نجات ۱۵ حلقه مار گرفتار در چاه زغال/ طرح انتقال آب ونک رد شد

در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا از طرح جنجالی کشتار نهنگها در ژاپن تا نجات ۱۵ حلقه مار گرفتار در چاه زغال، رها سازی سنجابها در کرمانشاه و اعلام مخالفت عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب ونک می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه سفر به خوزستان در جمع خبرنگاران گفته است: طرح انتقال آب ونک به رفسنجان به دلیل اشکالات زیست محیطی رد شده است.

وی توضیح داد: سازمان محیط زیست تخصیص دهنده آب نیست، بلکه ارزیابی و مطالعات زیست محیطی طرح‌ها را انجام می‌دهد، قانون، تخصیص آب را بر عهده وزارت نیرو گذاشته و آنها باید پاسخگو باشند.

کلانتری افزود: سازمان محیط زیست در صورت ارجاع، طرح‌های انتقال آب را بررسی می‌کند، اگر مغایر با ضوابط محیط زیست باشد با آنها مخالفت و در غیراینصورت موافقت می‌کند.

وی درباره علت تمدید مجوز طرح ابطال شده کوهرنگ سه نیز گفت: کوهرنگ سه جزو طرح‌های گذشته است که بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شده است.

کلانتری همچنین از اظهار نظر درباره طرح انتقال آب بهشت آباد خودداری کرد و افزود: طرح انتقال آب بهشت آباد هفت هشت سال پیش برای مطالعات محیط زیستی به این سازمان ارجاع شده بود، اما به تازگی دوباره به این سازمان ارجاع نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان منصوب شد

در حکمی از سوی عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی به عنوان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منصوب شد.

گفتنی است، ایرج حشمتی پیش از این سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور دفتر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در کارنامه کاری خود دارد.

ژاپن شکار جنجالی نهنگ را از سر گرفت

ژاپن به‌طور رسمی شکار تجاری نهنگ را از سر می‌گیرد و قصد دارد در سال جاری ۲۲۷ نهنگ را بکشد.

در حالی که بسیاری از کنشگران محیط زیست به احیای مجوز شکار تجاری اعتراض کرده‌اند، اما گروهی دیگر آن را بخشی از سیاست «پایان آبرومندانه» صنعت رو به زوال شکار نهنگ می‌دانند.

کشتی‌های ژاپنی روز دوشنبه اجازه یافتند برای شکار نهنگ فعالیت خود را از سر بگیرند. تنها یک روز پس از آن‌که توکیو به‌طور رسمی از "کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ" خارج شد.

کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ در برگیرنده کشورهایی‌ست که با هدف حمایت از جمعیت نهنگ‌ها و اشاعه آن‌چه "صنعت درست شکار نهنگ" عنوان می‌شود، گرد هم آمده‌اند. آمریکا، چین، روسیه، هند و عمده کشورهای اروپایی عضو این کمیسیون هستند.
گفتنی است صید ماهی و شکار نهنگ و دیگر گونه‌های آبزی، با احساسات "ملی‌گرایانه" مردم ژاپن نیز گره خورده‌است.
 کشورهایی مانند ژاپن، نروژ و ایسلند، هر سال نزدیک ۱۵۰۰ نهنگ و ده‌ها هزار دلفین را به خاطر گوشت و روغن آن می‌کشند. برخی از این نهنگ‌ها نزدیک به ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا جان دهند.

رهاسازی ۳۲ بطانه سنجاب ایرانی در زیستگاه های کرمانشاه

۳۲ بطانه سنجاب ایرانی که در کلینیک تخصصی دامپزشکی سازمان حفاظت محیط زیست تحت مداوا بودند پس از تیمار و بهبودی کامل در زیستگاه های طبیعی این استان رهاسازی شدند.

با توجه به اینکه استان کرمانشاه یکی از زیستگاه های مهم سنجاب ایرانی در کشور است و این پستاندار کوچک می تواند نقش بسزایی در احیاء جنگل های بلوط زاگرس ایفا کند، این سنجابها توسط سازمان حفاظت محیط زیست  به اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه برای رهاسازی در جنگل های بلوط ارسال شده بودند که توسط کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش در زیستگاه های طبیعی و اصلی خود رهاسازی شدند.

سنجاب با مخفی کردن میوه بلوط در زیر خاک، در گسترش و تجدید حیات جنگل های بلوط نقش بسیار مهمی را در اکوسیستم ایفا می کند.

بازگشت جریان حداقلی آب به زاینده رود

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان روز گذشته سیزدهم تیرماه از افزایش خروجی سد زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان غرب، شرق و شمال این استان خبرداد و گفت: براساس برنامه ریزی رهاسازی آب به مدت ۲۰ روز در هر ماه تابستان و برای ابیاری باغات و درختان خواهد بود.

افزایش نگران کننده غلظت ازن در هوای تهران

معاون سازمان محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران گفته است این شاخص به طور «وحشتناکی» بالا رفته و دو روز پیش شاخص ازن در تهران به بیش از ۱۳۰ رسید.

مسعود تجریشی درباره علت امر گفت باید دستگاههای دولتی، خصوصا وزارت بهداشت درباره این موضوع بررسی بررسی کند. وی همچنین گفت باید میزان ازن در دیگر شهرها نیز بررسی شود.

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می شود و یک اکسید کننده قوی است. ازن موجود در جو برای جلوگیری از اشعه‌های زیان آور خورشید مفید است، ما ازن در سطح زمین جزو مواد آلاینده است.

این ماده زمانی تشکیل می‌شود که آلاینده‌های منتشره ازخودروها، نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و سایر منابع در حضور نور خورشید واکنش شیمیایی انجام می‌دهد و لذا در تابستان میزان آن بیشتر از فصول دیگر است.

نجات ۱۵ حلقه مار گرفتار در چاه نجات زغال

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رزن از نجات ۱۵ حلقه مار که درون چاهی در روستای درگزین گیر افتاده بودند خبر داد و گفت: به دنبال تماس یکی از شهروندان درگزین با محیط زیست و انعکاس موضوع گیر افتادن چند حلقه مار داخل چاه هماهنگی‌های لازم با آتش نشانی برای حضور در محل صورت گرفت.

وی افزود: روستاییان از این چاه ۲ متری برای درست کردن زغال استفاده می‌کردند که با توجه به خنک بودن آن مارها برای فرار از گرما به داخل چاه پناه بردند.

اسکندری در ادامه گفت: دیواره این چاه به گونه‌ای بود که مارها پس از ورود به آن دیگر نتوانستند خارج شوند تا اینکه به کمک آتش نشانان به خارج از چاه منتقل  و در طبیعت رها  شدند، طبق بررسی‌های صورت گرفته این مارها غیر سمی و از نوع مار پلنگی و مار آتشین بودند که اغلب در ارتفاعات و دشت‌ها دیده می‌شوند.

دستگیری ۳۹ شکارچی غیرمجاز در اصفهان

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۳۹ متخلف شکار و صید در سه ماه اخیر در زیستگاه های حیات وحش این استان شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این متخلفان سه قبضه سلاح گلوله زنی ، ۶ قبضه سلاح ساچمه زندی غیر مجاز، ۱۰ قبضه سلاح ساچمه زندی مجاز، یک قبضه بادی، سه قبضه گلوله زنی، و یک قبضه جنگی کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: همچنین هشت قبضه چاقو،۸۰ عدد فشنگ ساچمه ای، ۱۴ عدد فشنگ گلوله، هشت دستگاه دوربین چشمی، هشت قبضه چاقو، ۵۱ عدد پوکه فشنگ، ۲ دستگاه دوربین اسلحه،۲۵۹ عدد چاشنی، یک اسلحه برنو، یک رشته تور ماهیگیری از دیگر ادوات کشف شده بود.

شعب ویژه رسیدگی به جرایم محیط زیست در اصفهان تشکیل می شود

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در دیدار با محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری اصفهان  به مشکلات ناشی از اطاله دادرسی و فرآیند پرداخت هزینه های دادرسی در دعاوی زیست محیطی  و مباحث مرتبط با شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد وهمکاری موثر مراجع قضایی برای تسریع در رسیدگی به دعاوی مربوطه را خواستارشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیزدر این دیدار ضمن اعلام همراهی و همکاری اثر بخش در پاسخگویی مراجع قضایی استان برای رفع مشکلات زیست محیطی استان با تشکیل شعب اختصاصی رسیدگی به دعاوی محیط زیستی دربرخی  شهرستان های استان و تشکیل جلسات کارشناسی برای ارایه راهکارهای مناسب جهت اصلاح فرآیند پرداخت هزینه های دادرسی موافقت کرد.

راه اندازی دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه در سراوان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه تصفیه شیرابه یکی از سخت‌ترین تصفیه فاضلاب در جهان است گفت: با نمونه‌برداری‌های انجام‌شده دستگاه زباله‌سوز و تصفیه شیرابه به‌زودی در سراوان راه‌اندازی می‌شود و اداره حفاظت محیط‌زیست استان با تلاش و جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.
قربانعلی محمدپور با بیان اینکه در سراوان رشت بیش از سه دهه است که زباله دفن می‌شود اظهار کرد: ارتفاع زباله در سراوان به بیش از ۹۰ متر رسیده و ما باید راهکاری برای این موضوع بیاندیشیم.

احیای ۴۶ گونه حیات وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید برنامه‌ای برای احیای ۴۶ گونه حیات وحش تدوین شود، گفت: برای این کار به اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیازمندیم.

وی افزود: براساس برنامه ششم باید برنامه احیایی برای ۴۶ گونه حیات وحش تدوین شود، بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست هر ۵ سال یکبار نیازمند اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی سالی حدود ۸۰ میلیارد تومان است که سال گذشته تنها ۴ میلیارد تومان برای احیای گونه‌ها اختصاص یافت.

وی از نمایندگان مجلس خواست که به جای مقصر دانستن سازمان محیط زیست در زمینه حفاظت از گونه‌ها منابع لازم را در اختیار این سازمان قرار دهد، تا بتواند برنامه‌های خود را به طور کامل اجرا کند، افزود: جهاد کشاورزی متولی اصلی حفاظت از گونه‌هاست.