افزایش جمعیت زاغی نگران کننده نیست

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: افزایش جمعیت زاغی در اصفهان نگران کننده نیست، زیرا چرخه طبیعت قابلیت خود کنترلی دارد و به مرور اثرات رقابتی این گونه بر دیگر گونه های زیستی از جمله گنجشکسانان کمتر می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال های اخیر جمعیت زاغی در شهر اصفهان و دیگر شهرها به حدی زیاد شده که امکان زیست را از سایر گونه های پرندگان از جمله گنجشک ها گرفته است. در برخی موارد دیده شده که زاغی ها به زور لانه سایر پرندگان را تخریب و تصاحب کرده و جوجه های آنها را زنده خواری و تلف می کنند.

به گفته برخی صاحب نظران افزایش جمعیت زاغی یکی از دلایل کاهش جمعیت گنجشکسانان و سایر پرندگان کوچک در منطقه است از سوی دیگر افزایش جمعیت زاغی ها سبب نگرانی برخی از شهروندان شده  تا جایی که متاسفانه برخی برای از بین بردن این گونه زیستی تلاش می کنند این در حالی است که از نظر مسئولان محیط زیست افزایش جمعیت زاغی ها طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

در همین ارتباط  حسین اکبری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:وقتی یک گونه زیستی زیستگاه امن و منابع غذایی خوبی در دسترس دارد، افزایش جمعیت، طبیعی است. 

وی افزود: زاغی با نام علمی (pica pica ) گونه ای از خانواده کلاغان و همه چیز خوار است که از منابع غذایی گیاهی، گوشتی و پرتئینی تغذیه می کند. زاغی قابلیت سازگاری با همه گونه های طبیعی در محیط های شهری و روستایی را دارد و گونه ای است که می تواند با رقابت بر سر مواد غذایی، نسبت به گونه های دیگر غالب و برنده باشد و به نوعی یک رقیب موثر برای سایر گونه های پرندگان است.

اکبری ادامه داد: برخی ها از زاغی به عنوان آفت یاد می کنند چرا که وجود آن در مزارع می تواند به صورت جزئی بر محصولات کشاورزی تاثیر داشته باشد. 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: افزایش جمعیت زاغی در اصفهان مسئله ای نگران کننده نیست زیرا چرخه های طبیعت قابلیت خود کنترلی دارد و نیاز به دخالت انسان برای کنترل این گونه زیستی نیست. 

وی اظهار کرد: در چرخه طبیعت سایر گونه های زیستی در رقابت با زاغی خودشان را با محیط سازگار می کنند و به مرور اثرات رقابتی این گونه بر گونه های دیگر مانند گنجشکسانان، کبوترها ودیگر گونه ها کمتر می شود براین اساس هرگونه دستکاری در طبیعت به صلاح نیست. 

به گزارش ایمنا، زاغی‌ها با نام علمی (pica pica) پیکاپیکا یا زاغی اوراسیایی، گونه ای از خانواده کلاغان هستند که بیشتر در اروپا، آسیا و شمال غرب آفریقا زندگی زیست می کنند، طول بدن زاغی حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر است که بیش از نیمی از آن دم بلند این پرنده است. پرهای شانه، پهلوها و شکم آن سفید و بقیه پر و بال هایش با جلای آبی، سبز و ارغوانی است. همه چیزخوار است اما غذاهای گوشتی را بر گیاهی ترجیح می دهد. این گونه زیستی تا وقتی آزار داده نشود از انسان دوری نمی کند و یکی از باهوشترین جانواران به حساب می آید و تنها جانور غیرپستانداری است که می تواند تصویر خود را در آینه تشخیص دهد. 

کد خبر 384029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.