اعتبارات اصفهان برای ترمیم راه‌ها کافی نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه در راه‌های شریانی استان حدود ۸۰۰ کیلومتر خرابی شدید داریم، گفت: برای آسفالت این معابر بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه لازم داریم که اعتبارات موجود پاسخگوی آن نیست همچنین با وجود افزایش سه برابری قیمت آسفالت، بودجه این حوزه کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی خضری امروز - شنبه ۹ شهریورماه - در نشستی خبری اظهار کرد: در هفته دولت ۶۹ پروژه با اعتباری بالغ بر بیش از ۸۵ میلیارد تومان، کلنگ زنی و یا افتتاح شد که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آنها را به اتمام برسانیم، اما وضعیت اعتبارات تخصیص یافته در حوزه عمرانی مناسب نیست، سعی کرده‌ایم حد اکثر استفاده را از اعتبارات تخصیص یافته داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته روکش آسفالت‌ حفاظتی ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان، همچنین ۱۱۳ کیلومتر روکش اسفالت گرم با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان و لکه گیری هندسی و غیر هندسی به طول ۱۸۵ کیلومتر و مبلغ پنج میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاره‌ای استان اصفهان با اشاره به دور دوم سفرهای تابستانی که در روزهای اخیر شروع شده‌است، افزود: پنج هزار ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل به صورت مستمر در خدمت مردم است، در پنج ماهه ابتدایی سال جاری پنج میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان عمومی در قالب ۴۵ هزار سفر در استان اصفهان جابجا شدند و تعداد سفرها هفت درصد افزایش داشته ‌است.

وی اضافه کرد: در پنج ماهه ابتدایی سال حدود ۲۰ میلیون تن کالا در استان و کشور توسط ناوگان حمل و نقل استان جابه جا شده و یک میلیون و ۲۵۰ هزار برگ بارنامه صادر شده است.

خضری افزود: بر اساس آمار دستگاه‌های تردد شمار، ۱۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در استان انجام شده که ۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به ابلاغیه طرح ملی ابرار، گفت: بر این اساس ترمیم و ساخت دو هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان سال ۹۸ در دستور کار ادارات حمل و نقل جاده‌ای کشور قرار گرفت و در هفت شهرستان استان اصفهان تقریبا ۶۰ کیلومتر از این راه ها در دستور کار است. 

خضری افزود: با افتتاح و راه اندازی سه دستگاه مجتمع خدمات رفاهی، تعداد این مجتمع ها در این استان به ۴۹ رسید، که از این نظر استان اصفهان رتبه اول کشور را دارد. البته با توجه به طول محور راه‌های مواصلاتی اصفهان که بیش از ۱۲ هزار کیلومتر است نیازمند ایجاد تعداد بیشتری از این مجتمع‌ها هستیم.

۱۳ نقطه حادثه خیز اصفهان به طور کامل رفع شده است

وی با بیان اینکه رفع نقاط حادثه خیز نیز یکی دیگر از وظایف این اداره است، که قرار است هر ماه یکی از این نقاط اصلاح شده و گزارش آن ارائه شود، گفت: در کل استان اصفهان ۱۰۹ نقطه حادثه خیز داریم که تا کنون ۱۳ نقطه از آن را به صورت کامل رفع و سعی شده برخی از این نقاط که نیازمند اصلاح هندسی است در دستور کار قرار گیرداین نقاط در کل استان اصفهان پراکنده است و حتی در نقاط کویری نقاط حادثه خیز داریم.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه در مرداد ماه نرخ تن بر کیلومتر کرایه رانندگان، با ضریب یک‌هزار و ۴۰۰ ریال اصلاح شد، گفت: در استان اصفهان ۵۸ هزار راننده فعال در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر داریم که سال گذشته به مدت یکسال بیمه تکمیلی آنها انجام و از مردادماه نیز مجددا بیمه تکمیلی این افراد با شرایط بهتر تمدید شد.

خضری با بیان اینکه ۱۰ درصد از کل لاستیک موجود در کشور به استان اصفهان تخصیص می‌یابد، افزود: از مهرماه سال ۹۷ تا کنون ۱۱۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع و باعث شد تنش های موجود در این حوزه رفع شود، سازمان صمت در استان اصفهان سهمیه ای را اعلام می‌کند و ما حواله لاستیک را برای رانندگان صادر می‌کنیم.

کاهش پنج درصدی تصادفات برون شهری و روستایی

وی اضافه کرد:  یکی از اهداف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در سال جاری کاهش تصادفات در حوزه برون شهری بود که خوشبختانه با توجه به آماری که تا کنون دریافت کرده ایم تصادفات برون شهری و روستایی پنج درصد کاهش یافته است و امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲۰ درصد برسد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان چهارراه مواصلاتی کشور است، گفت: بنابر این بیشتر رانندگان در محورهای اصفهان خسته بوده زیرا همه جاده ها دو بانده، کویری و خسته کننده است، بنابراین شاهد واژگونی ناوگان در اتوبان‌ها هستیم که سعی کرده ایم با حضور اورگان های نظارتی بتوانیم راه‌ها را مدیریت کنیم اگر بتوانیم سرعت ماشین ها را کاهش دهیم می‌توانیم شاهد کاهش تصادفاتی که واژگونی است، باشیم.

وی  افزود: در تصادفات جاده ای سال ۹۷ در استان اصفهان ۹۲ نفر از کسانی که جان خود را از دست دادند کودک و نوجوان بودند به همین دلیل  تصمیم گرفته شد قوانین راهنمایی و رانندگی از کودکی به افراد آموزش داده شود و متاسفانه در واژگونی ها شاهد پرتاب شدن کودکان از پنجره عقب هستیم که اگر کمربند ایمنی بسته شده بود این اتفاق نمی افتاد.

خضری افزود: تاکنون چهار هزار کلاه ایمنی در بین موتورسواران این استان توزیع شده است که امیدواریم با جذب اعتبارات بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ۱۹۵ دوربین ثبت تخلفات به صورت شبانه روزی در استان اصفهان فعالیت می‌کند، افزود: ۱۳۰ هزار تخلف در پنج ماهه اول سال ثبت شده است، امیدواریم این دوربین‌ها عاملی برای کنترل و کاهش سرعت است.

پیش‌بینی سفر ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون مسافر به عتبات عالیات

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین، گفت: در این ایام سفرهایی که در مدت زمان ۲۰ روزه انجام شده‌است فقط در دو روز در مسیرهای بازگشت سرازیر می‌شود که نیازمند مدیریت ویژه است همواره در زمان برگشت در مرزها مسافران با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

خضری افزود: باتوجه به اینکه امسال ویزا برای این سفر الزامی نیست، پیش بینی می‌کنیم بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون مسافر امسال به عتبات عالیات سفر کنند برنامه ریزی های انجام شده در ستاد سفرهای اربعین کشور به این صورت است که افراد پس از بازگشت ابتدا به شهرهام مجاور مرزی منتقل شده و سپس برای بازگشت آنها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در ناوگان حمل و نقل مسافر، نوسازی این ناوگان را زمین گیر کرد، گفت: سن ناوگان اتوبوسی اصفهان ۱۰ سال است و بهترین ناوگان را داریم اما در حوزه مینی بوس بسیار شکننده و ضعیف هستیم و ناوگان مینی بوس با بیش از ۳۵ سال سن هنوز در حال تردد در جاده های استان اصفهان است که متاسفانه باعث تصادفات سنگینی شده است.

وی با اشاره به نقش خودروها در تصادفات خاطر نشان کرد: برای کاهش تصادفات مجموعه عوامل باید دست به دست هم دهند و تولید کنندگان ناوگان حمل و نقل نیز باید پاسخگوی دلایل تصادفات باشند زیرا حتی در تصادفات ساده نیز شاهد نابودی این ناوگان ها بوده ایم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گفت: با وجود ضعف خودروها اگر بتوانیم سرعت مناسب را رعایت کنیم درصد خسارات کاهش می‌یابد، فرهنگ سازی خط مقدم کاهش تصادفات است، کاربران باید از سطح شهرها آموزش داره شوند تا تصادفات در سطح جاده‌ها کاهش یابد.

کد خبر 387820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.