ترکیب سه دارو برای درمان سرطان روده

محققان دانشگاه تگزاس به تازگی روشی نوین برای درمان سرطان روده کشف کرده‌اند که نسبت به شیمی درمانی، عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیمی‌درمانی یک شیوه رایج برای درمان بیماری‌ها است که در آن سلول‌های سرطانی با استفاده از داروهای شیمیایی از بین می‌رود اما این روش برای افرادی که به سرطان روده پیشرفته و جهش ژنتیکی خاص مبتلا هستند، بی‌اثر است. اگرچه امید به زندگی برای نیمی از مبتلایان به این بیماری حدود ۱۰ سال است، اما افرادی که نوع پیشرفته آن را تجربه می‌کنند و در آن‌ها جهش ژن خاص دیده می‌شود، تنها برای چند ماه زنده خواهند ماند.

ژن"BRAF"، پروتئینی تولید می‌کند که پیغام‌ها را انتقال می‌دهد و از رشد سلول حمایت می‌کند. اما تغییر خاصی در این ژن ( BRAF V۶۰۰E)، باعث رشد و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. بیش از ۱۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک کولورکتال (Mcrc) دارای جهش‌ ژن BRAF V۶۰۰E هستند. درمان این نوع سرطان دشوار است زیرا می‌تواند مهاجم باشد و به روش‌های درمانی ترکیبی مانند شیمی درمانی پاسخ ندهد.

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس، ترکیب سه دارو که دو مورد از آن‌ها سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و یکی از آن‌ها ژن BRAF را مهار می‌کند، روی ۶۶۵ فرد که روش‌های قبلی درمان در آن‌ها موثر نبود، مورد بررسی قرار دادند. این سه دارو شامل "انکورافنیب"(encorafenib)، "ستوکسی مب"(cetuximab) و "بینی‌متینیب"(binimetinib) بود.

محققان افراد شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول هر سه دارو داده شد. گروه دوم دو داروی درمانی "انکورافنیب" و "ستوکسی مب" دریافت کردند و گروه سوم تحت شیمی درمانی با داروهای "ایرینوتکان"، فولینیک اسید"، "فلوئورواوراسیل" و "ستوکسی مب" قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که ترکیب این سه دارو، بهترین روش برای درمان سرطان روده است. روش درمانی قبلی میزان بقای مبتلایان به این بیماری را  ۵.۴ ماه افزایش داد، اما ترکیب این سه دارو، میزان زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان روده را ۹ ماه افزایش داد. همچنین شانس زنده‌ماندن افرادی که ترکیبی از دو دارو را استفاده کردند، ۸.۴ ماه بود.

به گفته محققان بهتر است افرادی که دارای جهش در ژن BRAF هستند به جای شیمی درمانی، از روش درمانی سه گانه بهره ببرند؛ یکی از دلایل استفاده از روش جدید این است که نسبت به شیمی‌درمانی، عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

نتایج این مطالعه در سالنامهOncology  منتشر شده است.

کد خبر 382442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.