عوامل خطر بروز سرطان روده بزرگ را بشناسیم

فوق تخصص گوارش و ‌کبد بزرگسالان گفت: ریز فاکتورهای متفاوتی مانند چاقی، نداشتن فعالیت جسمانی کافی، مصرف گوشت قرمز، سیگار کشیدن، مصرف الکل، بیماری قند و بیماری‌های ارثی از عوامل خطر ساز برای بروز سرطان روده بزرگ‌ هستند.

احمد شواخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه رشد سلول‌های سرطان روده بزرگ (کولون) در روده بزرگ اتفاق می افتد و بافت‌های روده‌ بزرگ و قسمت‌های انتهایی آن را درگیر می‌کند، اظهار کرد: بروز این بیماری ژنتیکی بوده و شرایط محیطی و نوع سبک زندگی افراد نیز در شیوع آن مؤثر است.

وی اضافه کرد: نشانه‌ها و علائم این بیماری مواردی مثل خون در مدفوع، تغییر در حرکات روده، کاهش وزن و خستگی دائمی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ‌تاکید به دلایل بروز سرطان کولون در افراد اظهار کرد: ریز فاکتورهای مختلفی مثل چاقی، نداشتن فعالیت جسمانی کافی، مصرف گوشت قرمز، سیگار کشیدن، الکل، بیماری قندی و یک سری بیماری‌های ارثی از عوامل خطرساز در بروز سرطان کولون بین افراد هستند.

وی ‌با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز باعث ایجاد سرطان روده بزرگ در افراد می‌شود، گفت: این اتفاق به معنای ‌این نیست که گوشت قرمز مصرف نکنیم. گوشت قرمز باید در برنامه غذایی اشخاص ‌وجود داشته باشد و ضروری است که خانواده بیشتر تمایل به مصرف گوشت سفید داشته باشند تا مضرات مصرف گوشت قرمز سلامتی آنها را تهدید نکرده ‌و با بیماری سرطان کولون رو به رو نشوند.

شواخی درباره راهکارهای پیشگیری از بروز این نوع سرطان گفت: افزایش فعالیت بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را کمتر می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه‌ها و استفاده از سیر و ماهی و بعضی از داروها نیز از شیوع سرطان کولون جلوگیری می‌کند.

این فوق تخصص گوارش وکبد بزرگسالان تاکید کرد: درمان این بیماری بستگی به نوع و مرحله آن، سن، وضعیت سلامتی ‌و سایر ویژگی‌های بیمار دارد؛ برای درمان سرطان کولون، از روش‌های جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌شود.

آزمایش کولونوسکوپی بهترین راه تشخیص

فوق تخصص گوارش ‌و ‌کبد بزرگسالان بر این باور است که برای تشخیص سرطان کولون بهترین راه انجام آزمایش کولونوسکوپی ‌است؛ با توجه ‌به ‌اینکه ‌امروزه ‌انجام کولونوسکوپی دشواری‌هایی ۱۰ سال گذشته را دیگر ندارد و روز به روز ساده می‌شود یکی از روش‌های تشخیص این نوع سرطان انجام آزمایش کولونوسکوپی ‌است و روش ‌دیگری هم برای تشخیص وجود دارد که به کمک باریوم و اشعه ایکس ‌صورت می‌گیرد.

شواخی ‌با ‌بیان اینکه بیماری ‌که آزمایش کولونوسکوپی می‌کند موظف به رعایت یک رژیم غذایی ‌سخت است، ‌افزود: بایستی بیمار دو روز مایعات مصرف کند؛ استفاده از گوشت قرمز یا سفید هم در رژیم غذایی این گروه از اشخاص منعی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد بررسی این بیماری به صورت غربالگری است و انجام اینکار نیز از طریق آزمایش کولونوسکوپی ‌امکان پذیر است.

کد خبر 386557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.