به جایی می رسیم که تهمت و غیبت را واجب می‌دانیم

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده امروز می پردازد:

دلیل لغو حمله نظامی ترامپ به ایران از زبان سخنگوی دولت

علی ربیعی  که در همایش بزرگداشت روز جهانی تعاون در مرکز همایش ‌های صدا و سیما سخن می‌گفت، مهمترین علت عقب نشینی امریکا از جنگ علیه ایران را افزایش انسجام اجتماعی دانست و گفت: مردم اعتماد دارند و می‌دانند که اگر روزی وارد برجام شدیم مصلحت کشور را خواستیم و اکنون هم اگر سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش داده‌ایم، این اقدام را مصلحت کشور می‌دانیم.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تکریم و معارفه جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به بد عهدی آمریکا و اروپا در موضوع برجام گفت: با وجود خُلف وعده غرب در قبال برجام، نظام جمهوری اسلامی ایران یک‌سال صبر کرد و اجازه داد که همه مردم و حکومت‌های جهان مطمئن شوند که ما نسبت به تعهدات خود پایبند هستیم، همچنین ایران اسلامی نشان دادکه جنگ‌طلب نیست و قصد بد عهدی و تعرض به دیگران را ندارد و این دشمن است که بد عهدی می‌کند؛ اما از اردیبهشت امسال و در دوره‌ای تازه، مصمم شد که راهبرد جدیدی با عنوان «مقاومت فعال» را در پیش بگیرد؛ دوره‌ای که برابر تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوره‌ای است که ما نه از جنگ می‌هراسیم و نه از جنگ استقبال می‌کنیم. در این دوره، مذاکره به معنای تسلیم است؛ لذا به آن «نه قاطع» می‌گوییم.

سه قوه باید برای اجرای هرچه بهتر برنامه جامع اصلاح نظام اداری تلاش کنند

اسحاق جهانگیری با اشاره به گزارش نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری ـ دوره دوم (۱۳۹۷ ـ ۱۳۹۹) تاکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی و سایر قوا باید برای اجرای هر چه بهتر برنامه جامع اصلاح نظام اداری تلاش کنند. در راستای اجرای این برنامه تکلیف ۲۹ دستگاه در زمینه اهداف کیفی و نحوه اجرای چابک سازی دولت تا پایان سال ۹۹ تعیین و در قالب تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه مربوطه ابلاغ شده است. همچنین در این جلسه مقرر شد سازمان امور اداری و استخدامی حصول تفاهم با آن دسته از دستگاه‌ها را که تاکنون به اجرای این برنامه نپیوسته‌اند، دنبال کند.

باید از روحانی دفاع کرد

 بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه چالش‌های اساسی کشور، اقتصادی است ولی راه حل آن در سیاست خارجی است، گفت: اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. اصلاح طلبان در انتخابات برنده نشوند هم مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر ناکارآمدی دولت بر ایجاد شرایط موجود، گفت: من سینه چاک آقای روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد. دولت او قوی نیست و ایرادهای بسیار به خود ایشان و اطرافیانش وارد است. ولی قوی‌ترین دولت هم نمی‌تواند از پس بحران کنونی برآید.

بیانیه قالیباف مغایرتی با شورای وحدت اصول‌گرایان ندارد

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، با اشاره به بیانیه اخیر قالیباف در دعوت از جوانان برای حضور در انتخابات و اینکه آیا این اقدامات مغایرتی با عملکرد شورای وحدت اصولگرایان ندارد با بیان اینکه خود آقای قالیباف در شورای وحدت حضور دارد، گفت: بیانیه قالیباف مغایرتی با شورای وحدت اصول‌گرایان نداشته و در راستای برنامه‌های آن است.

ترقی با بیان اینکه حزب مؤتلفه طبق روال معمول در جهت تحکیم و انسجام در سطح کشور تلاش می‌کند و برای رسیدن به مصداق‌های صالح و شایسته در حال کمک و رایزنی هستیم، درباره حضور جریان بهاری‌ها در انتخابات مجلس که منتسب به احمدی‌نژاد هستند، گفت: به نظر می‌رسد که جریان موسوم به بهاری‌ها نیز قصد حضور در صحنه رقابت را دارند، اما اینکه با چه کسی و با چه گفتمانی حضور پیدا می‌کنند، هنوز خیلی ظهور و بروز پیدا نکرده است.

پاسخ جبهه پایداری به سخنان باهنر درباره مصباح یزدی

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در حساب رسمی خود در توییتر با اشاره به سخنان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره آیت‌الله مصباح یزدی نوشت: «جناب آقای محمدرضا باهنر درحالی بیان کرده: «آیت الله مصباح معتقد است باید از اصلح حمایت شود حتی اگر رأی نیاورد» که اساسا این ادعا برخلاف دیدگاه علامه مصباح یزدی است که به دفعات فرمودند: «معرفی اصلحی که امکان رأی‌آوری آن فراهم نیست، کار لغوی است.»

به فکر ارائه برنامه‌های راهبردی برای انتخابات مجلس یازدهم باشیم

محمدرضا عارف در دیدار با کارگروه شهرسازی و معماری بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید به فکر ارائه برنامه‌های راهبردی برای انتخابات مجلس یازدهم باشیم، گفت: متاسفانه  بخشی از سرمایه اجتماعی به دلایل گوناگون از جمله ناکارآمدی بخش‌هایی از نظام اداری و تصمیم گیری از دست رفته است و باید به فکر بازگرداندان نشاط به جامعه و بالا بردن سطح مشارکت مردم در همه زمینه‌ها بخصوص در انتخابات باشیم.

انتقاد معاون اول قوه قضائیه از کارشناسی‌های با تفاوت فاحش

غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروزدر گردهمایی سراسری کارشناسان رسمی دادگستری از کارشناسی‌های با تفاوت فاحش توسط کارشناسان رسمی دادگستری انتقاد کرد و افزود: چه ضابطه و شاخصه‌ای در کارشناسی اول بوده که کارشناسی دوم را نسبت به کارشناسی اول با تفاوت فاحش روبرو می‌کند؟ این امر چه چیزی را پیش می‌آورد؟ کارشناسی با اختلاف فاحش هزینه مردم را بالا می‌برد، دادرسی را طولانی می‌کند. کسی که در مرحله اول به نفع او کارشناسی شده اعتمادش متزلزل می‌شود و در اینجا خسارت به کجا وارد می‌شود؟ درست است کارشناسی طریقیت دارد، اما گاهی این طریقیت منحصر می‌شود و راهی وجود ندارد. قاضی ممکن است به ناچار انتخاب کند، اما در کُنه وجدانش که باید مطلبی را احراز کند و با اقناع وجدان رأی بدهد امکان پذیر نیست. این کارشناسی‌های متفاوت از آفت‌های این حوزه است.

ایراد شورای نگهبان به دو طرح مصوب مجلس

شورای نگهبان ایرادات خود به طرح‌های ساماندهی صنعت خودرو و تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را اعلام کرد. شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی در خصوص چند طرح و لایحه اعلام نظر کرد. بر اساس اعلام شورای نگهبان، از جمله ایراداتی که مغایرت با موازین شرع یا قانون اساسی یا دارای ابهام شناخته شد، طرح‌های ساماندهی صنعت خودرو و تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن است. همچنین لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق نیز به علت عدم مغایرت با موازین شرع یا قانون اساسی شناخته شد. همچنین طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی، طرح اصلاح بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه اندازه شناسی آسیا – اقیانوسیه، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری فنلاند درباره کمک و همکاری متقابل درامور گمرکی و لایحه موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک جمهوری سوسیالیستی ویتنام از سوی شورای نگهبان تأیید شد. شورای نگهبان طی این نامه درخواست فرصت بیشتر برای رسیدگی لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد کرد.

درخواست رحیمی از مخالفان برجام

یک عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از مخالفان ⁧برجام⁩ در کشور خواست با اظهارات یا واکنش‌های هیجانی فضای مدیریت دولت نسبت به برجام را آشفته نکنند. علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏با تصمیم اخیر ایران، آمریکا و اروپا در موضع انفعال قرار گرفته اند. مدیریت این وضعیت برای رسیدن به منافع ایران نیازمند همدلی و همصدایی در کشور است. انتظار این است در چنین شرایط حساسی، مخالفان ⁧برجام⁩ در کشور، با اظهارات یا واکنش‌های هیجانی فضای مدیریت دولت نسبت به برجام را آشفته نسازند.»

استیضاح «نمکی» کلید خورد

نماینده رودسر در مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر بهداشت در پارلمان خبر داد. اسدالله عباسی سخنگوی هیئت‌ رییسه مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان در مجلس خبر داد و گفت: این طرح در هفت محور تدوین شده است. وی درباره محورهای این طرح، ادامه داد: ضعف مدیریتی وزیر بهداشت، کاستی‌ها در روند اجرای طرح تحول سلامت، ضعف موجود در اجرای طرح پزشک خانواده، عدم اجرای طرح پرونده الکترونیک، ضعف موجود در بحث هتلینگ بیمارستانی، خارج شدن پزشکان متخصص از مناطق محروم و هرج و مرج در واردات دارو از محورهای این طرح است. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس اضافه کرد: این طرح تدوین شده و روز یکشنبه هفته آینده پس از جمع‌آوری امضا برای طی شدن روند قانونی تقدیم هیئت‌ رییسه مجلس خواهد شد.

به جایی می رسیم که تهمت و غیبت را واجب می‌دانیم

آیت الله مظاهری از مراجع تقلید درباره غیبت و تهمت می‌گوید: بعضی اوقات می‌رسیم به آنجا که غیبت و تهمت و شایعه را واجب می‌دانیم. غیبت سیاسی، تهمت سیاسی و شایعۀ سیاسی، و بعضی اوقات می‌گوییم واجب است این غیبت را بکنم و این تهمت را بزنم و این شایعه را پخش کنم. قرآن می‌گوید: «ورشکسته‌ترین انسان در دنیا و آخرت کسی است که گناه می‌کند، اما تخیل می‌کند که ثواب می‌کند.» باید خیلی مواظب باشیم که گناهانی که عادت شده را ترک کنیم.

شبهات پیرامون ماده ۴۷ آئین نامه نحوه اجرای حدود و قصاص واقعیت ندارند

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک دهه مبارک کرامت طی سخنانی اظهار داشت: شبهاتی که از طریق برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر پیرامون ماده ۴۷ آئین نامه نحوه اجرای حدود، قصاص و… مطرح شده که به هیچ عنوان واقعیت ندارد و صرفاً ناشی از برداشت‌های نا آگاهانه است و یا مسائلی که در خصوص تساوی دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی مطرح شده که به هیچ وجه مربوط به حکم شرعی نبوده و صرفاً ناشی از قرارداد میان بیمه گذار و بیمه گر شکل می‌گیرد.

کشف حجاب از راه‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی است

دادستان کل کشور هم به برخورد جدی دستگاه قضائی و نیروی انتظامی با متخلفان در خطوط قرمز نظام الهی، ارزشی و احکام دینی به ویژه در بخش حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: با آنهایی که این حق الهی را زیرپا می‌گذارند، دستگاه انتظامی باید به عنوان جرم مشهود برخورد کند و بیشتر تلاش ما بر این است تا این موضوع جنبه سیاسی پیدا نکرده و برخی خارج‌ نشینان به بد حجابی‌ها و بی‌حجابی‌ها دامن نزنند. منتظری افزود: متأسفانه امروز دشمن از راه‌های مختلف درصدد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و شکستن خطوط قرمز است که یکی از اینها مسئله کشف و برداشتن حجاب از سر بانوان است.

در خاطرم نیست نماینده ای بخاطر گرفتن آپارتمان رد صلاحیت شده باشد

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای ابوترابی درباره رد صلاحیت بعضی نمایندگان در انتخابات‌های گذشته به دلیل همین لیست نیز گفت: این نظر ایشان است، گزارش‌های مختلفی از منابع مختلف به شورای نگهبان ارسال می‌شود و شورا همه این موارد را بررسی می‌کند و این طور نیست که صرفا بر اساس این گزارش‌ها شورای نگهبان تصمیم گیری کند. وی با اشاره به اینکه بعضی از گزارش‌های ارسالی به شورای نگهبان صحت ندارد، گفت: اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد و تخلفی صورت گرفته باشد، شورای نگهبان بر اساس قانون انتخابات عمل می‌کند. درباره اینکه نماینده‌ای چنین تخلفی کرده باشد و از وزیری چیزی گرفته باشد، چیزی به خاطر ندارم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: من از وجود چنین گزارشی خبری ندارم، اما معیار کلی این است که اگر گزارشی به دست شورای نگهبان برسد، بررسی می‌شود و اگر بر اساس قانون انتخابات تخلفی صورت گرفته باشد، در تصمیم شورای نگهبان در تائید صلاحیت این افراد تاثیر می‌گذارد.

کد خبر 381911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.