۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
پیاده‌راهی برای دنیا+عکس

پارک سوپرکیلن در کپنهاگ از عجیب ترین و در عین حال جذاب ترین پارک‌های عمومی اروپا محسوب می‌شود. این پارک شامل اشیاء گوناگون از ۶۰ ملیت مختلف سراسر جهان است؛ مکانی سورئال که در نتیجه همکاری معماران چیره دست و ساکنانی با ملیت‌ها و نژادهای مختلف طراحی و ساخته شده است.

امروزه به دلیل عوامل متعددی از جمله مهاجرت، شهرها و کیفیت آن‌ها به مباحث ویژه ای در زمینه شهرسازی و معماری تبدیل شده است. در واقع کیفیت فضاهای عمومی و شهری جهت استفاده تمام اقشار جامعه همواره یکی از شاخص‌ها و دغدغه‌های اصلی طراحان شهری بوده است.

در سال‌های اخیر، در شهرهای اروپایی و آمریکایی بیش از پیش به این موضوع پرداخته می‌شود و به معماری و شهرسازی با دیدی متفاوت نگاه می‌شود. به عبارتی، در شهرهایی با رویکرد جدید، معماری رشته و مهارتی برای ایجاد ارتباط بین افراد با فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف است؛ یکی از شهرهای پیشتاز در معماری نوین کپنهاگ، پایتخت دانمارک است.

کپنهاگ؛ نمونه موفق از شهری پیاده مدار

کپنهاگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای پیاده محور دنیا شناخته می‌شود. مهندسان و طراحان این شهر همیشه کیفیت خیابان‌ها را در جهت رفاه عابران پیاده و دوچرخه سوارها در اولویت برنامه ها قرار داده اند. در راستای این هدف، طی یک برنامه ۴۰ ساله فضاهای پیاده مدار این شهر به ۶ برابر افزایش یافته و استروگت، خیابان اصلی کپنهاگ به خیابانی برای عابران پیاده تبدیل شده است.

از این رو گپنهاگ را شهری ایده آل برای پیاده‌ها و دوچرخه سوارها می‌دانند و تاکنون این شهر میزبان کنفرانس‌های متعددی با شعار "شهرهایی برای مردم" بوده است. همچنین افتتاح پارکی به نام پارک سوپرکیلن در شهر کپنهاگ بیش از پیش این شهر را به شهر دوستدار عابران پیاده تبدیل کرده است. در ادامه مطلب با این پارک دیدنی بیشتر آشنا می‌شویم.

پارک سوپرکیلن؛ شاهکار معماری و شهرسازی

یکی از عجیب ترین پارک‌های جهان، پارک سوپرکیلن (Superkilen park) واقع در منطقه نوربرو کپنهاگ در دانمارک است.  این پارک توسط گروه Superflex و با همکاری شرکت Bjarke Ingels، یک شرکت معماری منظر آلمانی طراحی و در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. پارک سوپرکیلن به عنوان شاهکاری در معماری جهان شناخته می‌شود، مکانی برای مراوده و ارتباط شهروندان در محله ای که دارای بیشترین تنوع قومی و نژادی است.

این پارک از سه قسمت عمده تشکیل شده است: میدان قرمز، فروشگاه سیاه و پارک سبز. میدان قرمز شامل امکاناتی برای زندگی مدرن و شهری مانند کافه، رستوران، موسیقی، امکانات ورزشی و تفریحی می‌شود. فروشگاه سیاه شامل یک میدان کلاسیک همراه با فواره و نیمکت است و پارک سبز شامل فضای سبز به منظور تفریح، قدم زدن و لذت بردن از طبیعت است.

مجموعه ای سورئالیست از ۶۰ ملیت مختلف

این پارک شامل  وسایل و تجهیزاتی از کشورهای مختلف است، از این رو پارک سوپرکیلن تبدیل به یک نمایشگاه بزرگ شهری شده است و اشیاء موجود در آن متعلق به ۶۰ ملیت مختلفی است که در محله های اطراف پارک ساکن هستند. در واقع این اشیاء یا مستقیما از کشورهای مبداء وارد و یا از روی نمونه اصلی آنها ساخته شده است.

همچنین در کنار هر یک از این وسایل، روی یک ورقه استیل مشخصات آن‌ها به دو زبان اصلی و دانمارکی نوشته شده است. اعمال چنین طرحی نشان دهنده تفاوت فرهنگ‌ها بین انسان‌ها و در عین حال اتحاد و دوستی آن‌ها با ملیت‌های مختلف است.

پارک سوپرکیلن به دلیل جاذبه‌های بی شمار، به یک پارک  سورئال  در جهان معروف است. در این پارک جذاب درختان نخل از چین  و چراغ‌های نئون از قطر، رنگ و نوری ماورایی به پارک بخشیده است. همچنین سواحلی شبیه سواحل لس آنجلس با جزئیات دقیق در این محیط طراحی شده است  اینجا مکانی است که افراد می‌توانند رینگ بوکس تایلندی، تیر چراغ برق‌هایی از امارات متحده عربی و نیمکت‌های متحرک از بغداد را در آن‌ پیدا کنند.

در واقع نورپردازی منحصر به فرد و وجود اشیائی با ۶۰ میلیت مختلف، پارک سوپرکیلن را به جذاب ترین و عجیب ترین پارک‌های عمومی در اروپا تبدیل کرده است، مکانی فوق العاده که در نتیجه همکاری ساکنان و معماران چیره دست طراحی و ساخته شده است.

کد خبر 381517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.