۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
علائم فقر آهن را بشناسیم

فوق تخصص گوارش ‌و ‌کبد بزرگسالان برخی علائم افراد مبتلا به فقر آهن را تشریح کرد.

محسن شریفی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خانم‌هایی که در سنین باروری هستند و قاعدگی ماهیانه دارند در معرض فقر آهن هستند، اظهار کرد: استفاده از قرص و کپسول آهن می‌تواند به این گروه از افراد برای جبران آهن مورد نیاز بدن کمک کند.

وی با بیان اینکه سرطان‌های گوارشی نیز منجر به فقر آهن در بدن می‌شود، ادامه داد: هنگامی که جذب آهن در بدن فرد روند خوبی دارد و ‌خونی ‌هم از دست نمی‌دهد دلیلی وجود ندارد که با قاعدگی ماهیانه دچار کمبود آهن شود؛ و احتمال وجود سرطان‌های گوارشی است که زمینه بروز کم خونی و فقر آهن در بدن را ایجاد می‌کند.

این متخصص داخلی ‌با اشاره به علائم کمبود آهن در بدن  اظهار کرد: با مشاهده علائم کمبود آهن در بدن مراجعه به پزشک ضروری است. ‌"‌پیکا" ‌علاقه و ولع و اعتیاد به چیزهای غیرمعمول مثل خاک، مهر نماز، گل و بوکردن کاهگل است ‌و این اتفاق در هر فردی می‌تواند از علائمی از کم خونی و فقر آهن باشد.

وی ‌اضافه کرد: همچنین ‌خوردن یخ، رنگ پریدگی، ‌بی‌حالی، ضعف عمومی و خستگی زودرس، نبود تمرکز، حساسیت ‌و زود ‌رنجی ‌شخص ‌که ‌با ‌کوچکترین مشکلی آزرده خاطر، عصبی و پرخاشگر می‌شود نیز از علائم فقر آهن ‌است.

شریفی ‌بروز سرگیجه ‌و تاری دید و سیاهی ‌رفتن چشم را از علائم فقر آهن در بدن افراد دانست و گفت: ‌مثلا شخص ‌در نماز خواندن موقع رکوع و سجده و بلند شدن دچار سرگیجه و تاری دید می‌شود که این امر بیانگر فقر آهن است.

وی یادآور شد: در موارد پیشرفته فقر آهن ممکن است ناخن‌ها تغییر شکل پیدا کرده ‌و شکل قاشقی به خودشان بگیرند. بروز تنگی نفس ‌با انجام کمترین فعالیت فیزیکی و توقف حرکت و فعالیت‌های جسمانی و شایع بودن ریزش مو در بین خانم‌هایی که در سنین باروری هستند حاکی از وجود درجاتی از کم خونی و فقر آهن است که با انجام آزمایش این مشکل اثبات می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان اظهار کرد: گیاهخواری و خام خواری صرف نیز از دیگر دلایل ابتلا به فقر آهن  است، برای جلوگیری از بروز کم خونی ‌و فقر آهن بایستی رژیم غذایی را متعادل کرد و استفاده از قرص آهن برای خانم‌هایی که در سنین باروری هستند توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بروز فقر آهن را باید در هر سنی در بین مردان و زنان مورد بررسی قرار داد، ممکن است جذب آهن در بدن روند خوبی ‌داشته باشد و بروز فقر آهن در اثر بیماری‌هایی مانند سلیاک و بروز انگل‌ها و بیماری‌های سوء جذبی اتفاق بیفتد.

کد خبر 387952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.