۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مصائب اینستکس برای ایران

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: وقتی دولت نمی تواند کارخانه های خودروسازی را کنترل کند، چطور می تواند در مقابله با تهدید تحریم ها و اجرا شدن اینستکس به هماهنگی و انسجام برسد؟

علیرضا محرابی در مورد برنامه مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس و تبعات آثار آن بر تحریم و تنگناهای اقتصادی ایران به خبرنگار ایمنا، گفت: ترامپ به دنبال تحریم های بیشتر اقتصادی ایران است و باتوجه به گمانه زنی هایی که برخی از رسانه های بین المللی در مورد جنگ آمریکا علیه ایران کرده‌اند، باید گفت که رییس جمهور آمریکا نمی خواهد بر خلاف وعده‌های انتخاباتی که اعلام کرده بود در خاورمیانه هزینه‌ نظامی بدهد و جنگ جدیدی را شروع کند.

وی اظهار کرد: سال آینده ترامپ در رقابت انتخاباتی و در جدال با سایر نامزدهای ریاست جمهوری است و بیشتر به دنبال آرا و صندوق های رای است، بنابراین دست به ماشه نخواهد برد، مگر اینکه اقدامات و شرایطی باعث شود آمریکا به ایران حمله کند، در بدنه های اجتماعی و دانشگاهی آمریکا نخبگان شناوری هستند که بر تصمیم گیری سیاست مداران آمریکایی تاثیر گذار بوده و چه بسا مانع جنگ طلبی دولت مردان آمریکایی شوند.

این تحلیل گر مسائل بین المللی تاکید کرد: برخی سیاستمداران و رییس جمهور آمریکا سخت به دنبال تحریم ایران بوده و تا کنون برای تکمیل و تجهیز تحریم ها ضد ایران، اقدامات زیادی انجام داده‌ اند، گرچه رویکرد نظامی را مورد توجه قرار نداده ولی به دنبال فرصتی هستند تا طعم اقدامات خود را به ایران نشان دهند؛ بعد از این که ایران پهپاد آمریکا را مورد اصابت قرار داد، ترامپ فضا و جو بین المللی را به سمتی کشانده که ایران را هرچه بیشتر دچار چالش های اقتصادی کند و دور جدید تحریم های ایران را از سر بگیرد.

محرابی افزود: وقتی ایران به عنوان یک  کشور انقلابی می‌خواهد در نظام بین الملل حضور موثری داشته باشد، باید تحریم ها را هم تحمل کند ولی آیا دولت مردان ایرانی برای تحمل این تحریم ها برنامه هایی را به مردم ارائه داده اند و یا درحوزه های اقتصادی به برنامه های لازم را برای تاثیر گذاری کمتر تحریم ها بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم  اندیشیده اند؟ دولت روحانی باید برنامه اینستکس و موضوعات مرتبط باFATF  را ساماندهی کن و بر همین اساس فشارهای حداکثری را کاهش دهد با این وجود اقتصاددانان ایرانی هیچ برنامه روی میز ندارند، پس دولت با کدام برنامه و اقدامات اساسی می‌خواهد فشار تحریم‌ها بر زندگی مردم را کمتر کند؟ این مسئله برای کشور بسیار مهم و حیاتی است، باید با فشار حداکثری و رسانه‌ایی روی دولت، از مسئولان خواسته شود به برنامه های اقتصادی و موضوعات مرتبط با آن توجه ویژه داشته باشند زیرا آمریکا به فشار و تنگناهای اقتصادی  علیه ایران ادامه خواهد داد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: خانم موگرینی در مورد برنامه مالی اینستکس گفته است که اتحادیه اروپایی قصد اجرایی کردن برنامه را دارد ولی اینستکس یک برنامه  مالی کارآمد و عملیاتی نیست و عملا نمی تواند  سوئیفیت را پوشش دهد، (سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، کد سوئیفت کدی است که برای شناسایی موسسات مالی به کار می رود و هم اکنون در ۲۰۹ کشور جهان و بیش از ۹۰۰۰ بانک و موسسه مالی کاربرد دارد) در حالی که کشورهای اروپایی هم خود براین موضوع اشراف دارند؛ از دیدگاه چینی‌ها و روس‌ها هم اینستکس برنامه کاربردی و عملیاتی نیست. ایران باید به ذخایر ارزی و منابع پایدار توجه کند تا در دو سال آینده از فشار و تنگناهای تحریم اقتصادی کمتر آسیب ببیند، در طول تاریخ کشور همیشه اروپایی ها و روس ها به ایران خیانت کرده اند و نباید با ساده انگاری به روسیه و یا اروپا اعتماد کرد؛ باید به خاطر بیاوریم که آمریکا با کمک انگلیس در سال ۱۳۳۲ علیه مصدق و دولت قانونی وقت کودتا کردند، همین کشورها امروز هم با برنامه اینستکس به دنبال منافع حداکثری هستند و نمی توان به اینستکس خوش بین بود.

این تحلیلگر مسائل روابط بین الملل تاکید کرد: در داخل کشور  باید هماهنگی و انسجام در نوع برخورد با تحریم ها در چارچوب برنامه اینستکس و شرایط اقتصادی اتفاق بیفتد؛ متاسفانه در یک مثال ساده دولت نمی تواند کارخانه های خودروسازی را کنترل کند و در برخورد با مسائل این صنایع هماهنگی های لازم را ندارد، پس چطور می تواند در مقابله با تهدید تحریم ها و اجرا شدن برنامه مالی اینستکس خود را به یک هماهنگی و انسجام برساند؟

محرابی تصریح کرد: تا کنون اهمال و سستی در تحلیل کارشناسی از FATF  و CFT در نزد مدیران ارشد کشور بسیار مشهود بوده و در موضوعات مربوط به لوایح ها و معاهدات جهانی، تیم کارشناسی قوی نداشته ایم، در حالی که اگر کارکنان وزارتخانه ها جمع شوند، همه این افراد فقط ستادی و پشت میز نشین و امضاکننده هستند. FATF از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ یکی از موضوعات اصلی و مهم کشور بود و مسئولان باید برای حل معاهده FATF در طی چند سال گذشته با دقت و کارشناسی بیشتری اقدام می کردند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دیدم در تقسیم بندی منافع دریای خزر، ایران با یک تیم ضعیف در مقابل روسیه مجهز و آماده برای مذاکره، حاضر و مجبور شد برخی نتایج را بپذیرد؛ کشور دچار ضعف ساختاری و کارشناسی مسائل و موضوعات مهم ملی است و همین مسائل، نقطه اتصال ما به نظام جهانی است.  هیچ وزارتخانه‌ایی کار کارشناسی عمیق بر روی مسائل انجام نمی دهد و اتفاقی که ممکن است در این موقعیت حساس و مهم برای کشور بیفتد این است که با اختلافات حداکثری مجبور به پذیرش شرایط طرف مقابل شود.

کد خبر 381620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا نوروزی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 0
    بسیار عالی و کارشناسانه درود بر جناب محرابی
    • US ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      0 0
      ممنون از ابرازلطف جنابعالی