غذاهای مضر برای مبتلایان به تیروئید

افرادی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند باید از مصرف بعضی غذاها مانند فست فود، غذاهای فرآوری شده، گندم، سویا و سبزیجات چلیپایی دوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غده تیروئید در جلوی گردن انسان قرار دارد و مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است؛ اگر این غده بیش از مقدار طبیعی هورمون ترشح کند، پرکاری تیروئید و اگر کمتر از مقدار طبیعی هورمون ترشح کند، کم کاری تیروئید به وجود می‌آید. بیماری تیروئید عمدتا یک بیماری ژنتیکی است، اما عواملی مانند استرس، سموم محیط زیست و رژیم غذایی در ایجادآن بی‌تاثیر نیست. مصرف بعضی غذاها نیز این بیماری را وخیم‌تر می‌کند، در ادامه به بررسی بعضی مواد غذایی مضر برای مبتلایان به بیماری تیروئید می‌پردازیم:

فست فودها

غده تیروئید برای تولید هورمون T۳ و T۴ از ید موجود در غذاها استفاده می‌کند. در حقیقت،تیروئید تنها عضوی از بدن است که به ید نیاز دارد. فست فودها شامل مقدار زیادی نمک اما مقدار ناچیزی ید است، بنابراین مبتلایان به بیماری تیروئید باید از مصرف این نوع غذاها دوری کنند. همچنین چربی موجود در فست فود، مانع ترشح هورمون‌های تیروئیدی و جذب این هورمون از طریق داروهای جایگزین می‌شود.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده همانند فست فودها، حاوی مقدار زیادی سدیم بوده، اما مقدار نمک یددار موجود در آن بسیار کم است. بسیاری از محصولات، حتی مواد غذایی شیرین شامل مقدار زیادی سدیم است. متاسفانه مصرف بیش از حد سدیم، باعث بروز بیماری‌هایقلبی و فشار خون بالا می‌شود. به همین دلیل آماده‌کردن غذا در منزل همیشه بهترین گزینه است، زیرا می‌توان به مقدار لازم از نمک یددار برای پخت غذا استفاده کرد.

گندم

افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید از مصرف مواد غذایی که حاوی "گلوتن" است دوری کنند؛ گلوتن نوعی پروتئین است که در مواد غذایی مانند گندم، جو و غلات دیگر وجود دارد. مصرف این پروتئین باعث تحریک روده کوچک می‌شود، در نتیجه داروی جایگزین هورمون تیروئید، جذب نمی‌شود. نان، پاستا و برنج هم حاوی گلوتن است، اما این مواد غذایی سرشار از فیبر و مواد غذایی مفید دیگر بوده که به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند.

سویا

برخی افراد معتقد هستند سویا می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد، اما مصرف سویا می‌تواند تاثیرات منفی بر عملکرد غده تیروئید داشته باشد. افرادی که به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا هستند، باید از مصرف این ماده غذایی دوری کنند، زیرا سویا مانع جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن می‌شود. همچنین سویا سرشار از "فیتواستروژن" گیاهی است که مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهد.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم و کلم پیچ، مواد غذایی بسیار مفیدی محسوب می‌شود، زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی و ویتامین است، اما متاسفانه مصرف این نوع سبزیجات، تولید هورمون تیروئید و جذب ید را در غده تیروئید دچار مشکل می‌کند. بنابراین مبتلایان به بیماری تیروئید باید مصرف این نوع سبزیجات را محدود کنند؛ پختن این نوع سبزیجات می‌تواند اثر آن‌ها را بر غده تیروئید کاهش دهد.

کد خبر 385555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.