۴۰۰ یخچال طبیعی ایسلند در حال نابودی

دولت ایسلند روز یکشنبه مراسم یادبودی را برای یکی از یخچال های طبیعی این کشور که به دلیل تغییرات اقلیمی از بین رفته است، برگزار و اعلام کرد که سرنوشتی مشابه در انتظار ۴۰۰ یخچال دیگر این منطقه خواهد بود.

به گزارش ایمنا، نخست وزیر ایسلند در این مراسم که کمیساریای  عالی حقوق بشر سازمان ملل و صدها دانشمند حضور داشتند ، گفت: امیدوارم این مراسم نه تنها برای ما در ایسلند، بلکه برای سایر نقاط جهان الهام بخش باشد، زیرا آنچه ما در اینجا می بینیم، تنها گوشه ای از چهره بحران آب و هوا را به نمایش می گذارد.

"سیمن هوو" استاد مردم شناسی دانشگاه رایس ایسلند نیز در این باره گفت: "در تمام نقاط جهان ما یادبودهایی برای چهره های برجسته تاریخی، فرهنگی و هنری با دستاوردهای انسانی داریم؛ اما با برگزاری مراسم یادبود برای این یخچال می خواهیم یادآور شویم که به دلیل فعالیت های انسانی چه چیزی را در جهان از دست داده ایم، فعالیت هایی که به هیچ وجه نباید به آن افتخار کنیم. "

جولیان ویس، استاد آیرودینامیک در دانشگاه برلین که در این مراسم نیز حضور داشت، می گوید: "شما هر روز تغییرات آب و هوایی را احساس نمی کنید، تغییرات اقلیمی اتفاقی است که در سطح انسانی بسیار آهسته اتفاق می افتد، اما در مقیاس زمین شناسی بسیار سریع است."

دانشمندان بر این باورند که هر ۴۰۰ یخچال ایسلند تا سال ۲۲۰۰ از بین خواهند رفت. یخچال های طبیعی حدود ۱۱ درصد از سطح این کشور را پوشش می دهند و نابودی آنها می تواند بر سیستم تولید انرژی طبیعی این کشور تاثیر بگذارد.

طبق مطالعه ای که ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت منتشر شده است، اگر انتشار گازهای گلخانه ای با میزان فعلی ادامه یابد، تقریبا نیمی از دنیا یخچال های طبیعی خود را تا سال ۲۱۰۰ از دست خواهند داد.

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 386351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.