۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
سم زدایی بدن با گیاه رزماری

مصرف رزماری نقش مهمی در کاهش درد، تقویت حافظه، مبارزه با سرطان، کاهش التهابات و سم زدایی بدن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رزماری نه تنها طعم و بوی خاصی دارد، بلکه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. رزماری به عنوان طعم دهنده در پخت غذا به کار می‌رود. این گیاه دارای ترکیبات ارگانیک و مواد شیمیایی گیاهی مفید است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه مفید می‌پردازیم:

تقویت حافظه

تحقیقات اخیر محققان نشان داده است که مصرف رزماری نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و افزایش هوش و تمرکز دارد. همچنین مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که از آلزایمر یا زوال عقلی رنج می‎‌برند، بسیار موثر مفید است. مصرف رزماری از ابتلا به بیماری‌هایی شناختی جلوگیری می‌کند.

مبارزه با سرطان

رزماری دارای ترکیباتی با خاصیت ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند منگنز، کارنوسول، رزمارینیک و اسید کارنوزیک است. رزماری می‌تواند با بیماری‌هایی که تهدید کننده جان انسان‌ها است، مقابله کند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که مصرف رزماری با رشد سلول‌های سرطان‌های ریه، کبد، مثانه، پروستات، سینه، پانکراس و کولون مقابله و رشد آن‌ها را متوقف می‌کند.

تسکین درد

چندین سال است که مصرف موضعی رزماری، به عنوان یک مسکن طبیعی رواج دارد. ماساژ دادن قسمت گیجگاه یا بوییدن عطر رزماری می‌تواند نقش موثری در کاهش دردهای میگرنی داشته باشد. در طب سنتی از این گیاه برای درمان درد مفاصل، درد قاعدگی شدید و کمردرد استفاده می‌شود.

کاهش التهاب

کاهش التهاب باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین می‌شود. کارنوزول و کارنوزیک، دو نوع آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که در گیاه رزماری به مقدار زیاد وجود دارد؛ بنابراین می‌تواند التهابات مفاصل، عضلات و همچنین عروق خونی را کاهش دهد و باعث بهبود بیماری‌های آرتروز، نقرس و روماتیسم شود. این گیاه دارویی را می‌توان به صورت خوراکی و موضعی برای کاهش التهاب مصرف کرد.

سم زدایی بدن

مصرف رزماری باعث می‌شود که سموم بدن از طریق ادرار از بدن خارج شوند؛ بنابراین این گیاه خاصیت ادرارآور دارد و برای سم زدایی کلیه‌ها و درمان عفونت مجاری اداری مفید است. این گیاه می‌تواند با سم زدایی کبد نیز برای درمان کبد چرب مفید واقع شود. اگر رزماری به طور روزانه و مرتب مصرف شود، عوامل بیماری‌زا مانند نمک‌ها، سموم و حتی چربی‌های اضافی بدن همراه با آب خروجی ار بدن دفع می‌شود.

کد خبر 385315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.