تلاش برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی "جاده ابریشم ایران" در همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به برگزاری نشست جاده ابریشم در مهرماه امسال به میزبانی همدان، گفت: متاسفانه دبیرخانه دائمی جاده ابریشم راه‌اندازی نشده است که انتظار می‌رود با حمایت‌های دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران بتوانیم این دبیرخانه دائمی را در همدان راه‌اندازی کنیم.

به گزارش ایمنا، علی فتحی هدف از برگزاری نشست جاده ابریشم در مناطق مختلف را بازیابی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی آن دانست و اظهار کرد: جاده ابریشم، یکی از راه‌های اصلی و مهم بازرگانی در قاره آسیا است که ملل و تمدن‌های مختلف بر سر راه خود را به هم پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: در کتاب‌های تاریخی آمده که یک جغرافیدان آلمانی برای نخستین‌بار در سال ۱۸۷۷ به این جاده تجاری، نام "ابریشم" را داده است که حدود یک هزار و ۷۰۰ سال جزء بزرگترین مسیرهای تجاری در دنیا محسوب می‌شد چراکه شبکه‌ای از راه‌های تجاری در این مسیر وجود داشت و چین و اروپا را از قرن سوم پیش از میلاد به هم وصل می‌کرد.

فتحی افزود: این جاده افسانه‌ای از جنوب آسیا، شمال آفریقا و قاره اروپا برای تبادل کالاها و در پی آن فرهنگ‌ها، گذر می‌کرده است؛ البته طی نشستی در سال ۲۰۱۷ با حضور مقامات آسیایی و اروپایی، جاده ابریشم جدید کلید خورد که بیشترین بودجه بازآفرینی جاده ابریشم هم متعلق به کشور چین است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان تصریح کرد: انتظار می‌رود آثار تاریخی شهر در قالب کتابچه به زبان لاتین برای معرفی بیشتر و بهتر همدان در نظر گرفته شود تا از ظرفیت حضور نمایندگان این کشورها به عنوان سفیران فرهنگی و گردشگری برای معرفی همدان بهره‌مند شویم.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود در زمان‌های مناسب و به منظور برقراری ارتباطات بیشتر، شهردارانی که در مسیر جاده ابرایشم ایران قرار دارند، در همدان گرد هم آیند تا از این فرصت مناسب، برای معرفی همدان، بهره‌ بگیریم.

فتحی با تاکید بر اینکه نشان‌سازی در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در ایران تنها نام دو شهر رشت به عنوان شاخص خوراکی و اصفهان هم به عنوان شاخص و نشان صنایع دستی در یونسکو به ثبت رسیده است که پیشنهاد داریم همدان هم با توجه به وجود آرامگاه بوعلی سینا و خدمات او در عرصه درمان بیماری‌ها با داروهای گیاهی، به عنوان نشان داروهای گیاهی در یونسکو ثبت شود؛ البته حوزه‌های برجسته سلامت و دانشگاهی شهر همدان هم در قالب پیشنهاد برای ثبت در یونسکو، مطرح شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با تاکید بر پیگیری ویژه به منظور ثبت جهانی آثار باستانی همدان، اظهار کرد: روند تشکیل پرونده و بررسی و ثبت آن، زمان‌بر خواهد بود؛ از این‌رو پیشنهاد شد اقدامات اولیه برای طرح پیشنهادات آثار معروف همدان به منظور بازدید و رفع ایرادات ممکن در راستای ثبت جهانی این آثار تاریخی انجام شود تا همدان به عنوان مقصد و هدف گردشگری دنیا واقع شود.

وی افزود: البته پرونده چند قنات همدان در نوبت ثبت جهانی است که قنات قاسم‌آباد هم به عنوان پیشنهاد و خارج از نوبت، ضمیمه این پرونده‌ها شود تا این مهم نیز هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود.

کد خبر 383784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.