جانشین البغدادی اداره داعش را بر عهده می گیرد

بازگشایی کنسولگری آمریکا در گرینلند، اردوغان در راه مسکو، جایزه آمریکا برای سرکردگان داعش، دستور ترامپ به کمپانی های آمریکایی برای خروج از چین، شلیک دو موشک بالستیک از سوی کره شمالی و تنش زدایی آمریکا در تنگه تایوان، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کشاورزان هم منتقد ترامپ شده اند

 اتحادیه ملی کشاورزان  آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا اوضاع را به جای بهتر کردن، بدتر می کند و پل ها را در جنگ تجاری با چین به آتش می کشد.

تارنمای خبری"هافینگتون پست"روز شنبه با انتشار این بیانیه نوشت: این اتحادیه کشاورزی که رای دهندگان آن نقش به سزایی در ورود ترامپ به کاخ سفید داشتند، روز جمعه (دیروز) در بیانیه ای آتشین، شخص رئیس جمهوری را به سوزاندن پل ها بین آمریکا و شرکای تجاری آن متهم ساخته و جنگ تجاری با چین را موجب وخیم تر شدن اوضاع دانستند.

بنابراین گزارش، "راجر جانسون"(Roger Johnson) رئیس "اتحادیه ملی کشاورزان" که نماینده ۲۰۰ هزار خانوار از جامعه کشاورزان، دامداران و ماهیگیران آمریکایی است در این بیانیه نوشت: به جای آنکه (شخص رئیس جمهوری) به دنبال حل مشکلات موجود ما در بخش کشاورزی باشد، مشکلات جدیدی خلق می کند.

رئیس اتحادیه ملی کشاورزان آمریکا در این بیانیه افزود: ترامپ با آتش زدن پل ها با بزرگترین شرکای تجاری آمریکا، اوضاع را به جای بهتر کردن وخیم تر می سازد.

بنابراین گزارش، جانسون افزود که هیچ جای تعجبی ندارد که چین بر تولیدات آمریکا تعرفه ها را افزایش می دهد، چرا که هر زمان ترامپ تعرفه ها را بالا می برد چین نیز عمل متقابل انجام می دهد.

هافینگتون پست نوشت: جانسون به این مسئله اشاره کرد که درآمد کشاورزان آمریکایی از سال ۲۰۱۳ میلادی بدین سو ۵۰ درصد کاهش یافته است و صادرات دانه "سویا" به چین  در ۳ سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افت کرده  است.

این گزارش می افزاید: بخش کشاورزی آمریکا بیشترین آسیب را از جنگ تجاری دولت ترامپ با چین دیده است.

ممنوعیت واردات گوجه فرنگی به کردستان

دولت اقلیم کردستان عراق واردات گوجه فرنگی به این منطقه را تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرد.

وزارت کشاورزی اقلیم کردستان طی اطلاعیه رسمی واردات گوجه فرنگی به اقلیم را در چارچوب سیاست حفظ و حمایت از تولید محصولات کشاورزی داخلی ممنوع کرد. بر اساس این تصمیم از روز اول ماه سپتامبر برابر با ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ واردات گوجه فرنگی به اقلیم کردستان عراق تا اطلاع ثانوی ممنوع می شود.
گفتنی است پیشتر وزارت کشاورزی اقلیم کردستان عراق ممنوعیت مشابه بر واردات هندوانه معمول داشته است این ممنوعیت اول ماه نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۰ آبان ۱۳۹۸ پایان می یابد.

ظریف: فشار آمریکا علیه ایران نتیجه نمی دهد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با شبکه خبری فرانس ۲۴ تاکید کرد: فشار آمریکا بر روی ایرانیان تاثیرگذار نخواهد بود.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز جمعه پس از دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در پاریس به سوالات شبکه خبری فرانس ۲۴ پاسخ داد.

بر اساس گزارشی از فرانس ۲۴، ظریف اظهارکرد: پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه، پیشنهادهای خوبی برای نجات توافق هسته ای است.

این شبکه خبری نوشت: ظریف از پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه که در حال افزایش تماس های خود با تهران برای تلاش برای نجات توافق هسته ای ایران است، استقبال کرد.

وی گفت: امروز ما همچنان به گفت و گوهای خود با مکرون ادامه می دهیم.

 به گفته وزیر امور خارجه ایران،  آنها "در مسیری صحیح در مورد این که اروپا چگونه می تواند به تعهدات هسته ای خود عمل کند حرکت می کنند.

فرانس ۲۴ نوشت: مساله ایران، موضوعی است که در نشست سران گروه ۷ - که از این هفته در بیاریتز آغاز می شود - به ویژه بین «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت. 

وزیر امور خارجه ایران به فرانس ۲۴ گفت: "ما در حال جنگ هستیم ، یک جنگ اقتصادی. جامعه جهانی باید مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا بایستد. این فشار روی ایرانیان کارساز نخواهد بود. "

حج سال آینده با کارت هوشمند برگزار می شود

منابع سعودی اعلام کردند که برای حاجیانی که سال آینده به حج تمتع خواهند آمد، کارت شناسایی هوشمند صادر می شود.

روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" روز گذشته (جمعه) نوشت: عربستان مراحل مقدماتی صدور "کارت شناسایی هوشمند" را برای حاجیانی که قرار است سال آینده به حج بیایند، آغاز کرده است.

مسئولان سعودی در ادامه همچنین از پیشرفت ۸۵ درصدی طرح توسعه صحن ‌های خانه خدا خبر دادند.

بنابر گزارش الشرق الاوسط، دولت عربستان برای تکمیل طرح توسعه خانه خدا به منظور افزایش گنجایش آن برای زائران در ایام حج و عمره تلاش گسترده‌ را آغاز کرده و قرار است این اقدامات سال آتی به پایان برسد؛ با تکمیل این طرح،  خانه خدا در آنِ واحد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نمازگزار را در خود جای می دهد.

رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی در این باره اعلام کرد: این طرح ۸۵ درصد پیشرفت داشته و علاوه بر این، آماده‌ سازی مساحت ۳ هزار متر مربعی فضای مسجد الحرام به منظور تسهیل رفت و آمد حجاج و مدیریت آنها نیز شامل این طرح می‌شود.

تنش زدایی آمریکا در تنگه تایوان

چین بار دیگر هشدار داد آمریکا با فروش جت های جنگنده به تایوان در حال ایجاد تنش در تنگه تایوان و بر هم زدن وضع موجود است.

در همین حال «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در پکن بار دیگر گفت که چندین یادداشت اعتراضی تسلیم مقام های آمریکایی شده است.

تشدید تنش ها در روابط پکن و واشنگتن پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد درصدد فروش جنگنده های اف ۱۶ به تایوان به ارزش ۸ میلیارد دلار است و بررسی برای فروش آنها در جریان است.

اگر این جت ها به تایوان فروخته شود یکی از بزرگترین فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان در چند دهه گذشته است، اما چین می گوید پیامدهای بسیار جدی برای واشنگتن خواهد داشت.

این جنگنده ها ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است و در صورتی که سنای آمریکا تصویب کند، به تایوان فروخته خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد ما در صورتی که چنین فروشی صورت گیرد هر تدبیری لازم باشد برای حراست از حق حاکمیت خود اتخاذ خواهیم کرد.

تخریب سنگر کرد ها در شمال سوریه

بنا به اعلام ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گروه ی.پ.گ (یگان های مدافع خلق سوریه) پس از گفت وگوی تلفنی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا اقدام به تخریب برخی از سنگرهای خود کرده اند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری حابرلر ترکیه در روز شنبه، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) طی بیانیه‌ای در توئیتر خود اعلام کرد: اعضای ی.پ.گ پس از گفت وگوی دیروز خلوصی آکار و مارک اسپر وزرای دفاع ترکیه و آمریکا، برخی سنگرهای خود در شمال شرقی سوریه را تخریب کرده اند.

در این بیانیه در مورد تعداد و موقعیت سنگرهای مذکور اطلاعات بیشتری ارائه نشده است.

یگان های مدافع خلق سوریه، شمار زیادی مخفیگاه و تونل در مرز ترکیه ساخته است.

گفتنی است خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و آمریکا روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی درباره آغاز اجرای نخستین مرحله ایجاد منطقه امن در شمال سوریه از امروز، توافق کردند.

با این وجود به باور برخی از کارشناسان منطقه، این اقدام یگان های مدافع خلق بیشتر از نگرانی آمریکا مبنی بر احتمال دستیابی ارتش سوریه به اطلاعات نظامی حساس آمریکایی ها در شمال شرق سوریه نشأت می گیرد.

جانشین البغدادی اداره داعش را بر عهده می گیرد

یک رسانه عراقی اطلاعات جدیدی را درباره جانشین ابوبکر بغدادی منتشر کرد.

سایت بغداد الیوم اطلاعات و جزئیاتی را از عبدالله قرداش، افسر سابق اطلاعات صدام که بر اساس گزارشات روزنامه تایمز انگلیس ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش او را به عنوان جانشین خود تعیین کرده است، منتشر کرد.

صادق الحسینی، رئیس کمیته امنیتی در شورای دیالی گفت: این کمیته اطلاعات زیادی درباره قرداش و اینکه چگونه عضو داعش شده، در اختیار دارد. قرداش پست‌های زیادی در طول پنج سال گذشته در داعش بر عهده داشته است تا اینکه به یکی از مهم‌ترین معاونان نظامی ابوبکر بغدادی تبدیل شد. مأموریت اصلی این افسر اطلاعات سابق صدام ممانعت از دودستگی و ازهم‌فروپاشی داعش است. مأموریت دوم قرداش همچنین از بین بردن اختلافات میان این گروه به ویژه میان فرماندهان عرب و خارجی داعش است.

ابوعلی البصری، رئیس گروه اطلاعاتی الصقور در عراق نیز درباره وضعیت جسمانی ابوبکر بغدادی که باعث شده دنبال جانشین برای خود بگردد، صحبت کرد.

وی گفت: ابوبکر بغدادی اکنون در سوریه پنهان شده و فلج شده است. بعد از کشته شدن سرکرده‌های داعش و شکست نظامی این گروه در عراق و سوریه ابوبکر بغدادی با خطر بزرگی مواجه شده است. ابوبکر بغدادی در سوریه به همراه تعدادی از معاونانش محاصره شده است. او برای حفظ داعش تصمیم به خروج از عراق گرفت. به رغم گزارشاتی که درباره تعیین جانشین از سوی او منتشر شده، اما بغدادی همچنان از نفوذ بسیار قوی در میان پیروان عرب، خارجی و عراقی خود برخوردار است.

البصری افزود: ابوبکر بغدادی به دلیل اینکه فلج شده نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد. طی عملیاتی که الصقور با هماهنگی نیروی هوایی در جریان نشست ابوبکر بغدادی با معاونانش در هجین در سال ۲۰۱۸ انجام داد ستون فقرات ابوبکر بغدادی آسیب دید و همین موجب فلج شدن او شد.

روزنامه تایمز انگلیس اخیرا گزارشی را منتشر و اعلام کرد که ابوبکر بغدادی قرداش را به رهبری داعش منصوب کرده است.

شلیک دو موشک بالستیک از سوی کره شمالی

رسانه‌های کره‌جنوبی به نقل از ستاد مشترک ارتش کشورشان گزارش دادند، کره‌شمالی امروز (شنبه) پرتاب هایی را به سمت دریای ژاپن داشته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری یونهاپ، مقام‌های ژاپنی معتقدند کره‌ شمالی موشک‌های بالستیک شلیک کرده است.

کره‌ شمالی در هفته‌های گذشته چندین پرتاب موشکی داشته که عمدتا موشک‌های کوتاه‌ برد بوده است. این شلیک‌های آزمایشی، اعتراض همسایگان کره‌ شمالی را برانگیخته است. ناظران معتقدند، تحرکات کره‌ شمالی اعتراضی به مذاکرات هسته‌ای متوقف‌شده با آمریکا و رزمایش اخیر ایالات متحده با سئول است که به اعتقاد پیونگ‌یانگ، تمرین برای آمادگی جنگی به حساب می‌آید.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از بیانیه ارتش کره‌جنوبی گزارش داد، کره‌شمالی دو موشک کوتاه‌ برد بالستیک از سوندئوک در نزدیکی ساحل شرقی این کشور شلیک کرد که ۲۳۵ مایل را پیمود. این هفتمین بار از اواخر ماه گذشته است که کره‌شمالی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا دیگر تسلیحات را آزمایش می‌کند. 

مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی جزئیات دیگری از این پرتاب منتشر نکرده و تاکید داشتند در حال بررسی داده‌های دریافتی از رادارها و دیگر تجهیزات گردآوری اطلاعات هستند. این آزمایش‌ها پس از آن انجام می‌شود که کره‌جنوبی پنج‌شنبه تصمیم گرفت به پیمان اشتراک اطلاعاتی با ژاپن پایان دهد. تصمیم‌ سئول ظرف ۹۰ روز اجرایی می‌شود.

دستور ترامپ به کمپانی های آمریکایی برای خروج از چین

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تعرفه‌های جدید گمرکی از سوی چین، به کمپانی‌های آمریکایی دستور داد تا این کشور آسیایی را ترک کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دستور از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالی صادر شد که وی انتصاب "جروم پاول" را به عنوان رئیس بانک مرکزی ایالات متحده یک تهدید بزرگتر برای اقتصاد کشور دانست تا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین.

ترامپ به کارخانجات آمریکایی دستور داد تا هر چه سریعتر به دنبال یک جایگزین باشند یا اینکه محصولات خود را در آمریکا تولید کنند.

توئیت ترامپ کمی پس از آن منتشر شد که چین جدیدترین اقدام تلافی جویانه خود را علیه آمریکا در نبرد تجاری بین دو کشور اعلام کرد و این مساله شاخص بازار بورس آمریکا را بیش از ۴۰۰ واحد یا ۱.۶ درصد کاهش داد.

ترامپ با افزایش فشارها بر سر عملکرد اقتصادی آمریکا در بحبوحه گمانه زنی‌ها درباره یک رکود که می‌تواند باعث شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ شود، روبروست.

در هفته‌های اخیر، وی به بانک مرکزی تاکید کرد تا با کاهش نرخ بهره اقدامی انجام دهد، اما دقایقی پس از آنکه رئیس بانک مرکزی سخنرانی خود را در جمع بانکداران و بدون مطرح کردن کاهش نرخ بهره پایان داد، ترامپ توئیت کرد: مثل همیشه، بانک مرکزی کاری نکرد. ما دلار بسیار قوی و بانک مرکزی بسیار ضعیفی داریم. من با هر دو کار می‌کنم و آمریکا قوی می‌شود. تنها سوال من این است؛ چه کسی دشمن بزرگتر ماست، جروم پاول یا شی جینپینگ؟!

رئیس جمهوری‌ آمریکا همچنین گفت: ایالات متحده بهتر است که بدون تجارت با چین روزگارش را بگذارند. کمپانی‌های بزرگ ما دستور دارند تا به سرعت به دنبال جایگزین برای چین باشند که شامل بازگشت به آمریکا و تولید محصولات در خانه است.

روز جمعه، چین تعرفه‌های گمرکی پنج تا ۱۰ درصدی بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی شامل نفت، هواپیماهای سبک، خودروها و محصولات کشاورزی وضع کرد؛ آمریکا نیز تعرفه‌های گمرکی را بر کالاهای چینی اعمال کرده است.

اردوغان در راه مسکو

رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه هفته جاری به منظور دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر می‌کند.

بر اساس گزارشی از روزنامه ایلاف، دفتر ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور قصد دارد تا سه‌شنبه و پس از گذشت چند روز از هدف قرار گرفتن یک کاروان نظامی این کشور در سوریه، به مسکو سفر کند.

طبق این بیانیه، اردوغان به مدت یک روز در مسکو خواهد ماند و قرار است که وی در این سفر با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کند.

ریاست جمهوری ترکیه به جزئیات این سفر اشاره‌ای نکرده است.

نتانیاهو: شهرک سازی افزایش خواهد یافت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به کشته شدن یک سرباز زن اسرائیلی در انفجاری در نزدیکی رام الله، تأکید کرد که این رژیم شهرک‌سازی را افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه مصری الیوم السابع، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد: ما شهرک‌سازی را افزایش و ریشه آن را تقویت خواهیم کرد و دشمنان را مورد هدف قرار می‌دهیم.

نتانیاهو گفت: دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به پیگرد عاملان این عملیات ادامه می‌دهند. ما کسانی را که دست به چنین عملیات‌هایی می‌زنند مورد پیگرد قرار داده و آن‌ها را محاکمه خواهیم کرد.

روز جمعه انفجاری در نزدیکی شهرک "دولیب" در غرب رام الله رخ داد که در جریان آن یک سرباز اسرائیلی کشته و مادر و برادرش نیز زخمی شدند.

بازگشایی کنسولگری آمریکا در گرینلند

دولت آمریکا قصد دارد تا کنسولگری خود در گرینلند را پس از چند دهه تعطیلی، بازگشایی کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کنسولگری آمریکا در گرینلند در سال ۱۹۴۰ و پس از اشغال دانمارک توسط نازی‌ها گشایش یافت اما در سال ۱۹۵۳ تعطیل شد. این کنسولگری جدید سال آتی میلادی در "نوک"، پایتخت گرینلند باز می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره نوشت که گشایش مجدد این کنسولگری در پایتخت گرینلند بخشی از برنامه گسترده آمریکا برای افزایش حضور این کشور در شمالگان است؛ در ادامه این نامه آمده است: ایالات متحده یک مصلحت استراتژیک در افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری در سراسر منطقه شمالگان دارد. حضور دیپلماتیک آمریکا در منطقه به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا از منافع حساس خود در گرینلند حفاظت کند و در عین حال روابط خود را با مقام‌ها و جامعه این منطقه عمیق کند.

کد خبر 386764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.