کاهش زمان ترخیص کالا از ۷ به کمتر از ۱ روز

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی متوسط زمان ترخیص کالا در گمرک اصفهان در رویه صادرات از هفت روز به کمتر از یک روز کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل گمرک اصفهان، رسول کوهستانی پزوه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان با اشاره به بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: صدور مجوز متقاضیان ورود موقت برای پردازش، بدون نیاز به استعلام از سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است.

وی افزود: همچنین تسریع در ترخیص ورود موقت مواد اولیه و کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس یا بهره‌برداری برای پردازش موضوع ماده ۵۱ قانون امور گمرکی در راستای بند «ث» ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با اخذ حداکثر یک برابر حقوق ورودی به عنوان تضمین کالا انجام می پذیرد.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان میزان صادرات استان اصفهان را در پنج ماهه ابتدای سال سه میلیون و ۵۹ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۱۹ هزار دلار اعلام و اضافه کرد: صادرات استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷۹ درصد و از نظر وزن ۳۸ درصد رشد داشته است.

کوهستانی پزوه سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور را پنج درصد اعلام کرد و گفت: عمده صادرات استان اصفهان  محصولات و مصنوعات بوده که در واحدهای تولیدی استان پردازش، فرآوری و تولید شده است.

وی افزود: مهمترین کالاهای صادراتی این استان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن با ۵۱ درصد، فرآورده‌های نفتی با ۱۷ درصد و  محصولات شیمی آلی با شش درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل گمرک اصفهان ادامه داد: اندونزی از خریداران جدید محصولات تولیدی استان اصفهان در پنج ماهه ۱۳۹۸ است.

کوهستانی پزوه مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان عراق، چین، افغانستان، امارات و پاکستان بیان و خاطرنشان کرد:  میزان صادرات به کشور عراق ۶۶۴ میلیون دلار، چین ۳۶۸ میلیون دلار، افغانستان ۲۲۸ میلیون دلار، امارت متحده عربی ۱۷۴ میلیون دلار و پاکستان ۱۴۶ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان در همه ساعت‌ها و از هر مکانی، توانایی اظهار کالای خود را دارند، گفت: با اجرای مدیریت ریسک کالاهایی که در مسیر سبز و زرد قرار می گیرند نیازی به ارزیابی ندارند و کنترل‌ها در مرز خروج انجام می شود.

مدیرکل گمرک اصفهان درباره کالاهای که در مسیر قرمز قرار می گیرد، توضیح داد: ارزیابی و پلمپ کالاهای صادراتی استان بنا به درخواست صاحب کالا در محل واحدهای تولیدی یا به صورت حمل یکسره در محوطه گمرکی یا محل‌های مورد در خواست صادرکننده صورت می پذیرد.

کوهستانی پزوه خاطرنشان کرد: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی متوسط زمان ترخیص کالا در گمرک اصفهان در رویه صادرات از هفت به کمتر از یک روز و اسناد ضمیمه برای اظهارنامه‌های صادراتی از هفت سند به سه سند کاهش یافته است.

وی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی فراوردهای نفتی استان اصفهان در پنج ماهه ۱۳۹۸، گفت: عراق، پاکستان هند و افغانستان حدود ۸۰ درصد صادرات فراورده های نفتی استان اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل گمرک اصفهان با اشاره به صادرات صنایع دستی از گمرکات استان اصفهان، اعلام کرد: طی این مدت ۱۳۸ کیلوگرم طلای ساخته شده به ارزش بیش از پنج میلیون دلار در مقابل ورود موقت شمش طلا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش داشته است.

وی میزان صادرات فرش دستبافت در این مدت را یک میلیون و ۲۵۷ هزار دلار اعلام کرد و گفت : سایر صنایع دستی شامل اشیا مینا کاری قلم کاری و چوب خاتم کاری و ... نیز به میزان شش هزار  و ۷۷۱ کیلو گرم و ارزش ۱۶۱ هزار دلار بوده است.

کوهستانی پزوه مهمترین خریداران صنایع دستی اصفهان را کشورهای گرجستان، قطر و ایتالیا عنوان کرد.

کد خبر 387349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.