۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
به مناسبت روز خبرنگار

«مزار شریف سقوط کرد. ۱۷ مرداد ۱۳۷۷، اینجا کنسولگری ایران در مزار شریف است. من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم. گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شد. خبر فوری، فوری. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری هستند. به من بگویید چه وظیفه...»

به گزارش ایمنا، این آخرین پیام محمود صارمی؛ خبرنگار ایرنا، از سرکنسولگری ایران در افغانستان است. گزارش ناتمام از روزی که او به همراه هشت نفر دیگر از کارکنان سرکنسولگری ایران در مزار شریف توسط نیروهای گروه طالبان به شهادت رسیدند. شبه‌نظامیان مسلح طالبان در ۱۷ مردادماه ۱۳۷۷ به کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان حمله کردند. در این حمله تعدادی از دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری و محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا به شهادت رسیدند. صارمی تنها ایرانی آن جمع بود که بدون داشتن وابستگی سازمانی به وزارت خارجه دولت ایران و به عنوان خبرنگار در آنجا حضور داشت. از سرنوشت این ۹ ایرانی تا مدت‌ها خبری به دست نیامد، تا اینکه پیکرهای آن‌ها در گوری دسته‌جمعی، پشت خرابه‌های کنسولگری پیدا و ۲۲ شهریورماه ۱۳۷۷ به تهران منتقل و به خاک سپرده شدند. در نخستین سالگرد این رخداد، شورای فرهنگ عمومی به عنوان زیرمجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از مقام خبرنگاری «روز خبرنگار» نامید.

عالیه مظاهری؛ هنرمند اصفهانی با انتقاد از فشارها بر خبرنگاران، کارتون زیر را خلق کرده است. این اثر در شماره ۴۰ هفته‌نامه طنز الکترونیک «خطشه» که تاریخ انتشار مصادف با روز خبرنگار بود، به‌تازگی منتشر شده است.

کد خبر 385336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.