۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
علت ضعف عضلانی چیست؟

ضعف عضلانی به فقدان نیرو در عضلات گفته می‌شود، به طوری که ممکن است در این شرایط، ماهیچه‌ها به راحتی گذشته منقبض نشده یا حرکت نکند.

به گزارش ایمنا، بعضی شرایط پزشکی مزمن می‌تواند موجب از بین‌رفتن سریع‌تر عضلات یا احساس خستگی در فرد شود. در موارد دیگر، یک عفونت ممکن است دلیل ضعف عضلانی باشد. اگر فردی با بروز ناگهانی ضعف عضلانی، مواجه شد، باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کند. در ادامه شما را با مواردی که می‌تواند موجب ضعف عضلانی شود، آشنا می‌کنیم:

بیماری آدیسون

این بیماری به واسطه تولید ناکافی هورمون‌های کورتیزول و آلدوسترون توسط غدد آدرنال شکل می‌گیرد. افزون بر ضعف عضلانی، از دیگر علائم بیماری آدیسون می‌توان به خستگی مزمن، کاهش وزن، بی اشتهایی و معده درد اشاره کرد.

کم خونی

کم‌خونی به واسطه سطوح پایین هموگلوبین در جریان خون رخ می‌دهد. از علائم کم خونی می‌توان به سرگیجه، تنگی نفس، سردرد، سردی دست‌ها و پاها و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد.

سندرم خستگی مزمن

این شرایط به خستگی بی‌دلیل یا خستگی که پزشک نمی‌تواند به یک شرایط پزشکی ارتباط دهد، گفته می‌شود. سندرم خستگی مزمن به نام "آنسفالومیلیت میالژیک" نیز شناخته می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط، خستگی شدید و مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. از دیگر علائم آن می‌توان به ضعف عضلانی، درد، سرگیجه، و مشکلات در تمرکز اشاره کرد.

بی‌تعادلی‌الکترولیتی

الکترولیت‌ها به عملکرد درست عضلات، اعصاب، قلب، و مغز کمک می‌کند؛ تغییر در سطوح الکترولیت‌ها، مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، و منیزیم می‌تواند به ضعف عضلانی منجر شود. از اختلالات الکترولیتی می‌توان به هیپوکالمی یا فلج دوره‌ای هایپرکالمیک اشاره کرد.

دیابت

دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن توانایی تولید انسولین کافی را نداشته یا نمی‌تواند به درستی از انسولین تولیدی استفاده کند. این شرایط می‌تواند موجب آسیب عصبی شود که ممکن است به ضعف عضلانی منجر شود. دیابت می‌تواند به انواع مختلفی از علائم مرتبط با ضعف عضلانی نظیر سستی، اختلال در تحرک و خستگی منجر شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می‌تواند موجب ضعف و کرامپ های عضلانی شود. این علائم ممکن است به واسطه انجام ورزش و فعالیت بدنی تشدید شود. از دیگر علائم کم کاری تیروئید می‌توان به افزایش وزن، احساس سرما، خشکی پوست و مو، خستگی، دوره‌های قاعدگی نامنظم یا سنگین، ضربان قلب آهسته، مفصل و عضله درد، افسردگی یا اختلالات خلق و خو ، اشاره کرد.

بیماری‌های کلیوی

مشکلاتی که در عملکرد کلیه‌ها رخ می‌دهد می‌تواند موجب تولید و انباشت محصولات زائد متابولیک، مانند کراتینین در عضلات شود. این شرایط به گرفتگی و ضعف عضلانی منجر می‌شود.

منبع: عصر ایران

کد خبر 385362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.