احیای بافت تاریخی میانی شهر کاشان

کاشان_مدیر منطقه یک شهرداری کاشان با بیان اینکه این منطقه از شهرداری در هسته مرکزی و کانون فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی قرار دارد، گفت: مساحت بافت تاریخی این منطقه ۴۸۷ هکتار است و ابنیه و آثار تاریخی بسیاری که بخش مهمی از هویت فرهنگی مردم این شهر را تشکیل می‌دهد در آن واقع شده است.

محمدحسین واحدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان با اشاره به اجرای طرح مدیریت ترافیک در خیابان علوی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی گردشگری از طریق یک‌طرفه‌سازی عبور و مرور در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: حجم زیاد ترافیک در این محور با توجه به توسعه گردشگری و شهرت روزافزون خانه‌ها و ابنیه تاریخی به‌ویژه در سال‌های اخیر، ناراحتی اهالی و کسبه را به همراه داشت که در نهایت با تصمیم شورای ترافیک شهرستان، مدیریت تر افیک این محور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بهسازی این مسیر با نگاه ویژه به عابران پیاده و حضور گردشگران انجام می‌شود، اضافه کرد: طرحی از سوی مشاور در این خصوص ارائه شده که بعد از برگزاری مناقصه و عقد قرارداد، حداکثر ظر ف دو ماه آینده اجرا می‌شود.

واحدیان با تأکید بر ضرورت احیا و باززنده‌سازی بافت تاریخی شهری، تصریح کرد: توجه به نیازها و هویت فرهنگی از رویکردهای اصلی مدیریت شهری در کنار اقدامات عمرانی  است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری با کمک بخش خصوصی از همه ظرفیت‌ها و عناصر فرهنگی نهفته در بافت میانی شهر برای احیای بافت تاریخی استفاده می‌کند.

مدیر منطقه یک شهرداری کاشان با اشاره به وضعیت معابر در بافت تایخی مرکز شهر، یادآور شد: از سال گذشته استفاده از بلوک‌فرش و سنگ‌فرش به جای آسفالت در این معابر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵ هزار مترمربع بلوک‌فرش و سنگ‌فرش در معابر این منطقه مصرف شود.

واحدیان از مرمت و احیای آب‌انبارهای تاریخی در بافت میانی شهر کاشان خبر داد و افزود: پروژه احیای آب‌انبار دارکوب تا یک ماه آینده و آب‌انبارهای چهارباغ و خان نیز در آینده‌ای نزدیک با اختصاص ۱۵ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه بازار تاریخی کاشان در هویت فرهنگی این شهر و اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی آن، یادآور شد:  پایگاه پژوهشی بازار در سال گذشته متشکل از کارشناسان و اساتید دانشگاه و با محوریت مقاوم‌سازی این بنای تاریخی آغاز به کار کرد.

مدیر منطقه یک شهرداری کاشان ادامه داد: ایده کارشناسی در زمینه مقاوم‌سازی بازار تاریخی کاشان در نخستین گام با پژوهش و ارائه طرح از طرف دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان به صورت پایلوت در بازار زرگرها اجرا شد.

کد خبر 384722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.