سالمندان با فضای مجازی آشنا شوند

معاون ‌اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: سواد الکترونیکی و فضای مجازی یکی از نیازهای روزانه زندگی امروزی است، آموختن این علم بخشی از اوقات فراغت آنها را پر کرده و انجام فعالیت‌های مستمر و تحرک دار نیز به سلامت جسمانی و روانی آنها کمک زیادی می‌کند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت سالمندان ضروری است، ‌اظهار کرد: اوقات فراغت مواقعی ‌است که فرد از انجام کارهای ‌جدی روزانه فارغ شده ‌و با آزادی عمل ‌مشغول استراحت و سرگرمی می‌شود، سالمندان از جمله افرادی هستند که دارای بیشترین اوقات فراغت بوده و نداشتن ‌برنامه‌ریزی ونظم برای زمان فراغت آرامش را از آنها سلب کرده ‌و احساس بیهودگی ‌و بطالت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نبود برنامه‌ریزی برای سالمندان موجب احساس دل مردگی در آنها می‌شود، گفت: چنانچه سالمندان و به ویژه کسانی که در دوران جوانی در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشتند، بدون تکلیف رها شوند، منزوی شده و دوران سختی را سپری خواهند کرد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت سالمندان نیز باید بر اساس نوع سلایق آنها باشد، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها ‌برای پر کردن ‌اوقات فراغت ‌این قشرمی‌تواند جنبه فردی و ‌جنبه گروهی داشته باشد و آن‌ها می‌توانند در بین دیگر افراد سالمند همسال ‌خود و فرزندان و نوه‌هایشان ‌به شکل گروهی زمان فراغتشان را ‌بگذارنند.

وی اضافه کرد: انجام بازی‌های گروهی و سنتی و بازی‌های فکری در پیشگیری از آلزایمر در دوران سالمندی بسیار مفید است و باعث تحرک، پویایی، سلامت ذهنی، فکری و نشاط سالمندان می‌شود.

ناجی با بیان اینکه سالمندان تا قبل از رسیدن به این دوره به سبک زندگی پرکاری عادت داشته‌اند و با بازنشستگی و قدم گذاشتن در دوره سالمندی سبک زندگی آنها تغییر می‌یابد، گفت: با ایجاد این تغییر سالمندان ناسازگاری‌ها و رفتارهای غیر انطباقی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین باید آماده سازی فرد سالمند برای بازنشستگی انجام شود که در بعضی از مشاغل در سنوات آخر خدمت ‌با ‌کاهش ساعت کاری افراد مسن‌تر تلاش می‌شود ‌تا آنها بتوانند بعد از بازنشستگی به این نوع سبک زندگی عادت کنند.

وی با بیان اینکه در تعامل‌های خانوادگی نباید افراد سالمند کنار زده شوند، افزود: هم صحبتی با اشخاص سالمند در گروه‌های خانوادگی ضروری ‌است و باید خانواده‌ها آنها را در مهمانی و تفریحات دسته ‌جمعی برای مشارکت بیشتر پیشقدم کنند.

معاون ‌اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه سالمندان نباید از یادگیری آموزش‌های جدید کناره گیری کنند، گفت: سواد الکترونیکی و فضای مجازی یکی از نیازهای روزانه زندگی امروزی است، آموختن این علم بخشی از اوقات فراغت آنها را پر کرده و انجام فعالیت‌های مستمر و تحرک دار نیز به سلامت جسمانی و روانی آنها کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 386155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.