توصیه‌های زندگی بهتر برای مبتلایان به کرون

کرون (Crohn's disease) یکی از بیماری‌های التهابی مزمن روده است که بخش‌های مختلف دستگاه گوارش، به ویژه بخش انتهایی روده باریک و قسمت ابتدایی روده بزرگ را درگیر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علت این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد رژیم غذایی، استرس، وراثت و سیستم ایمنی ضعیف در تشدید این بیماری نقش زیادی داشته باشد. در ادامه شما را با راهکارهایی برای بهبود سلامتی مبتلایان به بیماری کرون آشنا می‌کنیم:

 کاهش انقباضات شکمی

این انقباضات در هنگام حملات بیماری کرون مخصوصا پس از غذا خوردن امری شایع است. خوردن وعده‌های کوچک غذا هر سه تا چهار ساعت یکبار و پرهیز از مصرف گردو، مغزها، ذرت و پاپ کورن که باعث گرفتگی شکم در بعضی از  مبتلایان به کرون می‌شود، بعضی از راه‌های کاهش انقباضات شکمی است. همچنین مصرف داروهای ضد انقباض یا ضد اسهال، قبل از غذا و با تجویز پزشک نیز به رفع این علائم کمک می‌کند. در واقع حملات کرون برنامه زمانی مشخصی ندارند، بنابراین همراه داشتن یک جعبه لوازم اضطراری شامل دستمال مرطوب، ضدعفونی‌کننده دست، لباس زیر تمیز و کیسه فریزر مخصوص لباس‌های کثیف، اقدامی هوشمندانه است. 

 به دنیا آوردن کودک سالم

شانس بارداری زنان مبتلا به کرون در صورت فعال‌نبودن بیماری به اندازه سایر زنان است. انجام جراحی‌های اصلاحی مانند کولکتومی (عمل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی‌از کولون) مشکلات بیشتری برای بارداری ایجاد می‌کند. بهترین زمان بارداری حداقل سه تا شش ماه پس از بهبودی و ترک استروئیدها است. اکثر زنان مبتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت کرون و اولسروز تحت نظر پزشک، دوران بارداری سالمی خواهند داشت. این بیماری به احتمال زیاد در طول دوران بارداری فعال می‌ماند. در این حالت احتمال سقط یا به دنیا آمدن کودکی با وزن پایین بالا است. توصیه می‌شود زنان در حین بارداری یا شیردهی، از مصرف داروی "متوترکسات" خودداری کنند؛ زیرا می تواند به جنین آسیب جدی برساند.

ورزش‌کردن

یک تمرین ورزشی خوب، نه تنها تقویت‌ کننده حالات روانی است، بلکه بعضی از انواع آن ممکن است به کاهش علائم کرون کمک کنند. برای مثال شنا برای تسکین دردهای ناشی از کرون، ایروبیک برای خواب بهتر و تمرین با وزنه برای احساس خستگی کمتر و داشتن استخوان‌های قوی‌تر توصیه می‌شود. مبتلایان به این بیماری باید قبل از شروع برنامه تناسب اندام جدید با پزشک خود مشورت کنند.

پیشگیری از نفخ شکم

مصرف برخی غذاها باعث ایجاد نفخ یا بدتر شدن آن می‌شود. فیبر نامحلول موجود در میوه‌ها و سبزیجات، لاکتوز شیر و گلوتن (پروتئین موجود در گندم و جو) از عوامل بروز نفخ است. کاهش نفخ شکم به کنترل علائم بیماری کرون کمک می‌کند.

کد خبر 386079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.