تامین حقابه گاوخونی در دستور کار است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حقابه گاوخونی در تلاش است و امیدواریم محقق شود.

علی ارواحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در حاشیه سومین جلسه تدوین مشارکتی برنامه زیست بوم تالاب گاوخونی، اظهار کرد: تدوین برنامه سیپا ( ارتباطات، آموزش، مشارکت و افزایش آگاهی) برای نخستین بار در کشور در تالاب "کانی برازان" دریاچه ارومیه آغاز شد و تجربه موفقیت‌آمیزی بود که با استفاده از آن دستورالعمل تدوین برنامه‌های سیپا برای سایر تالاب‌های کشور که برنامه مدیریت دارند، در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در تلاش برای تهیه سیپای ملی هستیم زیرا سیپا برنامه‌ای است در راستای ارتقای آگاهی عمومی و آموزش، جلب مشارکت گروه‌های ذی نفع و بهره بردار در حفاظت از تالاب‌ها و می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش مسئولیت اجتماعی در برابر این اکوسیستم‌های ارزشمند داشته باشد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور به اهمیت برنامه سیپا در کنوانسیون‌های رامسر و تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌ها و تجربیات متنوع بین‌المللی و کشوری به ما کمک می‌کند تا در مناطق مختلف تالابی کشور با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی و محلی برای حفاظت از تالاب‌ها اقدام کنیم.

ارواحی با اشاره به تفاوت برنامه مدیریت جامع گاوخونی (سند زیست بومی) و برنامه سیپا که برای این تالاب در حال تدوین است، گفت: برنامه جامع تالاب گاوخونی راهبردهای مختلفی دارد از جمله راهکارهایی برای تامین آب و احیای این تالاب، حفظ تنوع زیستی آن و همچنین افزایش سطح آگاهی عمومی در خصوص این اکوسیستم ارزشمند در نظر گرفته شده است و سیپا نیز در راستای اهداف آموزشی برنامه مدیریت جامع تالاب گاوخونی است.

وی ادامه داد: در حقیقت برنامه جامع تالاب یک سند بالادستی است و سیپا برنامه جانبی محسوب می شود که به بهتر اجرا شدن برنامه سند زیست بومی آن به صورت هدفمندتر کمک می کند.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت نیرو امسال حقابه گاوخونی را  تخصیص خواهد داد؟ گفت: ما در سطح سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حقابه گاوخونی در تلاش هستیم و امیدواریم محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه زیست بومی "سیپا" برای گاوخونی در حالی تدوین می‌شود که هنوز برنامه مدیریت جامع یا همان سند زیست بومی این تالاب پس از گذشت چهار سال همچنان در انتظار تصویب در شورای عالی آب است.

کد خبر 382885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.