مساح: به دنبال گسترش فرهنگ سفر هستیم

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان با تاکید بر فرهنگ سفر هدف گفت: برنامه هایی که برگزار می شود با هدف فرهنگسازی سفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارگاه زندگی در سفر "زندگی در سفر، اولین کارگاه سفر و گردشگری" با شعار "چگونه ارزان و حرفه ای سفر کنیم عصر روز پنجشنبه _ نهم مرداماه_ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان در این نشست گفت: به تمام شهرداری های کلانشهرهای ایران از جمله اصفهان ابلاغی مبنی بر وجود اداره گردشگری شده است. محدوده فعالیت شهرداری ها داخل شهرها هستند و اقدامات شهرداری نمی تواند با ارگان های دیگر از نظر وسعت قابل قیاس باشد، اما شهرداری در بحث های اجرایی بسیار کارآمد است.

علیرضا مساح ادامه داد: تلاش بر این است که این اداره موازی کاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نداشته باشد. به همین دلیل در جلسات و برنامه هایی که برگزار می شود با هدف فرهنگسازی سفر است. به دنبال گسترش فرهنگ گردشگری هستیم. این کارها بر اساس سند گردشگری اصفهان در افق ۱۴۰۴ انجام می شود که اداره گردشگری شهرداری اصفهان موظف به پیشبرد اهداف با نگاه به آن است. سند دیگر نیز به نام "اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" وجود دارد که در سال آینده میلادی اجرا خواهد شد.

وی در پایان افزود: تمام تلاش ها برای توسعه گردشگری نیاز به همراهی مردم و تمام ذی نفعان است. برای گرفتن نتیجه خوب در گردشگری نیاز به همکاری همه دستگاه ها در کنار مردم است.

زندگی من در سفر است

سید وحید منافی نیز در ادامه این نشست درباره اینکه چگونه سفرهای خود را آغاز کرده گفت: زندگی من در جاده است، سفر زیاد می روم و بیشتر این سفرها هم به صورت هیچهایک بوده است. آغاز ماجراجویی های من با سفر پدربزرگم در ۶۰ سال پیش به مکه بود، او روزی تصمیم به سفر به مکه می گیرد با انواع و اقسام احشام و وسایل نقلیه خود را به مکه می رساند. خاطرات این سفر باعث شد تا به سفر و گردش علاقه مند بشم.

وی با تشریح اهمیت سفر خاطر نشان کرد: انسان باید به سمت رویاهای خود برود و آنطوری که دوست دارد زندگی کند. شک، بسیاری از رویاهای انسان را از بین برده است. باید برای هدف جنگید و ادامه داد، سفر رویای آدمی است که باید آن را با جان و دل بخواهیم.

منافی با بیان این که "چهارچوب ها را باید شکست" خاطرنشان کرد: افرادی که زیاد سفر می کنند به دنبال مرزهایی هستند که آن ها را بشکنند. سفری بدون برنامه ریزی و مطالعه به هند داشتم، فقط گذاشتم سفر مرا جلو ببرد و یک ماه در هند سفر کردم. باید خود را دست جاده سپرد، بسیاری از اوقات در هیچ جا به مقصد خاصی فکر نمی کنم و اولین خودرویی که ایستاد با او می روم به هر کجا که می رود.

منافی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر امنیت سفر اظهار کرد: یکی از علایق من سفر به کشورهای جنگ زده است. دوبار به عراق سفر کردم مردم در این کشورها مردم بی دغدغه در حال زندگی بودند در حالی که هر لحظه ممکن بود بمبی بر سرشان خراب شود. اگر از مرگ بترسی از زندگی نیز خواهی ترسید؛ در سفر نیز نباید ترسید.

وی افزود: سفر کردن باعث می شود که آدم ها با حوصله شوند. هیچ وقت در سفر و زندگی نباید دنبال شرایط ایده آل باشیم، مثلا بگوییم وقتی که زبان خارجی ام خوب شد یا پول زیاد داشتم به سفر بروم. البته نیاز است که برخی از الزامات را همراه داشته باشیم.

منافی در ادامه با اشاره به هزینه های سفر تاکید کرد: هزینه سفر به سه بخش عمده جابجایی، اقامت و خوراک تقسیم می شود. در بحث جابجایی بین جاده ای با هیچهایت هزینه ها رایگان می شود، در درون شهر نیز با استفاده از حمل و نقل عمومی و البته پیاده روی می تواند هزینه ها بسیار کاهش دهد.

منافی ادامه داد: در اقامت نیز با استفاده از کاوچ سرفینگ و کمپ می توان سفر ارزانی داشت. هاستل نیز اقامت خوب و کم هزینه ای خواهد بود. در خوراک نیز می توان با استفاده از آشپزخانه هاستل یا خانه ای که میزبان شما در کاوچ سرفینگ می شود و آشپزی هزینه ها را کاهش داد.

وی با اشاره به کار در سفر تصریح کرد: در سفر حتی با انجام کارهایی می توان پول هم در آورد. مهم ترین و پردرآمد ترین این کارها تولید محتوا در سفر یا به اصطلاح "بلاگری" است. با کارهایی چون ساز زدن و فروش صنایع دستی نیز می شود درآمد داشت.

کد خبر 384493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.