همه‌پرسی اگر چیز بدی بود، در قانون اساسی نمی‌آمد

 رای دادگاه عالی جبل‌الطارق به آزادی نفتکش گریس ۱ ، اخطار همتی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به بانک‌های کشور و توضیحات رئیس دفتر جمهور در خصوص رفراندوم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه ۲۶ مرداد - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود را به اظهارات  رئیس دفتر رئیس جمهوری پیرامون همه‌پرسی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «رفراندوم اجماع می‌خواهد»  واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، در پاسخ به این سؤال که «ظاهراً رئیس جمهوری بر اصل برگزاری رفراندوم برای حل مشکلات و اختلافات اساسی تأکید دارند»، گفت: «رفراندوم موضوعی است که در قانون اساسی به صراحت بیان شده و مسأله منفی نیست. در گذشته هم رفراندوم برگزار کرده‌ایم. مهم این است مسیری را که قانون اساسی مشخص کرده همان طی شود و همه بخش‌های ذیربط، مجلس، دولت و مقام رهبری روی موضوعات مهم توافق کنند زیرا اصل رفراندوم چیز خوبی است.»واعظی درباره اینکه چرا برگزاری رفراندوم در کشور تابو شده است، بیان کرد: «هر آنچه در کشور در ۴۰ سال گذشته به دست آورده‌ایم نشأت گرفته از رأی مردم است. رفراندوم اگر چیز بدی بود در قانون اساسی نمی‌آمد. اینکه هرکس سلیقه خود را بخواهد به رفراندوم ربط دهد، بحث دیگری است.»
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه به‌رغم مخالفت‌ها، پافشاری رئیس جمهوری بر این امر چه هزینه‌هایی را برای وی دربر خواهد داشت، افزود: «رئیس جمهوری روی چیزی پافشاری نمی‌کند. رئیس جمهوری چیزی را دنبال می‌کند که اجماعی در کشور باشد، یعنی مجلس و دولت و مقام رهبری روی آن تأکید داشته باشند. رئیس جمهوری بنا ندارد یک خط جدایی از خط نظام و ارگان‌های مختلف و مردم داشته باشد. خصوصاً در این شرایط که سران سه قوه و همه نهادها و اعضای دولت وظیفه‌شان این است گام‌هایی که برمی‌دارند، در جهت ایجاد انسجام، همبستگی و صمیمیت بیشتر باشد، چیزی که دشمن را ناامید و توطئه‌های آن را خنثی می‌کند، همبستگی در داخل کشور است.»

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به بانک‌های کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «هشدار به بانک‌های متخلف» این روزنامه در ادامه از قول رییس کل بانک مرکزی  آورده است: دوره تخطی برخی از بانک‌ها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها به ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای برخی وام‌های خاص خصوصا به اشخاص و شرکت‌های مرتبط به سر آمد. وی افزود: بانک‌ها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد را با جدیت تمام پیگیری و اجرا کنند. رییس کل بانک مرکزی همچنین به اقدامات این بانک برای مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم‌های همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، به تدریج به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند. او خاطرنشان کرد: در این میان، طرح مباحثی مانند تأمین مالی دولت یا کمک به بانکها از طریق تحولات نرخ ارز، نه تنها براساس آمار بی‌اساس است، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است. همتی ادامه داد: بنده همچنان بر عهد و برنامه یک سال پیش خود مبنی بر صیانت از ذخایر بانک مرکزی پابرجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی رای دادگاه عالی جبل‌الطارق به آزادی نفتکش گریس ۱ اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشته است: « فرجام یک دزدی دریایی انگلیسی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: در حالی که امروز مهلت توقیف کشتی نفتکش گریس ۱ از سوی دادگاه جبل‌الطارق پایان می‌یافت، دولت محلی این منطقه که تحت قیمومیت بریتانیا قرار دارد، عصر پنجشنبه این ابر نفتکش حامل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران را آزاد کرد.این اقدام در حالی صورت گرفت که اواسط هفته گذشته برخی از منابع خبری با بررسی و رصد سایت‌های ردیابی کشتی از تغییر مسیر گریس ۱ به سمت مراکش و سپس دریای مدیترانه خبر داده بودندکه این اخبار پس از ساعتی از سوی دولت محلی جبل‌الطارق تکذیب شد.

همزمان با این اتفاق گفته شد که ایالات متحده پیش از آزادی این نفتکش، تلاش‌هایی را به منظور ممانعت از رفع توقیف گریس ۱ صورت داده بود، اما قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد که رای این دادگاه پیش از درخواست آمریکا صادر شده و علاوه بر این کشتی نفتکش، تمامی ۲۱ خدمه هندی آن نیز آزاد شده‌اند.در همین راستا و در حالی که تلاش‌های آمریکا برای رفع توقیف گریس ۱ به نتیجه‌ نرسید، مورگان اورتاکوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه این نفتکش به نیروهای سپاه پاسداران برای حمل نفت به سوریه کمک کرده است، تهدید کرد که با بی‌اعتنایی جبل‌الطارق به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، این کشور قصد دارد ویزای کارکنان این کشتی را باطل کند.

روزنامه آفتاب یزد، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات بهزاد نبوی نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب اختصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از او نوشته است: «اشکال اصلاح‌طلبان این است که بلند بلند فکر می‌کنند» این روزنامه از قول نبوی در ادامه توضیح داده است: در نهایت یک نظر حاکم می‌شود. متاسفانه همه ما «بلند» فکر می‌کنیم و مطالبی را که باید خودمان مطرح کنیم، بلند بلند می‌گوییم! به نظرم باید دیدگاه‌های دوستان در شورای عالی سیاست‌گذاری تبادل شوند و جمع‌بندی نهایی از آنجا بیرون بیاید.

بهزاد نبوی پیرامون رهبری جریان اصلاحات ادامه داد: در حال حاضر هم، رهبری اصلاح‌طلب‌ها رهبری فردی نیست، اما روی کاغذ رئیس دولت اصلاحات رهبر اصلاحات است. ایشان هیچ گاه نگفته که رهبر اصلاحات است. داشتن کاریزما موضوع متفاوتی است. اگر منِ نوعی صد بار «تکرار کنم» کسی به حرفم توجه نمی‌کند. ایشان یک بار تکرار می‌کنند، تمام لیستشان رای می‌آورد. اصلاح‌طلبان باید از این امتیاز حداکثر بهره را ببرند و این ربطی به رهبری فردی ندارد و رئیس دولت اصلاحات هم مدعی آن نیست. ما شورای عالی سیاست‌گذاری داریم که تمام احزاب اصلاح‌طلب شناخته شده و شخصیت‌های حقیقی اصلاح‌طلب از همه طیف‌ها در آن حضور دارند. این که کارایی‌اش کم یا زیاد است، بحث‌ دیگری است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود  به بررسی تازه‌ترین اطلاعات جمعیتی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «تابلوی جدید تقاضای مسکن» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: ترکیب جدید جمعیت ایران، تابلوی تقاضای آتی در بازار مسکن را به‌روز کرد. اطلاعات رسمی از آخرین آمارهای مربوط به میزان جمعیت و تعداد خانوار، حاوی ۶ نشانگر درباره ترکیب جمعیتی است که براساس آن می‌توان گفت: «پیر شدن» ایرانی‌ها در مسیر خلاف جهت رشد جمعیت «جوان» شتاب گرفته است. سرعت رشد جمعیت طی سه سال گذشته، نسبت به سال‌های ۹۰ تا ۹۵، کندتر شده است. ایران در حال حاضر ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که در قالب ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در کشور سکونت دارند. بیش از نیمی از جمعیت ایران را در حال حاضر، «میانسال» و «سالمند» تشکیل می‌دهد. اما از آنجا که میزان زاد و ولد در سال‌های اخیر و به‌خصوص سال گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرد و همه سناریوهای جمعیتی بر «کاهش شاخص رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰» اشتراک نظر دارد، برآورد می‌شود در ۱۴۳۰ از هر ۴ ایرانی، یک نفر حداقل ۶۰ سال سن داشته باشد. روند پیری جمعیت طی سال‌های پیش رو، بازار مسکن را با ۶ نوع دگرگونی مواجه می‌کند که مهم‌ترین آن «افت شدت تقاضا و تشدید گرایش به واحدهای کم‌متراژ» است. بر این اساس،‌ ساخت و ساز باید به سمت «الگوی مسکن سالمندان» تغییر کند.

کد خبر 386045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.