شاگردان مکتب جعفری؛ پیشگامان تحول بنیادین اسلامی

گلپایگان_امام‌جمعه گلپایگان گفت: امام صادق(ع) شاگرد معمولی تربیت نمی‌کرد، بلکه با هدف ایجاد تحول بنیادین در اسلام و نشر معارف دینی و با هدف مقابله با تفکرات کفّار و مشرکان و نظام سلطه آن زمان، نخبه‌پروری می‌کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان با بیان اینکه امام صادق (ع) از پایه‌گذاران مذهب جعفری و تمدن مکتب اسلام است، اظهار کرد: آن حضرت در جهت بسط و گسترش و احیای مکتب اسلام نقش اساسی داشتند.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) توانست مکتب اسلام را توسعه و تعمیق بخشد و شاگردان بی‌شماری را برای ترویج اسلام تربیت کند.

امام‌جمعه گلپایگان تآکید کرد: ششمین پیشوای شیعیان جهان شاگرد معمولی تربیت نمی‌کرد، بلکه با هدف ایجاد تحول بنیادین در اسلام و نشر معارف دینی و با هدف مقابله با تفکرات کفّار و مشرکان و نظام سلطه آن زمان نخبه‌پروری می‌کرد.

کرامتی ادامه داد: نظام سلطه در آن زمان منطبق با ارزش‌های اسلام و مکتب اهل بیت(ع) نبود، بلکه در جهت خلاف مکتب اسلام و عمل می‌کرد، تعلیم و تربیت، شاگردپروری و کادرسازی فرهنگی بی‌شمار  امام صادق (ع) در آن زمان، یک جهاد علمی محسوب می‌شود.

 وی با بیان اینکه بزرگان اهل سنت علم خود را مدیون امام صادق (ع) بودند، گفت: شیعیان و دانشمندان اسلامی باید به کلام نورانی و حیات بخش ائمه(ع) توجه کنند.

امام‌جمعه گلپایگان افزود: امروز بیش از گذشته به آموزه‌های اسلام و تعالیم دینی و میراث جاودان ائمه اطهار(ع) که می‌تواند حیات‌بخش و تمدن‌ساز باشد، نیاز داریم.

کرامتی خاطرنشان کرد: اهل علم  و معرفت باید فروع دین را تفسیر کنند، زیرا نورانیتی در آن وجود دارد که در مخاطب اثربخش است.

وی گفت: پیروی از مکتب اهل بیت(ع) نشانه شیعیان است، زیرا بخشی از ایمان اظهار شهادتین است و یک امر درونی و قلبی هم دارد.

امام‌جمعه گلپایگان با بیان اینکه تفاوت در عمل و گفتار انسان به معنی نفاق و دورویی است، تصریح کرد: امام صادق(ع)، بذل و بخشش و گشاده‌دستی برای رفع مشکلات مالی و معیشتی سایر انسان‌ها را به عنوان صفات برجسته شیعیان خود برشمرده است.

کرامتی اضافه کرد: خشونت‌طلبی و روحیه خشن در ذات شیعیان نیست آنان در رفتار اجتماعی و خانوادگی با شادابی و اخلاق خوش و در مقابل دشمن با خشم هستند و مقاومت می‌کنند.

کد خبر 380717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.