۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
چرا لب‌ها خشک می‌شود؟

کم آبی بدن یکی از دلایل شایع خشکی لب‌ است؛ لب‌ همانند دیگر قسمت‌های پوست دارای غدد "سباسه" (Sebaceous gland) نیست، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که رطوبت از دست دهد.

به گزارش ایمنا،  خشکی لب‌ها نه تنها آزار دهنده است، بلکه می‌تواند موجب درد و ناراحتی شود. این شرایط به واسطه بروز ترک‌ها، قرمزی، خشکی و افزایش حساسیت به لمس و پوسته‌پوسته شدن پوست لب ایجاد می‌شود. عوامل بسیاری می‌تواند بر خشکی و ترک خوردن لب‌ها تاثیرگذار باشد. در ادامه با علل اصلی این مشکل آشنا می‌شویم.

کم آبی بدن

کم آبی بدن، یکی از دلایل شایع خشکی لب‌ها است؛ لب‌ همانند دیگر قسمت‌های پوست دارای غدد "سباسه" (Sebaceous gland) نیست، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که رطوبت از دست دهد. خشکی هوا، احتمال مواجهه با خشکی لب‌ها را افزایش می‌دهد. شما نباید برای تأمین آب مورد نیاز بدن خود در انتظار بروز احساس تشنگی باشید. تشنگی از نشانه‌های پایانی کم آبی بدن محسوب می‌شود، از این رو توصیه می‌شود حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید تا از هیدراته نگه داشتن بدن اطمینان حاصل شود.

لیسیدن لب‌ها

افراد بسیاری عادت به لیسیدن مکرر لب‌های خود دارند که این کار می‌تواند موجب خشکی لب‌ها یا تشدید آن شود. پوشش بزاق تنها برای چند ثانیه مؤثر است و با بخار شدن آب، خشکی لب‌ها بار دیگر ظاهر می‌شود. افزون بر این، زمانی که آب موجود در بزاق بخار می‌شود، لب‌ها رطوبت بیشتری از دست خواهند داد، از این رو، خشکی آن‌ها تشدید می‌شود.

محرک‌ها

بعضی خمیردندان‌ها حاوی ماده‌ای محرک برای لب‌ها است که می‌تواند موجب خشکی آن‌ها شود. این ماده "سدیم لوریل سولفات" نام دارد؛ از خمیردندان‌های حاوی این ماده پرهیز کنید. برخی اسید میوه‌ها، به ویژه میوه‌های مرکبات، نیز می‌توانند موجب تحریک لب‌ها شوند. همچنین، سینامیت‌های مورد استفاده در برخی آدامس‌ها، شیرینی‌ها یا خمیردندان‌ها نیز می‌تواند لب‌ها را تحریک کنند. در این موارد، پیش از خرید به مواد تشکیل دهنده روی برچسب محصول توجه کنید.

آلرژی‌ها

بعضی آلرژی‌ها ممکن است با خشکی لب‌ها همراه باشد که از آن جمله می‌توان به آلرژی به کبالت و نیکل اشاره کرد. گایازولن موجود در برخی خمیردندان‌ها یا پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات موجود در برخی رژ لب‌ها نیز می‌تواند موجب تحریک و آلرژی شود. از خمیردندان‌ها و رژلب‌های حاوی این مواد پرهیز کنید. برخی مواد تشکیل دهنده غذایی، مانند رنگ‌های غذایی نیز می‌تواند موجب آلرژی و خشکی لب‌ها شود. اگر درباره عامل بروز آلرژی مطمئن نیستید به پزشک مراجعه کنید.

نفس کشیدن از راه دهان

زمانی که از راه دهان تنفس می‌کنید، لب‌ با هوای بیشتری در تماس است، از این رو، خشکی لب‌ها به راحتی رخ خواهد داد. برخی شرایط و بیماری‌ها مانند آپنه خواب، سینوزیت و سرماخوردگی ممکن است موجب تنفس از راه دهان شود. در این موارد، برای بررسی دقیق شرایط و انتخاب روش درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف داروها

مصرف بعضی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، اضطراب، درد، آکنه شدید، سرماخوردگی و آلرژی‌های بینی اغلب به عنوان یک عارضه جانبی، موجب خشکی لب‌ها می‌شود. اگر درباره وقوع خشکی لب‌ها به واسطه مصرف داروها شک دارید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 382518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.