۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مزایای نوشیدن چای و قهوه چیست؟

آنتی‌اکسیدان‌هایی در چای و قهوه وجود دارد که نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد و مقابله با رادیکال‌های آزاد بازی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چای و قهوه از لذت‌بخش‌ترین نوشیدنی‌های جهان محسوب می‌شود؛ در هر دو نوشیدنی  ترکیباتی وجود دارد که به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند. در ادامه با بعضی مزایای نوشیدن چای و قهوه آشنا می‌شویم: 

تهیه چای و قهوه

دانه‌های قهوه روی درختانی گلدار رشد می‌کند که در بیش از ۵۰ کشور جهان یافت می‌شود. این دانه‌ها بسته به محل زندگی افراد و سلیقه آن‌ها، بو داده و آسیاب می‌شود و سپس به روش‌های مختلفی مانند جوشاندن، دم‌کردن، بخار دادن یا غوطه‌ور شدن در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بیش از دو سوم مردم جهان چای را به عنوان نوشیدنی مورد علاقه خود مصرف می‌کنند. این گیاه از برگ‌های بوته‌ای به نام  "Camellia sinensis"تهیه می‌شود. برگ‌های چای معمولا در آب جوش ریخته می‌شود و پس از دم‌کشیدن به صورت داغ یا سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 تفاوت بین چای سبز و سیاه چیست؟

تولیدکنندگان چای برگ‌های این گیاه را خشک و خرد می‌کنند تا روغن آن‌ استخراج شود. سپس بسته به نوع چای مورد نظر مدتی آن‌ها را در معرض هوا قرار می‌دهند. این فرایند تخمیر نامیده می‌شود که یک واکنش شیمیایی است وبر طعم برگ‌ها تأثیر می‌گذارد و رنگ آن‌ها را قهوه‌ای می‌کند. هر چقدر برگ‌ها به مدت طولانی‌تری در معرض هوا قرار بگیرد، کافئین بیشتری در آن‌ها ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که چای سبز به هیچ وجه تخمیر نشده‌ است؛ به همین دلیل تقریباً هیچ کافئینی ندارد. 

رادیکال‌های آزاد

این مواد شیمیایی به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و منجر به بیماری و ناخوشی می‌شود. بدن افراد هنگام تبدیل بعضی غذاها به انرژی و در زمان آسیب نور خورشید به پوست، این رادیکال‌ها را آزاد می‌کند. چای و قهوه به دلیل وجود مواد شیمیایی با نام آنتی‌اکسیدان در خود، به بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

دیابت نوع ۲

مصرف هر دو نوشیدنی چای و قهوه با کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم مرتبط است، زیرا این نوشیدنی‌ها در نحوه استفاده بدن از قند خون به‌عنوان سوخت، تأثیر می‌گذارد. قهوه دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به پایین نگه‌داشتن و پایداری قند خون که چالش اصلی دیابت است کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای نیز ممکن است به فرآوری قند خون توسط بدن کمک کند.

بیماری پارکینسون

مصرف قهوه و چای ممکن است در مقابله با این بیماری جدی که به سلول‌های عصبی مغز حمله کرده و تحرک را دشوار می‌کند نقش داشته باشد. برخی مطالعات حاکی است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند علائم اولیه پارکینسون را کاهش دهد. بعضی تحقیقات دیگر نشان می‌دهد نوشیدن قهوه و چای به محافظت از مغز در برابر بیماری پارکینسون کمک می‌کند.

بیماری‌های قلبی

پزشکان زمانی تصور می‌کردند که افراد مبتلا به این بیماری‌ها باید مصرف چای و قهوه را به دلیل کافئین موجود در آن‌ها کاهش دهند، اما امروزه به نظر می‌رسد که مصرف این دو نوشیدنی افراد را در برابر امراض قلبی محافظت می‌کند. طبق یافته‌های یک مطالعه جدید در عروق خون‌رسانی افرادی که روزانه سه تا پنج لیوان قهوه می‌نوشند کلسیم به نسبت کمتری رسوب می‌کند؛ این امر به معنای احتمال ابتلای کمتر به بیماری‌های قلبی است.

کد خبر 384424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.