همتی: اینستکس باید کانالی مبتنی بر برجام باشد

رییس کل بانک مرکزی گفت: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است کانالی نه در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبد الناصر همتی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: در حالی که زیر ساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران توسط بانک مرکزی کاملا تکمیل شده‌است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن آن است.

وی با بیان اینکه اینستکس صرفا سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد، گفت: برنامه‌های متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده یا در حال اجرا است.

همتی تاکید کرد: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و همه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بود از طریق آن انجام پذیر باشد. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: همچنین شاید اینستکس در ابتدا شامل همه کالاهای غیر تحریمی شود ولی بعدا محدوده آن باید به همه کالاها گسترش یابد.

همتی ادامه داد: منابع اینستکس باید از صادرات نفت به اروپا تامین شود، اگر هم اروپا موقتا محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلند مدت با بازپرداخت آتی نفتی، راه حلی موقت و قابل بررسی است، البته اروپایی‌ها نیز در مذاکرات اشاره‌ای به راه حل شبیه به این داشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: الگوهای متعدد برای حضور سایر پشتیبان‌های برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است. 

کد خبر 380856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.