بیست و ششمین جمعه اعتراضات در الجزایر

تدوام روند اعتراضات در الجزایر، نظارت کیم جونگ اون بر آخرین آزمایش موشکی این کشور، مقابله با تحریم ها از طریق خودکفایی در ونزوئلا و سفر ظریف به کویت، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تدوام روند اعتراضات در الجزایر

الجزایری ها دیروز در بیست و ششمین جمعه اعتراضات خود با آمدن به خیابان های شهرهای مختلف این کشور، بار دیگر خواستار کناره گیری تمام نشانه های دولت قبل شدند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری الجزایر (واج) ، الجزایری با سر دادن شعارهایی چون "هرگز از پا نمی نشینیم" بر ضرورت تغییراتی بنیادین در ساختار حکومت و احترام به اراده ملت تاکید کردند.

تظاهر کنندگان همچنین خواستار کنارگیری تمام مقامات دولت قبل از قدرت شدند و مخالفت خود را با دعوت به گفت و گوی "عبدالقادر بن صالح " رییس جمهور موقت ابراز کردند.

در تظاهرات مسالمت آمیز روز گذشته از اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان، زنان، روزنامه نگاران و برخی الجزایری های مقیم در خارج شرکت کردند.

خبرگزاری "فرانس ۲۴" نیز با پوشش این خبر نوشت: با این که نزدیک به شش ماه از اعتراضات مردم می گذرد، اما هنوز نشانه ای از حل سیاسی بحران به چشم نمی خورد و جنبش مردمی برخلاف نظر دولت  همچنان مخالف با برگزاری انتخابات است .

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار بود ۱۳ تیر ماه برگزار شود اما به دلیل نبود کاندیدا لغو شد.

واکنش مسئولان گرینلند به پیشنهاد خرید این جزیره از سوی ترامپ

 وزیر امور خارجه جزیره خودمختار گرینلند در واکنش به خبر تصمیم احتمالی رئیس جمهوری آمریکا برای خرید این جزیره گفت: فروشی نیستیم.

آنه لون بگر (Ane Lone Bagger) دیروز (۲۵ مرداد) به خبرگزاری رویترز گفت: ما آماده تجارتیم ولی فروشی نیستیم.

روزنامه وال استریت ژورنال دیروز خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با مشاوران خود بارها علاقه اش به خرید جزیره دانمارکی گرینلند را مطرح کرده است.

گرینلند با ۵۶ هزار نفر جمعیت و ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار کیلومتر مربع مساحت منطقه خودمختار پادشاهی دانمارک بوده و به غیر از اغلب امور داخلی، تصمیم گیری درمورد سیاست خارجی و دفاعی آن در کپنهاگ انجام می شود. ترامپ در سپتامبر آینده به کپنهاگ سفر می کند و در جریان دیدار با نخست وزیران دانمارک و گرینلند در مورد اوضاع منطقه قطب شمال گفت و گو خواهد کرد.

مقام های آمریکایی گرینلند را برای منافع ملی و امنیتی آمریکا مهم دانسته و پیمان دفاعی واشنگتن و کپنهاگ دهه ها است که به آمریکا حق نامحدود حضور نظامی در گرینلند را می دهد. آمریکا در پایگاه هوایی تول (Thule) که ۱۲۰۰ کیلومتری شمال مدار قطبی است یک رادار مستقر کرده که بخشی از سامانه هشدار زودهنگام موشکی این کشور به شمار می رود.

سیاستمداران دانمارکی اخبار تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای خرید گرینلند را به سخره گرفتند.

لارس لوکه راسموسن (Lars Lokke Rasmussen)، نخست وزیر پیشین دانمارک در توییتر نوشت: حتما شوخی بی موقع اول آوریل بوده است.

سورن اسپرسن (Soren Espersen) یکی از سخنگویان حزب مردم دانمارک هم به یکی از رسانه های محلی گفت: اگر واقعا (ترامپ) چنین چیزی در سرش باشد که قطعا دیوانه شده است. خیال اینکه دانمارک ۵۰ هزار تن از شهروندان خود را به آمریکا بفروشد کاملا مسخره است.

روفوس گیفورد (Rufus Gifford) سفیر سابق آمریکا در دانمارک نیز چنین توییتی را منتشر کرد: یا خدا! برای منی که عاشق گرینلندم و ۹ بار به گوشه گوشه آنجا رفته و عاشق مردمش هستم این یک فاجعه کامل و تمام عیار است.

حضور ۱۲۰ کودک آلمانی در اردوگاه آوارگان سوری

بر اساس گزارشی از خبرگزاری د. پ. آ. آلمان شمار آلمانی هایی که پس از جدا شدن از تروریست های داعش همچنان در سوریه به سر می برند بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.

آمارهای دولت آلمان نشان می دهد بیش از ۱۲۰ کودک آلمانی به همراه مادران خود در اردوگاه های آوارگان در سوریه زندگی می کنند.

بر اساس آمار وزارت کشور آلمان در حال حاضر ۶۸ زن با بیش از ۱۲۰ فرزند خود در اردوگاه های آوارگان سوریه به سر می برند.

دولت آلمان تا کنون اجازه بازگشت هیچ یک از اعضای پیشین داعش و یا خانواده های آنها از سوریه و عراق را به این کشور  صادر نکرده است.

وزارت خارجه آلمان پیش از این اعلام کرده بود که برلین در حال دستیابی به توافق با همپیمانان خود در مورد گزینه های احتمالی است.

این در حالی است که موضوع بازگشت کودکان حاصل ازدواج اعضای آلمانی داعش به کشورشان همچنان محل مناقشه است.

طبق گزارش ها، کودکان آلمانی به همراه مادرانشان که بیشترشان مطلقه اند در اردوگاه های بخش تحت کنترل کردها در سوریه روزگار می گذرانند.

آمارهای رسمی حاکی است بیش از ۴۰ عضو آلمانی گروه داعش در سوریه دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشتگاه های کردها به سر می برند.

نظارت کیم جونگ اون بر آخرین آزمایش موشکی این کشور

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد «کیم جونگ اون» رهبر این کشور بر آزمایش موشکی روز گذشته پیونگ یانگ که در طی آن دو فروند موشک کوتاه برد آزمایش شد نظارت داشته است.

«کی سی ان ای» روز شنبه در گزارشی نوشت: کره شمالی روز جمعه دو موشک ناشناس در ساعت های ۸:۰۱ و ۸:۰۸ صبح  از ساحل شرقی منطقه تانگچون واقع در استان کانگون به سمت دریای شرقی شلیک کرد پرتاب های روز گذشته ششمین پرتاب پیونگ یانگ در سه هفته گذشته بود.

رهبر کره شمالی در جریان نظارت بر آزمایش های موشکی روز گذشته گفته است هدف ما از آزمایش های موشکی داشتن نیروی نظامی شکست ناپذیر و قوس است به طوری که هیچ کس جرات تحریک کردن ما را نداشته باشد.

شلیک های روز جمعه در حالی است که کره شمالی ۷ روز پیش نیز دو شلیک که گفته می شود از نوع موشک کوتاه برد بالستیک بودند در منطقه ساحل شرقی انجام داد، پرتاب روز گذشته همچنین ششمین پرتاب کره شمالی از ۲۴ جولای (۲ مرداد ۱۳۹۸) بود که دو موشک کوتاه برد از نوع KN-۲۳ آزمایش کرد.

آخرین پرتاب کره شمالی به دنبال اظهارات شدیدالحن مقامات پیونگ یانگ علیه کره جنوبی صورت گرفته است، کمیته صلح کره شمالی روز پنجشنبه در بیانیه ای به اظهارات «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی در آیین گرامیداشت سالگرد آزاد سازی کره از استعمار ژاپن که در آن نسبت به آزمایش های موشکی کره شمالی اظهار نگرانی کرده بود واکنش شدید نشان داد.

حمایت اتحادیه اروپا از صلح جهانی

وزیر امور خارجه اسپانیا گفت: اتحادیه اروپا از برقراری صلح پایدار و با ثبات در شبه قاره هند و جنوب آسیا حمایت می کند و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

بر اساس گزارشی از رسانه های دولتی پاکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور در ادامه رایزنی های منطقه ای و بین المللی درباره وضعیت بحرانی کشمیر، با «جوسپ بورل» همتای اسپانیایی خود به صورت تلفنی گفت وگو کرد.

بورل خطاب به همتای پاکستانی خود گفت: اسپانیا تنش ها در جنوب آسیا به ویژه اوضاع کشمیر را از نزدیک دنبال می کند و معتقد است که تشدید تنش ها برای صلح و امنیت منطقه پیامدهای جدی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد: وزیران امور خارجه دو کشور بر ارتباط نزدیک و همکاری برای کمک به پایداری صلح و ثبات منطقه توافق کردند.

رایزنی های مقام های عالی رتبه پاکستان با سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان همزمان با برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع کشمیر، ادامه دارد.

پیش تر وزیر امور خارجه پاکستان با همتایان خود در آفریقای جنوبی، کانادا، هلند و جمهوری دومینیکن نیز به صورت تلفنی اوضاع کشمیر را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مقابله با تحریم ها از طریق خودکفایی در ونزوئلا

دولت ونزوئلا در حال اجرای سیاست های جدیدی برای تقویت تولید داخلی و ایجاد کمیته هایی محلی برای تامین و تولید مواد غذایی به عنوان راهی برای مقابله با تحریم ها و محاصره اقتصادی آمریکا است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری پرنسالاتینا، دولت ونزوئلا قصد دارد با فعال کردن این کمیته ها اقداماتی همچون توزیع بسته های مواد غذایی را میان مردم در دستورکار قرار دهد و قرار است ۶۰ درصد از اقلام این بسته ها از تولیدات داخلی تامین شود.

دولت کاراکاس تلاش دارد با استفاده از صنعت کشاورزی بومی در راستای طرح های اجتماعی خود مواد غذایی را برای مردم ونزوئلا تامین کند.

مقامات کاراکاس بارها تاکید کرده اند که همزمان با مواجهه با تحریم ها و محاصره اقتصادی آمریکا، دولت کاراکاس قصد دارد تامین مواد غذایی در این کشور را ۱۰۰ درصد در داخل انجام دهد تا نیازی به واردات مواد غذایی نباشد.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته اند.

انفجار در جنوب لبنان

انفجار در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان دو زخمی برجا گذاشت.

پایگاه خبری المیادین با اشاره به اینکه صبح امروز صدای انفجار دو بمب در بازار تره بار اردوگاه عین الحلوه واقع در جنوب لبنان شنیده شد، اعلام کرد در اثر این انفجار دو نفر مجروح شدند.

اردوگاه عین الحلوه در شهر صیدا واقع در جنوب لبنان قرار دارد که چند هفته قبل به دلیل اعتراض فلسطینی های ساکن آن به قانون جدید کار در لبنان صحنه ناآرامی بود.

سفیر هند: به مداخله بین‌المللی نیاز نداریم

سفیر هند در سازمان ملل پس از برگزاری نخستین جلسه شورای امنیت درباره کشمیر پس از حدود ۵۰ سال، از مداخله بین‌المللی در این مساله انتقاد کرد.

این جلسه به درخواست چین و پاکستان در پی لغو خود مختاری کشمیر از سوی هند و پشت درهای بسته برگزار شد.

سید اکبرالدین، سفیر هند در سازمان ملل پس از این نشست در مقر سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما به مداخله بین‌المللی نیاز نداریم تا به ما بگویند چگونه باید کشور خود را ادامه کنیم. کشورها بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکبرالدین محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت هند در کشمیر را "منطقی دانست و گفت، این محدودیت‌ها در حال کاهش هستند.

وی افزود: نظم عمومی برای حصول اطمینان از دموکراسی ضروری است.

ترامپ: تنها انتخاب مردم آمریکا من هستم

رئیس جمهور آمریکا در یک تجمع انتخاباتی مدعی شد، آمریکایی‌ها انتخابی بجز این که در انتخابات ۲۰۲۰ به او رای بدهند ندارند و اگر او در این انتخابات پیروز نشود همه مزیتهای اقتصادی آنها از بین خواهد رفت.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این اظهارات خود را در این تجمع در ضمن تحسین عملکرد خود در حوزه اقتصاد در دوره ریاست جمهوری‌اش مطرح کرد.

او مدعی شد: آمریکا اکنون بهترین اقتصاد را در دنیا دارد.

ترامپ در ادامه این ادعاهایش گفت، در صورتی که او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از رقیبش از حزب دموکرات شکست بخورد بازارها دچار فروپاشی خواهند شد.

وی در این سخنرانی خود که در منطقه منچستر در نیوهمپشایر آمریکا ایراد شد گفت: مخلص کلام این است که هر چند من می‌دانم شما من را دوست دارید و این اتاق جشن عشق‌ورزی به من است اما همینطور می‌دانم شما انتخاب دیگری بجز رای دادن به من ندارید. زیرا در غیر این صورت همه چیز از بین خواهد رفت و تلف خواهد شد.

وی افزود: بنابراین چه شما من را دوست داشته باشید و چه از من متنفر باشید مجبور هستید به من رای بدهید.

این حرفهای ترامپ مشابه با اظهاراتی است که او چند ساعت قبلتر در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیوجرسی مطرح کرده بود.

مرحله جدید حملات پهپادی یمن به عربستان

سخنگوی نظامی انصارالله یمن از حملات پهپادی جدید این جنبش به فرودگاه أبها عربستان خبر داد.

بر اساس گزارشی از سایت المسیره، یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد، یگان پهپادی ارتش با تعدادی پهپاد قاصف K۲ شب گذشته عملیات تهاجمی را علیه فرودگاه بین‌المللی أبها در عسیر صورت داد و این پهپادها به دقت و به صورت مستقیم به مواضع حساس برخورد کردند.

سریع خاطرنشان کرد که پروازها در این فرودگاه بین‌المللی متوقف شدند.

تظاهرات علیه ممنوعیت تظاهرات

صدها تن از مردم کشمیر به رغم ممنوعیت برگزاری تظاهرات، در اعتراض به سرکوب امنیتی دست به اعتراض زدند و با پلیس درگیر شدند.

 همزمان با اینکه دولت هند گفته وضعیت منطقه کشمیر را پیوسته بررسی می‌کند و محدودیت‌ها را طی چند روز آینده لغو خواهد کرد، صدها تن از معترضان کشمیر در اعتراض به اقدامات امنیتی نیروهای هند تظاهرات کردند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز برای نخستین بار در چند دهه اخیر برای رسیدگی به مساله جامو و کشمیر پشت درهای بسته نشستی برگزار کرد. سفیر پاکستان در سازمان ملل اظهار کرد، این جلسه نشان داد که "ممکن است مردم در این منطقه حبس شده باشند اما امروز صدایشان شنیده می‌شود".

تظاهرکنندگان پس از نماز جمعه در اعتراض به حضور گسترده نیروهای امنیتی، حکومت نظامی و قطعی امکانات ارتباطی به خیابان‌های سرینگر آمدند. آنان در بنرهایی که در دست داشتند، خواستار "توقف نسل‌کشی در کشمیر و بیداری جهان" شدند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی از این معترضان به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و با آن‌ها درگیر شدند که استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان را در پی داشت.

در همین حال، یک مقام ارشد هند در کشمیر تایید کرده است که محدودیت‌های اعمال شده در این منطقه کاهش خواهد یافت و مدارس بازگشایی و خطوط تلفن ثابت دوباره وصل خواهند شد.

وی افزود، ادارات دولتی به وضعیت کاری عادی بازگشته‌اند و ۱۲ منطقه از ۲۲ منطقه کشمیر تقریبا وضعیت عادی دارند.

ظریف در راه کویت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها با مقامات منطقه امروز (شنبه) راهی کویت می‌شود.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) و در ادامه رایزنی‌ها با مقامات منطقه خلیج فارس راهی کویت می‌شود.

روزنامه کویتی«القبس» دیروز جمعه در این باره اعلام کرد که ظریف در این سفر با مقامات سیاسی کویت دیدار و با «صباح الخالد» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور گفت‌وگوهای دوجانبه خواهد داشت.

بر این اساس وزیر امور خارجه ایران قرار است در این هفته نیز سفری به سه کشور اروپایی فنلاند، سوئد و نروژ داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه بیستم مرداد ماه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه رفت و در مدت دو روز حضورش در قطر با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود، ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات این روزهای منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. ظریف در پایان این سفر در گزارشی توئیتری این سفر را سازنده خواند و بار دیگر تأکید کرد که ملت‌های منطقه قادر به تضمین امنیت منطقه خلیج فارس هستند.

کد خبر 386103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.