ریزش صفرها برای عزیمت ریال به تومان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها تصویب حذف چهار صفر از پول ملی، قانونی شدن رمزارزها، سوخت‌گیری دو کشتی مانده در آب‌های برزیل، خبر از آغاز به کار بازار متشکل ارزی و اختصاص لاستیک با ارز دولتی به حمل و نقل کنندگان کالاهای اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از زمزمه‌های بیسار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی کشورمان بالاخره یک گام در راستای عملی شدن این حدس و گمان های چند ساله برداشته شد به طوری که هیئت دولت در جلسه اخیر خود به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

رخداد مهم دیگر در این هفته پایان دادن به اما و اگرهایاستخراج ارز دیجیتال در کشور بود زیرا دولت با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست.

افزون بر این، فعالیت مورد اشاره همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان از جمع آوری یک هزار و ۱۱۲ ماینر بیت کوین از شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: دستگاه های جمع آوری شده در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.

** مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان از جمع آوری یک هزار و ۱۱۲ ماینر بیت کوین از شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: دستگاه های جمع آوری شده در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.

** در دیدار رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با رییس کل بانک مرکزی، آخرین اقدامات و تست های انجام گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد؛ در این جلسه مقرر شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود.

همچنین عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد با شروع به کار این بازار شاهد شکل گیری نرخ واقعی و شفاف اسعار خارجی به صورت اسکناس باشیم.

** عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان به ایمنا گفت: قیمت فراتر از ۱۲ هزار تومان برای دلار معمولا به دلیل شوک‌های روانی است. نرخ طبیعی دلار بر اساس محاسبات انجام شده بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان است. نرخ فراتر از ۱۲ هزار تومان، معمولا به دلیل شوک‌های روانی مانند اخبار نامساعد (نه الزاما به وقوع پیوستن آن) است و شایعاتی که باعث ایجاد شوک شود.

هوشنگ شجری اظهار کرد: بخشی از نرخ ارز جنبه‌ پولی و مالی آن است که معمولا از نرخ تورم و مقایسه آن با کشورهای خارج محاسبه می شود. به طور کلی اگر تورم موجود در کشور بیشتر از تورم جهانی باشد ارزش پول ملی متناسب با آن کاهش یافته و سبب افزایش نرخ ارز می شود. اما بخشی از تغییرات نرخ ارز نیز مربوط به شوک‌های روانی است که ریشه‌های پولی و مالی ندارد ولی به دلیل انتظاراتی که در مردم به وجود می آورد خود به خود نرخ ارز را تغییر می‌دهد؛ شوکی که باعث به وجود آمدن انتظار تورمی در مردم می‌شود، اثر همان تورم را دارد. ضمن اینکه با حرکت به سمت آرامش نیز قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

** معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور بارگیری فرآورده های ویژه خود، اقدام به ساخت ۱۸ سکوی بارگیری نموده که تاکنون دو سکوی بارگیری فراورده های سبک به بهره برداری رسیده است.

حامد آرمان فر پیشرفت این پروزه را ۹۵ درصد عنوان و اظهار کرد: سکوها که با هدف بارگیری محصولاتی همچون لوب کات، آیزوریسایکل، انواع حلال ها، وکیوم باتوم (ته مانده برخ خلاء) طراحی و ساخته شده، در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار و با هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیاردتومان احداث گردیده است.

** رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس آبرو و حیثیت سازمان جنگل‌ها است، گفت: حفظ و توسعه پوشش گیاهی اولویت اول سازمان جنگل‌هاست و افکار عمومی سازمان جنگل‌ها را با جنگل‌هایش ارزیابی می‌کند.

** نایب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: تاثیر اخذ مالیات بر عایدی مسکن بسیار مهم‌تر از وضع مالیات برای خانه‌های خالی است. مالیات بر عایدی مسکن یا مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مهم‌ترین نقش را در کنترل قیمت مسکن بر عهده بگیرد.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های مسکونی خالی، اظهار کرد: تا زمانی که سامانه ملی املاک و اسکان کشور در وزارت راه و شهرسازی تشکیل نشود، نمی‌توانیم خانه‌های خالی را تشخیص دهیم و از آنها مالیات بگیریم.

** فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو با اشاره به اینکه تشکیل گروه‌های جهادی آبرسانی و برق‌رسانی در کشور به مراکز بسیج صنعت آب و برق ابلاغ شده است، گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی پنج بانک کشور موظف به پرداخت یکصدهزار وام ۵۰ میلیون تومانی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق محروم شده‌اند.

** یک کارشناس اقتصاد دیجیتال به ایمنا گفت: ایران با فرصت و ظرفیت ویژه ای در دنیای ارز های دیجیتال مواجه است و نباید آن را از دست بدهد. اگر ارز حاصل از استخراج بیت کوین مدیریت شود، می‌تواند بخش زیادی از تحریم‌ها را بی اثر کند.

** در این هفته استاندار اصفهان میزبان مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک رفاه کارگران بود.

سهمانی در این دیدار گفت: سیستم بانکی منابع محدودی دارد و در مقابل با انتظارات نامحدودی روبه‌رو است. نارضایتی از نظام بانکی کشور بیش از رضایتمندی‌ها است و کمبود منابع باعث شده ۹۰ درصد اقتصاد کشور در بازار پول باشد.

رضایی استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه از بانک رفاه انتظار داریم که به رونق تولید در اصفهان کمک کند، گفت: باید برای مشتریان خوش حساب در بانک تفاوت قائل شویم و تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیریم.

** مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با تاکید بر اینکه صدور قبوض کاغذی برای ۳۶ میلیون مشترک برق کشور از مهرماه امسال متوقف خواهد شد، گفت: در حال حاضر شماره تلفن همراه بیش از ۸۰ درصد مشترکان برق به‌منظور ارسال قبوض پیامکی و دیجیتال جمع‌آوری شده است.

** معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار تهران- آنکارا در ۱۶ مردادماه امسال خبر داد و گفت: پیش فروش بلیت قطار تهران- آنکارا از روز گذشته آغاز می‌شود.

** عده ای از کشاورزان روز شنبه -پنجم مردادماه- با تجمع مقابل نیروگاه اصفهان (نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد- درچه معروف به نیروگاه اصفهان) در حاشیه زاینده رود، نسبت به ساخت و ساز این نیروگاه در حریم و بستر رودخانه اعتراض و بخشی از دیوار احداث شده نیروگاه در بستر رودخانه را تخریب کردند.

**اختصاص لاستیک با ارز دولتی به رانندگان فعال در حوزه کالاهای اساسی؛ مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصمیم معاونت بازرگانی داخلی طرح ویژه تشویق رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل کالاهای اساسی اجرایی شد.

محمد قبله اظهار کرد: در قالب این طرح که با هدف سرعت بخشی به تخلیه کالاهای اساسی وارداتی از گمرکات اجرایی می شود، مقرر است خودروهای فعال در این حوزه با نرخ مصوب،لاستیک سنگین دریافت نمایند.

** معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه بهار امسال بیش از ۹۰ درصد بندهای آبخیزداری آبگیری شد، به ایمنا گفت: امسال ۵۵ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در اصفهان اختصاص یافته است.

** مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام اینکه از میان ۶۰۹ دشت کشور هم اکنون ۴۰۵ دشت دارای وضعیت ممنوعه است، گفت: از این ۴۰۵ دشت ممنوعه، ۱۳۵ مورد دارای شرایط حادتری است که با اُفت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه است.

محمدعلی مصطفوی عنوان کرد: بر اساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب در این مناطق میان تخلیه و تغذیه دشت توازن برقرار نیست و میزان بهره‌برداری بیشتر از پتانسیل موجود است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد پتانسیل منابع آب زیرزمینی کشور در دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است، گفت: در میان ۴۰۵ دشت ممنوعه کشور حدود ۱۳۵ دشت دارای شرایط حادتری بوده که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه هستند و به عنوان دشت ممنوعه شناخته می‌شوند.

** رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تعمیق تدریجی سامانه نیما گفت: از مردادماه سال گذشته تا کنون معادل ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است.

** سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: نقشههای ناوبری هوایی یکی از نیازمندیهای صنعت هوانوردی است که برای تولید آن به فناوری بالا نیاز است.

احمد کاوه‌فیروز در حاشیه مراسم بهرهبرداری از سامانه نقشههای ناوبری هوایی در مقیاس ۵۰۰ هزار (TPC)، اظهار کرد: با تهیه این سامانه، نقشههای هوانوردی کشور پس از ۴۰ سال و با وجود تحریمها، بهروزرسانی شده است.

وی افزود: این نقشهها دارای توپوگرافی و اطلاعات هوانوردی است که در تضمین سرعت، کیفیت و دقت وارسی پرواز و نیز تامین هرچه بیشتر ایمنی نقش بسزایی دارد.

** ۱۷ نیروگاه بزرگ برق‌آبی در حال‌حاضر با ظرفیت سه هزار و ۷۲۵ مگاوات در کشور در دست اجراست که پس از تکمیل این واحدها سالانه به طور متوسط هفت هزار و ۸۸۳ گیگاوات ساعت تولید انرژی خواهند داشت.

**رییس هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران با اشاره به ضرورت تهیه و تولید یک ارز دیجیتال بومی، گفت: دلایل متعددی برای تهیه و تولید رمزارز و بلاکچین بومی وجود دارد.

سپهر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هزینه ثبت تراکنش در بلاکچین‌هایی (Blockchain) که نیاز به پرداخت با ارزهای خارجی دارند بسیار بالاتر از بلاکچین‌های بومی است.

** یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: آینده بازار خودرو هنوز معلوم نیست، این بازار منتظر تثبیت قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است زیرا نبود نوسان در نرخ دلار، ثبات را برای بازار خودرو به همراه می‌آورد بنابراین دولت می‌تواند با مدیریت بازار ارز قیمت خودرو را کنترل کند.

یاور رضایی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به نوسانات اخیر قیمت خودرو در بازار، اظهار کرد: شدیدترین نوسانات دهه گذشته مربوط به قیمت خودرو بوده و خودروسازان بیشترین منفعت را از نوسانات اخیر این بازار کسب کرده‌اند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ ادعا می کنند هنوز به میزان قابل توجهی بدهکاری به قطعه سازان دارند.

** مدیرکل حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌نامه‌ای به مدیران کل استانی این سازمان نرخ شاخص حمل بر اساس تن‌- کیلومتر بروز رسانی شده را ۱۴۰۰ ریال اعلام کرد و خواستار متوازن سازی نرخ حمل مسیرها بر اساس این شاخص شد.

کد خبر 384497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.