کنترل نرخ ارز، مدیریت همه بخش‌های اقتصادی را تسهیل می‌کند

یک پژوهشگر بازارهای اقتصادی گفت: وابستگی بازارهای ایران به نرخ ارز به ویژه دلار باعث شده تا زمینه برای مرجع شدن ارز برای سایر بازارها فراهم شود بنابراین دولت می تواند با کنترل نرخ ارز به مدیریت همه بخش‌های اقتصادی بپردازد زیرا اگر دولت نرخ ارز را کنترل کند همه چیز درست می شود.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شدت نوسانات نرخ ارز در کشور و تاثیرات مضر آن بر وضعیت اقتصادی، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین چالش‌های حاکمیت سیاستگذار درون ایران در حوزه مسائل اقتصادی مهار نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از آشفته شدن بازارهایی است که نقش مهمی در زندگی مردم دارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل وجود برخی از بافت‌های وابسته در اقتصاد کشور آثار نوسانات نرخ ارز تنها در بازار ارز و سکه مشاهده نمی شود و کوچکترین تغییرات و نوسانات در این بازار منجر به اختلال در سیستم قیمت گذاری بسیاری از بازارها می شود.

این پژوهشگر بازارهای اقتصادی با اشاره به نقش دلار در نظام اقتصادی ایران، خاطر نشان کرد: دلار مهم ترین عامل ایجاد تغییرات در بازارهای ایران است و باید در نظر داشت که افزایش ارزش دلار شرایط رفتاری منفی را در بازار ایجاد می کند اما کاهش نرخ آن نمی تواند این شرایط منفی را جبران کند.

ابوطالبی اضافه کرد: بازارهای ایران تغییرات زودهنگام را نمی پذیرند و برای اعمال تغییرات اقتصادی درون نظام مالی خود نیاز به زمان زیادی دارند و البته این موضوع درباره افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارهای اقتصادی صادق نیست زیرا افزایش قیمت برخی اقلام ضروری موجب برهم ریختن فوری برخی دیگر از بازارها می شود اما کاهش پایدار قیمت همان اقلام آرامش را به صورت تدریجی به بازار تزریق می کند.

وی ادامه داد: تغییرات اقتصادی در بازارهای ایران، دومینو وار است، زیرا شاخص‌های مهم رقابت پذیری در بازارها رعایت نشده و تغییرات ارزش اقلام یک بازار موجب ایجاد تحولات ارزشی در اقلام بازارهای دیگر نیز خواهد شد.

 این کارشناس اقتصادی وابستگی بازارها به یکدیگر را فرصتی برای نظام اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی یا دستگاه های اقتصادی دولت می توانند به راحتی تمام بازارهای ایران را مدیریت کنند زیرا بازار ارز به یک بازار مرجع برای همه اقلام تبدیل شده و این مهم فرصتی است که وابستگی اقتصادی در اختیار دولتمردان قرار داده است.

ابوطالبی یادآور شد: استفاده از این فرصت به این معناست که لازم نیست دولت به بررسی و پژوهش در همه بازارهای نظام اقتصادی کشور بپردازد و می تواند با مدیریت نوسانات یک بازار از ایجاد نوسانات ارزشی در بازارهای دیگر جلوگیری کند. البته حجم اعتبارات پولی و بانکی کشور نیز در این مدیریت موثر است و قرار گرفتن دولت در تنگنای اعتباری می تواند این عملکرد را برای دستگاه اقتصادی دشوار کند.

کد خبر 382843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.