بیماری‌های کلیوی در کمین مبتلایان به نقرس

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری مزمن کلیه (CKD) منجر به از دست‌ رفتن تدریجی عملکرد کلیه‌ها می‌شود. عوامل خطرآفرین این بیماری شامل فشار خون بالا، دیابت و سیگار کشیدن است. نقرس نیز نوعی التهاب مفاصل است که علائمی مانند تورم، قرمزی و درد شدید مفاصل را همراه دارد. این بیماری به دلیل افزایش مقدار اسید اوریک در خون به وجود می‌آید؛ در واقع رسوب بلورهای اسید اوریک در بدن باعث تحریک سلول‌های ایمنی بدن شده و التهاب و درد مفاصل را به وجود می‌آورد.

محققان در بررسی‌های پیشین خود به رابطه بین نقرس و عملکرد کلیه اشاره کرده‌اند. برای مثال نتایج یک مطالعه‌ که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد نشان داد عملکرد ضعیف کلیه، یک عامل خطرآفرین برای بیماری نقرس است. تحقیقات دیگر  که روی جانوران انجام شد، ثابت کرد افزایش میزان اسید اوریک در خون به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند. گروهی از محققان انگلیسی به منظور پی‌بردن به رابطه بین بیماری نقرس و نارسایی کلیه، اطلاعات پزشکی ۶۸ هزار و ۸۹۷ فرد را با میانگین سنی بالای ۱۸ سال و مبتلا به بیماری نقرس مورد مطالعه قرار دادند. گروه کنترل نیز شامل ۵۵۴ هزار و ۹۶۴ فرد بود که به بیماری نقرس مبتلا نبودند.

محققان هر دو گروه را به مدت سه سال و شش ماه مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در حین انجام مطالعه، جندین عامل مانند فشار خون بالا، دیابت، سیگار کشیدن، مصرف الکل، بیماری قلبی و داروهایی را که بر عملکرد کلیه‌ها اثر می‌گذارد، ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که به بیماری نقرس مبتلا بودند، ۲۹ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه قرار داشتند.

محققان دریافتند افزایش مقدار اسید اوریک برای عملکر کلیه‌ها بسیار مضر است و مبتلایان به نقرس بیشتر از سایر افراد به نارسایی کلیه دچار می‌شوند. بر اساس یافته‌های جدید، بیماری نقرس یک عامل خطرآفرین مستقل برای پیشرفت بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه است. به گفته محققان بیماری مزمن کلیه بسیار شایع است، اما اگر عوامل خطرآفرین آن را بشناسیم، می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. 

نتایج این مطالعه در مجله BMJ Open منتشر شده است.

کد خبر 387896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.