امکان دسترسی آزادانه به فضای مجازی حق شهروندان است

«حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق شامل احترام به تنوع فرهنگی و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت مانند فیلترینگ، افت سرعت یا قطعی شبکه بدون مستند قانونی صریح ممنوع است».

به گزارش ایمنا، این قسمتی از ماده ۳۳ منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران است. فصل هشتم از این منشور با عنوان «حق دسترسی به فضای مجازی» به حقوق شهروندان ایرانی پیرامون حقوق دسترسی آزادانه به اطلاعات و ارتباطات، برخورداری آنها از مزایای دولت الکترونیک، امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی آن‌ها در فضای مجازی می‌پردازد. ماده ۳۳ این فصل به طور شفاف «ایجاد هرگونه محدودیت مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه؛ بدون مستند قانونی صریح» را ممنوع می‌داند.

مدت‌هاست فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، توییتر و تلگرام انتقادهای زیادی را نه‌تنها از طرف مردم که حتی از دید برخی دولتمردان و مسئولان به همراه داشته است. سال گذشته خارج کردن تلگرام از دسترس حواشی بسیاری به همراه داشت و پس از مدتی برخی از ناموفق بودن فیلترینگ این شبکه اجتماعی پرمخاطب صحبت کردند. برای مثال عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرده بود: «افرادی که بیش از همه مشتاق و پیشتاز فیلترینگ تلگرام بودند و برای اجرایی شدن این امر بر سر و سینه می‌زدند، دوباره فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی آغاز کرده اند؛ این در حالی است که تلگرام با پافشاری حضرات مسدود است». اواخر سال گذشته بود که خبرهایی مبنی بر فیلتر اینستاگرام هم به گوش می‌رسید. نماینده نزدیک جبهه پایداری اظهار کرده بود که وزیر ارتباطات به او گفته است اینستاگرام به زودی فیلتر می‌شود. اما محمدجواد آذری جهرمی در جواب او نوشت: «نظر یک نهاد، نظر «حاکمیت» نیست. هیچ «امر حاکمیتی» بر انسداد اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است». 

جمال‌الدین اعتباریان؛ هنرمند اصفهانی با خلق اثر زیر به انتقاد از وضعیت موجود پیرامون حق شهروندان برای دسترسی آزادانه به فضای مجازی پرداخته است. این کارتون پیش‌تر در چهلمین شماره هفته‌نامه طنز «خطشه» منتشر شده است.

کد خبر 385345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.