می گیرد. زمانی که مردم دچار سردرد می شوند، به طور معمول ساده‌ترین روش یعنی مصرف یک قرص مسکن به عنوان راه حلی ‌موقت برای مقابله با این شرایط را مد نظر قرار می دهند، اما مصرف بیش از حد این داروها می تواند با برخی عوارض همراه بوده و تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

اما افراد می توانند دلایل زمینه ای در پس سردردهای خود را شناسایی کنند که می توانند احساسی یا فیزیولوژیکی باشند. آگاهی از این که با چه نوع سردردی مواجه هستید، اهمیت دارد. سردردهای خوشه ای، میگرن ها، سردردهای هورمونی و سردردهای سینوسی از جمله شناخته شده‌ترین موارد در این زمینه هستند. اگرچه علائم و چگونگی بروز ممکن است متفاوت باشند، همگی آنها می توانند با نوشیدن آب و حفظ سطوح سالم هیدراتاسیون مرتبط باشند.

به عنوان اقدامی کوچک در ‌جهت ‌محافظت از خود، تامین آب مورد نیاز بدن و ‌حصول اطمینان از این که بدن با کمبود مایع مواجه نیست، اهمیت دارد. میزان مصرف ‌توصیه شده روزانه آب برای مردان ۳.۷ لیتر و برای زنان ۲.۷ لیتر است.

سردردهای ناشی از کم آبی بدن

جدا از انواع مختلف سردرد که پیشتر به آنها اشاره شد، نوعی سردرد نیز وجود دارد که به واسطه کم آبی بدن رخ می دهد. درد ناشی از این شرایط می تواند در کل سر، قسمت جلو یا عقب، احساس شود و این که کدام بخش سر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد مساله ای قابل پیش بینی نیست.

سردرد ناشی از کم آبی بدن ‌همراه با علائم شایع دیگر این شرایط، مانند دفع ادرار کم، سرگیجه، سردرگمی، اسهال، استفراغ، خستگی، تشنگی شدید، عدم تعریق، فشار ‌خون پایین و افزایش ضربان قلب شکل می گیرد. از دیگر علائم شدید کم آبی بدن می توان به تب، آشفتگی روان، بیهوشی، و چشم های گود افتاده اشاره کرد.

چگونگی درمان سردردهای ناشی از کم آبی بدن

این نوع از سردردها معمولا بین افراد ساکن در ارتفاعات ‌بالا و آب و هوای داغ، به ویژه افراد مسن، نوزادان و خردسالان، شایع هستند. سردردهای ناشی ‌از کم آبی بدن افراد مبتلا به بیماری های مزمن، مانند دیابت و بیماری کلیوی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین، ورزشکاران استقامتی که با تعریق زیاد مواجه هستند و افرادی که داروهای ادرارآور مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد این نوع از سردرد را تجربه کنند.

اگر به هر یک از دسته های مذکور تعلق دارید باید آرام و ‌حساب شده آب بنوشید ‌و از مصرف مقدار زیاد آب به یکباره پرهیز کنید زیرا می تواند ‌به استفراغ منجر شود. نوشیدن یک ‌یا دو لیوان آب طی سه ساعت می تواند روشی مفید باشد. پر کردن مجدد ذخایر الکترولیتی بدن را فراموش نکنید زیرا تعادل الکترولیت ‌ها به واسطه کم آبی بدن بر هم می خورد. مصرف یک نوشیدنی ورزشی کم شکر می تواند به تامین الکترولیت های مورد نیاز بدن که به واسطه کم آبی بدن از دست رفته اند، کمک کند.

مبتلایان به نقرس در معرض بیماری کلیه قرار دارند

مطالعات اخیر نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی در بیماران مبتلا به نقرس ۲۹ درصد بیشتر است.

در ‌نقرس سطح اسید اوریک افزایش می‌یابد و باعث تشکیل کریستال‌هایی می‌شود که ‌در مفاصل ‌تجمع پیدا می‌کنند. درد شست پا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌آید. اسید اوریک محصول زائدی است که از تجزیه برخی از مواد غذایی به ‌خصوص پروتئین‌ها در بدن تولید می‌شود. تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه‌ها انجام و این مایع مضر با ادرار دفع می‌شود؛ ولی زمانی‌که مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نشده و مقدار اضافی آن در بدن جمع می‌شود.

افزایش غلظت اسید اوریک خون در نهایت به کریستال‌های اورات تبدیل می‌شود ‌که ‌در اطراف مفاصل و بافت‌های ‌نرم ‌تجمع می‌یابد. این ‌کریستال‌های سوزن‌شکل مسئول التهاب و علائم دردناک نقرس ‌هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به نقرس بیشتر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دارند. با افزایش دیابت و فشار خون بالا در جهان، بیماری مزمن کلیه یا CKD، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می‌شود. این عارضه معمولا  به کم‌خونی، ضعف استخوانی، آسیب‌های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری‌های‌قلبی و مرگ زودرس منجر می‌شود.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله‌های بدن است. این عضو روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند که از طریق مجاری ادارای دفع می‌شود.
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌هاست. چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن، به ویژه قلب مختل می‌شود.

مطالعات مختلفی برای درک ارتباط بین عملکرد کلیه و بیماری نقرس صورت گرفته است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داد عملکرد ضعیف کلیه‌ها یک عامل خطر برای بیماری نقرس است. مطالعات دیگری نشان داد افزایش اسید اوریک در خون احتمال آسیب به کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه لیمریک در ایرلند، احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه در  افراد مبتلا به نقرس ۲۹ درصد بیشتر است. این مطالعه نشان می‌دهد نقرس یک عامل خطر مستقل برای پیشرفت بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه است و از آنجا که تعداد بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه روز به روز در حال افزایش است، درک عوامل خطر آن و پیشگیری بسیار موثر است.

۱۰ غذای مفید برای داشتن چشمان سالم

افراد غالباً بر این باورند که عدم بینایی نتیجه ای اجتناب ناپذیر از پیری چشم است. در حقیقت، زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی چشم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
مطالعات بیشتر تایید می کنند که اسیدهای چرب امگا ۳، مس، لوتئین و زاکزانتین برای سلامتی چشم بسیار حیاتی هستند.

گزارش ها از ۱۰ غذای غنی از مواد مغذی زیر برای سلامت چشم پشتیبانی می کند:

۱-ماهی

بسیاری از ماهی ها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که روغن ماهی می تواند خشکی چشم را معکوس کند، خشکی چشم ناشی از گذراندن وقت زیاد بر روی کامپیوتر است.

۲-آجیل و حبوبات

آجیل همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. آجیل همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که می تواند چشم را از آسیب های ناشی از بالا رفتن سن محافظت کند.

۳-دانه ها

دانه ها سرشار از امگا ۳ هستند و منبع غنی ویتامین E هستند.

۴- مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. درست مانند ویتامین E، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که برای مقابله با آسیب دیدگی مربوط به سن توصیه می شود.

۵- سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ سرشار از لوتئین و زاکزانتین هستند و همچنین منبع خوبی برای ویتامین C مناسب برای چشم هستند.

۶-هویج

هویج سرشار از ویتامین A و بتا کاروتن است. ویتامین A در بینایی نقش اساسی دارد. این ماده از پروتئینی به نام رودوپسین است که به شبکیه در جذب نور کمک می کند.

۷- سیب زمینی شیرین

مانند هویج، سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. آنها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند.

۸-گوشت گاو

گوشت گاو سرشار از روی است که به سلامتی بهتر چشم ها در طولانی مدت مرتبط است.  

۹- تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی لوتئین و زاکزانتین است که می تواند خطر افت بینایی مرتبط با سن را کاهش دهد.  

۱۰- آب

نوشیدن آب زیادی می تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کند و این ممکن است باعث کاهش علائم خشکی چشم شود.

کد خبر 387999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.