راه حل درمان فشارخون زنان باردار/ درمان خون دماغ را بشناسید

چند توصیه برای مراقبت از کلیه‌ها، بهترین درمان برای خون دماغی، زیر بنای مشکلات پیوند عضو در ایران، راه حل درمان فشارخون برای زنان باردار و هشدار وزارت بهداشت درباره کاهش مصرف لبنیات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، گفت: زمان رضایت گرفتن از خانواده بیمار متوفی برای پیوند عضو، همچنان بالا است.

مهدی شادنوش، اظهار کرد:آمار بالای ۶۰۰۰ پیوند کبد در کشور و بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در ۳۳ مرکز کشور نشان از تلاش تیم‌های پیوند و متخصصان کشور است که سبب شده ایران جز کشورهای پیشتاز در این زمینه باشد و در جایگاه اول منطقه قرار گیرد.

وی در خصوص هزینه‌های پیوند در سال‌های گذشته، گفت: تا سال ۵۸ حدود ۸۰ پیوند کلیه در کشور اتفاق افتاد بعد از آن به دلیل مسائل جنگ و دفاع مقدس امکان مدیریت پیوند نبود و بیماران برای پیوند به خارج از کشور اعزام می‌شدند. پیوند در گذشته حدود ۳۰ هزار پوند هزینه در برداشت و برای هر یک از اعزام‌ها، هزینه زیادی به خزانه دولت وارد می‌شد.

شادنوش افزود: در یک دوره پنج ساله هزینه دیالیز با رقم‌های ارزی در سال ۹۷ چیزی حدود ۳۵۰ میلیون تومان برآورد شده است. در حالی که یک پیوند کلیه علاوه بر اینکه فرد را به زندگی عادی بر می‌گرداند هزینه کمتری دارد. کل هزینه پیوند در یک دوره ۵ ساله ۵۰ میلیون برآورد شده است یعنی هزینه یک پیوند یک هفتم هزینه‌های دیالیز است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: در امر پیوند برخلاف دیگر امور سلامت که نیازمند بیمار، درمانگر و مرکز درمانی است، یک رأس مهم دیگر به عنوان فرهنگ وجود دارد فرهنگ، ۵۰ درصد فعالیت‌های پیوند را شامل می‌شود تا زمانی که فرهنگ اهدا وجود نداشته باشد اتفاقی نخواهد افتاد.

شادنوش تاکید کرد: وقتی از اهمیت ۵۰ درصدی فرهنگ صحبت می‌شود اهمیت حضور مددکاران اجتماعی در این حوزه بیش از پیش نمایان می‌شود که چه نقش بزرگی را در امر پیوند می‌توانند ایفا کنند.

وی افزود: در ۱۹ سال گذشته که پیوند، ساختار یافته و منسجم شده است، ما شاهد رشد ۶۰ برابری در اهدا بوده ایم. شاخص pmp تعداد پیوند به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است و این شاخص در جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به صورت مطلوب ۳۰ و به صورت ایده‌آل ۴۸ خواهد بود. این شاخص در سال ۹۷، ۱۱.۵ بوده که نشان می‌دهد رشد ۶۰ برابری چندان قابل قبول نیست چون رشد فرهنگی کمتری نسبت به دنیا در این زمینه داشته ایم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، ادامه داد: بیش از ۷۰۰۰ اهدای عضو تا پایان سال ۹۶ اتفاق افتاده که ایران را در دنیا به رتبه ۲۶ ارتقا داده است.

وی تصریح کرد: در کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی سالیانه حدود ۱۶ هزار تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد. که نیمی از این موارد دچار مرگ مغزی شده و حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از آنها امکان اهدا پیدا می‌کنند. ولی متأسفانه در سال ۹۷ کمتر از هزار مورد اهدا صورت گرفته است.

شادنوش با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار وجود دارند، گفت: این انتظار یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. اگر اهدا کنندگان چهار عضو یعنی دو کلیه، یک کبد و یک قلب اهدا کنند در کمترین میزان حدود ۱۰ هزار نفر در یک سال نجات پیدا می‌کنند و ما بعد از دو سال دیگر لیست انتظاری نخواهیم داشت.

وی گفت: زیربنای همه مشکلات پیوند، فرهنگ است. در بسیاری از کشورها پیشرفته که در حوزه اهدای عضو فرهنگ سازی گسترده‌ای انجام شده است، میانگین زمان رضایت گیری از خانواده‌ها، ۴ تا ۶ دقیقه محاسبه شده است، چرا که در این کشورها، خانواده‌ها از قبل، اطلاعات صحیح و لازم در خصوص مرگ مغزی و اهدای عضو را کسب کرده اند. اما در ایران برای اینکه خانواده‌ای راضی به اهدای عضو شود، زمان رضایت گرفتن بین ۶ تا ۹۰ ساعت به طول می‌انجامد.

چند توصیه برای مراقبت از کلیه‌ها

بیماری‌های کلیوی گاهی ممکن است منجر به از کار افتادگی کامل کلیه‌ها شوند و پیامدهای جدی به دنبال داشته باشند در حالی که می‌توان تنها با چند تغییر ساده و کوچک در رژیم غذایی روزانه، سلامت این عضو حیاتی و مهم را بهبود بخشید.

برای این منظور کافی است برخی از مواد غذایی را از رژیم روزانه خود حذف و برخی دیگر را به آن اضافه کنید.

کلیه‌ها، خون را تصفیه و مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند. این عضو حیاتی همچنین به کنترل تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند.

هر کلیه دارای تعداد بسیار زیادی فیلترهای بسیار ظریف و کوچک است که مداوم در حال پاکسازی بدن هستند و به همین خاطر اگر این عضو حیاتی نتواند به درستی کار کند، کل بدن با مشکل جدی مواجه می‌شود و تعادل مایعات بدن به هم می‌خورد

برخی از عادت‌ها و مواد غذایی در کاهش عملکرد مطلوب کلیه‌ نقش دارند و در صورتی که هر گونه اختلال در عملکرد کلیه‌ها، بدون درمان رها شود می‌تواند به ازکارافتادگی کامل این عضو حیاتی منتهی گردد.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری کلیوی

در این مقاله به نقل از سایت تخصصی "ان دی تی وی" به برخی از تغییرات ساده در رژیم غذایی اشاره شده که می‌توان با دنبال کردن آنها، سلامت کلیه‌ها را تا مدت زمانی طولانی تضمین کرد.

-
حذف سودا و نوشابه‌های گازدار از برنامه غذایی

نوشابه های گازدار به شکل‌های مختلف به بدن شما آسیب وارد می کنند. این نوشابه‌ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند که اگرچه مصرف آنها موقتا منجر به افزایش سطح انرژی می‌شود اما در بلندمدت آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند. سودا همچنین نوشیدنی مضری برای کلیه‌ها محسوب می شود. به جای آن می‌توانید از شربت آبلیموی تازه یا آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی سالم و مطبوع استفاده کنید.

-
کنترل مصرف نمک

میزان نمک مصرفی روزانه خود را کنترل کنید. مصرف زیاد سدیم یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌ها و مشکلات کلیوی است و به همین دلیل به بیماران کلیوی توصیه می‌شود که فورا مقدار مصرف روزانه نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهند یا آن را حذف کنند. اگر می خواهید تمام طول عمر کلیه‌های سالم داشته باشید توصیه می شود که همواره به میزان متعادلی نمک مصرف کنید و بهتر است نمکدان را از سر سفره بردارید

-
حذف مواد غذایی فرآوری شده

این دسته از مواد غذایی به هر شکل برای سلامتی مضر هستند. اگر ناچار شوید از غذای خانگی دست کشیده و به غذاهای آماده وابسته شوید، ‌ سلامت خود را از جنبه های مختلف به خطر می‌اندازید. غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی های ناسالم و نمک هستند و مصرف مداوم آنها برای سلامت قلب، دستگاه گوارش و همچنین کلیه‌ها بسیار مضر است.

-
نوشیدن مایعات بیشتر

یکی از شاخص‌های تعیین کننده برای سلامت کلیه، نوشیدن حجم بیشتری از مایعات سالم در طول روز است. آب به پاکسازی بدن از مواد سمی کمک می کند و همچنین افزایش مصرف مایعات سالم و طبیعی به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی است.

-
مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها 

میوه و سبزی از جمله سالم ترین انتخاب غذایی برای تمام افراد هستند که می‌توان به برنامه غذایی روزانه اضافه کرد. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از املاح و ریزمغذی‌های حیاتی برای بدن از جمله کلیه‌ها هستند و برخی از انواع مفیدتر آنها برای کلیه عبارتند از گل کلم، بلوبری، انگور، سیر، کلم، فلفل، پیاز، تربچه، ذغال اخته و آناناس.

بهترین درمان برای زمانی‌که خون‌ دماغ می‌شویم

این مشکل در میان افراد مسن و به‌خصوص زنان مسن که یائسگی موجب جمع شدن و خشک شدن بافت‌های بدن ازجمله مخاط بینی می‌شود، رایج‌تر است.

طی ۴۸ ساعت ۵ بار خون‌ دماغ شده‌ام. البته قبلاً هم سابقه داشته‌ام ولی نه تا این حد. لطفاً در رابطه با این مشکل من را راهنمایی کنید.
سطح داخلی بینی حاوی صدها مویرگ خونی است که مقدار زیادی از خون بدن از طریق این مویرگ‌ها در بینی نیز در حال گردش است. این مویرگ‌ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفی سبب پاره شدن آن‌ها و درنهایت خونریزی از بینی می‌شود.

علل خون‌ دماغ
۱ .یکی از مهم‌ترین عوامل ضربات شدیدی است که هنگام بازی و یا در اثر برخورد شی محکمی با بینی به‌خصوص دریچه‌ها و یا در ورزش‌های مختلف بر روی بینی وارد می‌شوند.

۲.تحریک غشا مخاطی بینی توسط جسمی خارجی و یا هنگام سرماخوردگی و خشکی مخاط در فصل زمستان و یا زیر آفتاب تابستان و همچنین به دنبال آن‌ها تخلیه شدید بینی ازجمله دیگر موارد ایجادکننده خونریزی بینی به‌حساب می‌آیند.

۳.مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون، ضدالتهاب‌ها، آسپرین، ایبوبروفن و افشانه‌های کورتونی مخصوص بینی نیز شرایط را برای خونریزی بینی مساعد می‌کند.

۴.افراد با فشارخون بالا و یا دارای بیماری تصلب شرایین هم مستعد خونریزی بینی هستند. این مشکل در میان افراد مسن و به‌خصوص زنان مسن که یائسگی موجب جمع شدن و خشک شدن بافت‌های بدن ازجمله مخاط بینی می‌شود، رایج‌تر است.

۵.گاهی اوقات آلرژی‌ها، عطسه‌های شدید و مکرر و عفونت‌های بینی و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجی در بینی نیز می‌تواند عواملی برای پاره شدن مویرگ‌ها و خونریزی محسوب شوند.

حال صرف‌نظر از آنکه خونریزی در اثر کدام‌یک از عوامل فوق ایجادشده باشد آنچه در میان همه آن‌ها یکسان است، انجام راهکارهایی جهت جلوگیری از خروج هر چه بیشتر خون از بدن و همچنین اساساً ایجاد خونریزی بینی است.

درمان خون‌ دماغ
- قسمت نرم بینی‌تان را با دو انگشت فشار دهید. برای این منظور از دو انگشت شست و اشاره استفاده کنید و محکم فشار دهید. این فشار را برای مدت ۵ تا ۷ دقیقه نگه‌دارید اگر خونریزی پایان نیافت، دوباره برای مدت ۵ تا ۷ دقیقه دیگر این کار را تکرار کنید.

-
صاف بنشینید. اگر هنگام خونریزی به حالت دراز کشیده قرارگرفته و بنا به تصور افراد عادی سرتان را به عقب خم‌کنید، مقدار زیادی از خون وارد حلقتان شده و امکان دارد احساس خفگی در شما ایجاد کند. لذا بهترین وضعیت صاف نشستن است.

-
از پنبه استفاده کنید. درصورتی‌که از بسته نگه‌داشتن پره‌های بینی با دست خسته شدید، تکه پنبه‌ای را به‌صورت فشرده درآورده و در سوراخ بینی در حال خونریزی قرار دهید. برخی‌ها معتقدند آغشته کردن این پنبه به قطره فنیل افرین و محکم نگه‌داشتن پره‌های بینی با دست و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در جلوگیری از ادامه خونریزی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

-
بینی‌تان را کمپرس یخ کنید. قرار دادن کیسه یخ بر روی تیغه میانی بینی و حتی پیشانی می‌تواند در قطع خونریزی تأثیرگذار باشد. سرما سبب انقباض رگ‌ها شده، لخته سریع‌تر تشکیل‌شده و بالاخره خونریزی پایان می‌یابد.

-
بینی‌تان را تخلیه نکنید. برای مدت چند روز از تخلیه شدید بینی‌تان صرف‌نظر کنید. این کار را با دقت و به‌آرامی انجام دهید. رگ‌های خونی به چند روز زمان برای ترمیم نیاز دارند.

-
آهن مصرف کنید. درصورتی‌که مشکل خونریزی بینی شما به‌صورت مکرر پیش‌آمده و با از دست دادن مقدار زیادی خون همراه است احتمال بروز کم‌خونی در شما افزایش می‌یابد. لذا ابتدا، با دادن آزمایش خون میزان هموگلوبین و آهن خونتان را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز با تجویز پزشک از قرص آهن استفاده کنید.

-
مراقب مصرف آسپرین باشید. ازآنجاکه آسپرین جزء رقیق‌کننده‌های خون محسوب می‌شود ممکن است از بروز لخته شدن و انعقاد خون جلوگیری کرده و خونریزی‌های بینی پیاپی را سبب شود. لذا درصورتی‌که مشکل خونریزی بینی به‌صورت مکرر در شما ایجاد می‌شود و در ضمن برای کاهش درد مجبور به مصرف آسپرین هستید، به‌جای آسپرین از استامینوفن به‌عنوان مسکن و تب بر استفاده کنید ولی در صورتی‌ که تجویز آسپرین توسط پزشک برای بیماری قلبی و عروقی شما انجام‌گرفته است با پزشک مشورت کنید.

-
ویتامین C مصرف کنید. به‌منظور تشکیل کلاژن، ماده‌ای حیاتی که برای سلامتی بافت‌های بدن موردنیاز است، ویتامین C مصرف کنید.

-
مخاط بینی را مرطوب کنید .خشک شدن مخاط بینی به هر علتی که باشد سبب خون‌دماغ می‌شود لذا برای جلوگیری از آن چند راهکار وجود دارد:

۱- بینی خود را با سرم فیزیولوژیک به‌طور مرتب شست‌وشو دهید.
۲- از پمادهای نرم‌کننده مخاط مانند ویتامین آ استفاده کنید.
۳- رطوبت هوای خانه را با دستگاه‌های مرطوب‌کننده افزایش دهید. خون‌دماغ می‌تواند به دنبال عفونت بینی مثل سرماخوردگی سینوزیت عفونت سیستمیک مثل تب مخملک، تب تیفوئید، خشکی مخاط بینی، ضربه و انگشت یا ضربه به بینی، تصلب شرایین، فشارخون، اختلالات انعقادی، اختلالات خونی و بیماری‌های کبدی رخ می‌دهد.
البته به‌طورمعمول شایع‌ترین علت؛ عفونت بینی و خشکی مخاط بینی، دست‌کاری و ضربه به بینی است؛ بنابراین درمان علت زمینه‌ای خودداری از ضربه و دست‌کاری بینی و نیز نرم کردن بینی با پماد ویتامین آ می‌تواند مانع خونریزی شود. در صورت وجود بیماری پس از درمان، خون‌دماغ نیز برطرف خواهد شد.

هشدار وزارت بهداشت درباره کاهش مصرف لبنیات

گران شدن لبنیات در کنار کم‌توجهی خانواده‌ها به اهمیت مصرف لبنیات در رژیم غذایی، مصرف این ماده مغذی را در خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش داده است. از طرفی با حذف یارانه شیر و عدم ارائه شیر رایگان در مدارس به دلایلی نظیر کمبود بودجه، باید منتظر بالا رفتن هزینه‌های ناشی از درمان کمبود مصرف لبنیات باشیم.

سپیده دولتی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اشاره به هرم غذایی ایرانی، اظهار کرد:طبق این هرم غذایی توصیه می‌شود افراد سالم روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات مصرف کنند که مواد غذایی همچون شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر و… در این گروه قرار دارند و منبع غنی و اصلی تأمین کلسیم در رژیم غذایی محسوب می‌شوند. کلسیم یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد بخش‌های مختلف بدن مانند عضلات، برخی هورمون‌ها، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و انعقاد خون دارد.

وی با بیان اینکه نیاز افراد در گروه‌های سنی مختلف به کلسیم متفاوت است، افزود: کودکان یک تا سه سال در روز به ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم، ۴ تا ۸ سال ۱۰۰۰ میلی‌گرم، ۹ تا ۱۸ سال ۱۳۰۰ میلی‌گرم، ۱۹ تا ۷۰ سال ۱۰۰۰ میلی‌گرم و افراد بالای ۷۱ سال به ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. او منبع اصلی تأمین کلسیم را لبنیات معرفی کرد و افزود: البته منابع دیگری هم حاوی کلسیم هستند.

منابع گیاهی مانند بادام درختی، کنجد، انجیر خشک، سبزیجات با برگ‌های سبز مانند اسفناج و برگ شلغم نیز حاوی کلسیم هستند. همچنین منابع حیوانی مانند ماهی‌ها بویژه ماهی سالمون و ساردین نیز می‌توانند منبعی برای تأمین کلسیم باشند. لبنیات علاوه بر آنکه منبع تأمین کلسیم است، می‌تواند منبع تأمین پتاسیم، روی، پروتئین و ویتامین‌های گروه ب نیز باشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد کلسیم موجود در مواد لبنی می‌تواند از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کند.

هر ایرانی روزانه چقدر لبنیات مصرف می‌کند؟

این کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، میزان کلسیم در یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست را حدود ۳۰۰ میلی گرم تخمین زد و افزود: در عین حال باید توجه کرد که جذب کلسیم از منابع حیوانی که همان لبنیات است، بسیار بیشتر از سایر منابع است. طبق مطالعه بررسی سبد مطلوب غذایی در سال ۹۰ میانگین مصرف روزانه لبنیات در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز گزارش شد؛ یعنی کمتر از یک لیوان شیر، در حالی که مقدار مصرف شیر و لبنیات پیشنهادی در سبد مطلوب حداقل ۲۵۰ گرم و حداکثر ۴۵۰ گرم در روز در نظر گرفته شده است.

او تاکید کرد:‌با نگاه به آمار جهانی در می‌یابیم که سرانه مصرف لبنیات در سال ۲۰۱۶ در کشورمان در حالی ۲۷ لیتر گزارش شده است که این سرانه مصرف در ایرلند و فنلاند به ترتیب ۱۲۵و ۱۲۰ لیتر بوده است که این اعداد نشان دهنده میزان پایین مصرف ما در لبنیات استبا در نظر گرفتن وضعیت افزایش قیمت‌ها در جامعه امروزی، قطعاً این سرانه مصرف کمتر نیز شده است. باید توجه داشت که مصرف لبنیات برای تمام گروه‌های سنی ضروری بوده و حذف آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی-عروقی و …شود.

او اختصاص یارانه به لبنیات به منظور کاهش قیمت لبنیات را عامل بالا رفتن سهم مصرف‌کننده در خرید این ماده غذایی دانست و  تاکید کرد: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت لبنیات، سهم خرید لبنیات در سبد غذایی خانوار کاهش یافته و شاهد هستیم که حتی برخی از خانواده‌ها مصرف لبنیات آنها به صورت هفتگی یا ماهانه شده است. باید در نظر داشت که تأمین امنیت غذایی برای تمام مردم جامعه یکی از اهداف اصلی دولت است. در واقع با افزایش قیمت مواد غذایی، قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف کمتر می‌شود که از این قاعده، لبنیات نیز مستثنی نیست.

او افزود: دولت می‌تواند با اختصاص یارانه به شیر، قیمت لبنیات را کاهش دهد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد. اگر قدرت خرید به همین منوال کاهش یابد، در سال‌های آینده شاهد افزایش هزینه‌های سنگین درمان برای جبران کمبود مصرف لبنیات در اقشار مختلف خواهیم بود که این هزینه به عهده دولت و نظام سلامت خواهد بود.

راه حل درمان فشار خون برای زنان باردار

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: تنها درمان فشار خون در شرایط حاد برای زنان باردار، پایان دادن به بارداری است.

معصومه غفارزاده اظهار کرد: فشارخون یک اختلال در انقباضات جدار عروق است که در هر سنی با توجه به بسیاری از عوامل به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مثلا در سنین جوانی فشار خون می‌تواند به دلایل اختلاط عروقی و یا تنگی در شرایین کلیوی و قلبی باشد اما آنچه بیشتر مد نظر ماست فشار خون در دوران بارداری است که می‌تواند از قبل از بارداری هم در فرد وجود داشته باشد.

سن بالای بارداری و افزایش فشار خون 

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با بیان اینکه فشار خون بیشتر در خانم‌هایی که در سن بالا باردار می‌شوند یا خانم‌هایی که تحت درمان هستند رخ می‌دهد، گفت: بانوانی که تحت درمان هستند باید درمان آنان ادامه یابد.

غفارزاده تاکید کرد: اگر در ماه‌های اول بارداری فرد متوجه شوند که فشار خون دارد باید درمان فوری را شروع کند و چنانچه در ماه‌های آخر متوجه این عارضه شد مانند  مسمومیت حاملگی باید برخورد کنیم.

وی با تاکید به اینکه در قبل از زمان بارداری روش برخورد با این افراد چگونه است، تصریح کرد: این افراد باید اول از نطر کلیوی و قلبی کنترل و نیز معاینه چشمی شوند تا مشکل عصب بینایی نداشته باشند.

در دوران بارداری نباید بیشتر از دو تا سه دارو برای کنترل فشار خون استفاده شود

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان بیان کرد: در دوران بارداری نباید بیشتر از دو الی سه دارو برای کنترل فشار خون استفاده شود و حتما باید عروق کلیوی سالم  باشند.

غفار زاده با اشاره به اینکه این بانوان چنانچه  بیش از سه قرص فشار در روز مصرف می‌کنند (به شراط این که سه نوع متفاوت باشند) اجازه بارداری ندارند، افزود: اگر این افراد بر اثر فشار دچار اختلالات کلیوی و یا  آسیب عصب بینایی شده‌اند اجازه بارداری ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع بانوانی که دچار عارضه  فشار خون بالا هستند (فشار ماکزیمم بالای ۱۳ و فشار مینیمم بالاتر از ۹) قبل از تصمیم برای باردار شدن باید با پزشک متخصص قلب و عروق، فشار خون و زنان و زایمان مشورت کنند.

مسمومیت حاملگی خطری جدی برای مادر و جنین 

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اینکه بعد از باردار شدن نیاز است برخی قرص‌ها را که ترکیبات آن از جفت عبور می‌کند تغییر داده شود، افزود: همچنین کلیه  و کبد خانم های باردار در دوران بارداری باید هر سه ماه یک بار بررسی شوند.

غفارزاده در مورد بانوانی که پس از باردار شدن دچار عارضه فشار خون بالا می‌شوند، گفت: معمولا در سه ماهه سوم مادرانی که دچار فشار خون بالا می‌شوند که به مسمومیت حاملگی مرسوم است که این مسمومیت خطری جدی برای مادر و جنین محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در مادران باردار باید افزایش وزن، رژیم غذایی و پروتئین آوری کلیه به ویژه در طول سه ماهه سوم حتما کنترل شوند ودر بانوان شکم اول بعد از هفته بیستم احتمال ایجاد مسمومیت حاملگی باید رصد شود البته این مهم ارتباطی با رژیم غذایی و مصرف نمک ندارد و به خاطر اختلالات ژنتیکی به وجود می‌آید.

تنها درمان فشار خون ختم حاملگی و پایان دادن به بارداری

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اینکه یکسری علائم پیش قراول مانند افزایش ناگهانی وزن، افزایش فشار خون بالاتر از ۱۳ بر روی ۹، سن پایین تر از ۱۶ و بالای ۴۰ سال، شرایط بد اقتصادی و سوءتغذیه و مسائل جغرافیایی در ایجاد  این عارضه بسیار مهم هستند، اضافه کرد: این بیماری درمان دارویی ندارد و تنها درمان آن در شرایط حاد ختم حاملگی و پایان دادن به بارداری است و چنانچه در شرایط حاد به بارداری خاتمه داده نشود عوارض جانی مانند کنده شدن جفت، خونریزی شدید، کاهش پلاکت، خونریزی مغزی و کبدی، تشنج و حتی مرگ جنین را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: چنانچه تا سه ماه پس از زایمان این عارضه مرتفع نشود، پایدار شده و از آن پس شخص دچار شده یک بیمار فشار خونی مزمن خواهد بود واگر خانمی در یک حاملگی به آن دچار شود احتمال این که در حاملگی‌های بعدی نیز به آن دچار شود وجود دارد اما صد در صد نیست.

غفارزاده با اشاره به پیشگیری از مسمومیت حاملگی که در بسیاری از بانوان این مهم قابل پیشگیری نیست،اظهار کرد: برخی اقدامات مانند کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب (پر پروتئین به ویژه پروتئین‌های دریایی، سبزی و میوه کافی)، کاهش استرس و حفظ آرامش، عدم مصرف دخانیات، بررسی اندام‌هایی مثل کبد و کلیه قبل از حاملگی موثر است.

کد خبر 383063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.